לקסוס IS300 F SPORT - נגד הזרם
עם יד מכוונת של חטיבת המירוצים, לקסוס IS-F החדשה רוצה להעלות לכם את הדופק. מצליח לה?
המכוניות של לקסוס נמצאות כבר מזמן בקונצנזוס הישראלי בסטטוס היוקרה והחדשנות, ובמיוחד בחדשנות היברידית ברוב הדגמים והגרסאות כאשר הפנים של המותג מופנות לעולם החשמלי המלא והיצרן אכן צועד לשם עקב בצד אגודל. בימים בהם קיבלנו לידנו למבחן את אחת המכוניות המיוחדות של לקסוס, פורסם כי המכונית החשמלית הבאה שלהם תגיע בקרוב ותצטרף ללקסוס UX הקומפקטית שנמצאת כאן כבר שנה.
ככה פתאום, ללא שום התראה מוקדמת, בלי איתותים מיוחדים ובניגוד לרוח הנושבת ובניגוד מוחלט לזרם, נחתה כאן גרסה חדשה ומעניינת של הלקסוס is300 המשפחתית הקומפקטית שהכרנו עד כה בגרסה היברידית, אלא שבמקרה הזה מדובר במכונית עם מוטיבים יותר ספורטיביים וללא שום סממן היברידי כשבליבה מנוע טורבו בנזין וכמה חידושים יפים שהופכים אותה לנחשקת בעיני חובבי הקטגוריה ואולי גם אופציה הגיונית מול היריבות הטבעיות של לקסוס בכלל שמגיעות כתמיד מגרמניה.
אם תקפצו לארה”ב ותיתקלו ב-IS300 החדשה, רוב הסיכויים שהיא תהיה עם מנוע בנפח 3.5 ליטר בתצורת V6 עם מנוע חשמלי לצידו אבל היבואן הישראלי בחר להביא לכאן רק את הגרסה הספורטיבית וללא הסידור המחושמל עם מנוע בהספק 241 כוחות סוס והנעה אחורית שנחשבת לסמן המובהק של חובבי הנהיגה הספורטיבית, עם דגש על ספורטיבית ולא מכונית ספורט טהורה. רמת גימור F SPORT זכורה לנו לטובה במיוחד בלקסוס RC F שנחרטה בזיכרון שלנו כאחת המכוניות הכי מהנות לנהיגה בזכות כמות הכוח הגדולה והמפתיעה שלה שהשאירה אותנו דרוכים ומחוייכים. האם המקרה יחזור על עצמו גם הפעם?
בלקסוס מדגישים את השינויים החיצוניים שהולכים לכיוון האגרסיבי ואכן יש שינוי מובחן בחזית עם הגריל הקדמי המושחר שעבר עיצוב מחדש, פנסי החזית הצרים והפגוש הקדמי שעבר מתיחת פנים. לאורך גופה של המכונית אין שום שינוי ואילו הזנב שלה, חוזר ומזכיר את היותה ספורטיבית עם פתחי הפליטה והתאורה האחורית שנמצאת מתחת לכנפון קטן ומעוצב שמתפקד כתכשיט ולא מעבר לכך. חישוקי הגלגלים המושחרים בקוטר 19 אינץ’ וצמיגי הספורט האחוריים הרחבים משלימים את חבילת העיצוב הספורטיבי החיצוני ולמרות שהמכונית שלנו הגיעה בצבע שחור שלא תמיד מיטיב עם זיהוי השינויים, היא בהחלט הרשימה את הסובבים והנוכחות שלה ניכרת.
ברוכים הבאים לעידן מסך המגע
השינויים בתוך המכונית פחות משמעותיים ועדיין יש שם עניין מהותי איחד וקוראים לו מסך מגע. אחת התכונות שמעצבי לקסוס נאחזים בה היא משטח העכבר בין המושבים ואיתו הנהג אמור לתפעל את מערכת המולטימדיה עם מערכת הסאונד והניווט ודרך משטח העכבר הזה ניתן להיכנס למאפיינים של המכונית לקבוע את התצורה האהובה עליכם. עם יד על הלב אנחנו יכולים לומר שהמשטח הזה לא נמצא ברשימת חמשת הדברים האהובים עלינו ולאו דווקא בלקסוס כי אם גם במותגי יוקרה אחרים.
בזמן שיצרני רכב אחרים מתחילים לזנוח את שיטת משטח העכבר או חוגת מצבי התפעול ועוברים למסך המגע כמו שכולם רגילים לתפעל את החיים באמצעות המסך של הטלפון, בלקסוס לא משחררים את העניין אבל במקרה שלנו הם סוף כל סוף הכניסו מסך מגע צבעוני רחב ויפה (בלי מילה בעברית) ואיתו ניתן לקבוע את התצורה המועדפת עלינו וזאת לצד משטח העכבר שעדיין נמצא שם. לו היו נפטרים ממנו, אפשר היה לנצל את המקום לעניין אחר, אבל אולי יש בכך רמז שבעתיד זה יקרה. פרט למסך החדש בוצע שינוי קל בפתחי יציאת מיזוג האוויר, תפעול בקרת טמפרטורה בהחלקת אצבע, ידית הילוכים עם מסלול נינג’ה מעניין ממצב חניה ועד למצב ספורט ידני וזה פחות או יותר כל השינויים וכל השאר נותר כשהיה. האווירה הכללית בתא הנהג לא השתנתה אך הדבר היחידי שהכניס אותנו לאווירת ספורט היו המושבים הספורטיביים שיצרו תנוחת נהיגה מעולה. עוד נציין כי מושב הנהג חשמלי וניתן לקבל גם את המושב הקדמי האחר עם אפשרות חשמלית וגם עם זכרונות, אבל זה עניין של תוספת תשלום שמגיעה יחד עם מערכת סאונד משודרגת והתוספות הנ”ל יחד עולות 15,000 שקלים יותר והמכונית מקבלת מיתוג IS300 F SPORT +.
התנהגות ספורטיבית נשלטת
רשימת הנתונים בטור הביצועים נפתחת עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר והספק של 241 ומומנט של 36 קג”מ בקירוב עם זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 7 שניות עד למהירות מרבית של 230 קמ”ש. הכוח יורד לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים שונה מהמוכר לנו בלקסוס ובמכוניות יפניות בכלל. במקום תיבה רציפה הלכו בלקסוס על תיבה אוטומאטית רגילה בת 8 מהירויות שהופכת את ההתנהגות של המכונית ליותר דינמית ובזכות פטנט שמהדהד את קולות המנוע לתוך המכונית, האווירה הספורטיבית נשמעת היטב.
מתחת לכל המעטה החיצוני נמצאת שלדה שעברה טיפול יסודי בכל מה שקשור להפחתת משקל וחיזוק בנקודות עומס שהופכות אותה לקשיחה יותר בדיוק כמו שצריך על מנת שתחושת השליטה בנסיעה תהיה טובה יותר. יחד עם מתלים יעילים ובולמים אדפטיביים ואותם צמיגי ספורט רחבים, החיוך מגיע אוטומאטית בכל פעם שהדוושה נלחצת וההגה פונה הצידה. בקרות האחיזה הדוקות יותר וזה בהחלט נוסך ביטחון בכניסה לפניות במהירות קצת יותר גבוהה מבעבר. שוב נזכרנו ב-RC F ההיא ועד כמה היא הייתה פראית במצבי הספורט שלה אבל כאן זאת פלטפורמה אחרת והפרופורציות בהתאם. היא אכן הופכת ליותר דינמית במצב SPORT+ (בואו נוותר על ענין צריכת הדלק) וכל האלמנטים הדינמיים מתחברים היטב בתוספת תצוגת לוח השעונים שהגיעה מאותה לקסוס LFA מיתולוגית והצבעים הופכים לכתום עז ולאדום בוהק כשמחט המהירות והסל”ד הדיגיטלית נעה בשיגעון על המחוונים.
עם 241 כוחות סוס ומומנט של 36 קג”מ וחמישה מצבי נסיעה החל בחסכוני ועד לספורט פלוס, המכונית מרגישה נפלא בנסיעות עירוניות ונראה שרחובות העיר קטנים עליה. התגובות שלה טובות וההיגוי מצוין ומדויק ולמרות שכל העסק עבר הקשחה מכאנית, היא לא נוטה להתרסק על פסי ההאטה העירוניים והיא מעלה חיוך בכל פעם שמגיעים לכיכרות. בכבישים המהירים התחושה נעימה וטובה וצליל הגרגור של מנוע תורם לכך גם הוא מגיע באופן מלאכותי ברמקלים, התאוצה טובה וקצב החלפת ההילוכים מהיר יותר מבעבר בזכות החלפת התיבה לאוטומאטית רגילה. גם בתאוצות הביניים הרגשנו טוב מאוד אך בניסיון לאתגר את העליות של רמת הגולן הרגשנו שככל שהאתגר עולה, ככה נגמר לה האוויר וגם כאשר הדוושה הימנית ננעצה עמוק, היא הסתפקה בשלה ולא זינקה כמו נמרה כמו אותה RC F שנחרטה בזיכרון שלנו. זה היה הרגע שבו מתחנו את הקו המפריד בין מכונית ספורט למכונית ספורטיבית והלקסוס IS300 F SPORT היא מכונית ספורטיבית, נקודה.
הגנה אקטיבית
אחת הנקודות החשובות בלקסוס היא אזור הבטיחות. גם כאן דאגו מהנדסי החברה לכלול את מערכת הבטיחות החדישה ביותר שנקראת לקסוס סייפטי סנס 2.5 שנעדרת בקרת עייפות נהג שלדעתנו לא ממש יעילה וגם את מערכת התראה לשכחת ילד שמכמסה לשקלול החדש של משרד התחבורה, אך היא כן כוללת את כל מה שהכרנו בלקסוס עד עתה עם תוספת מעניינת של מערכת בקרת שליטה בניסיון התחמקות במקרה של תאונה או פגיעה בהולך רגל. נזכיר כי המכונית מגיעה עם הנעה אחורית ולכן תמרון חריף של התחמקות יכול להביא לתגובה חריפה יותר מהצפוי ובלקסוס טיפלו בעניין ומערכת הבקרה החדישה תרסן את התגובה ותסייע לנהג לשלוט במכונית בצורה טובה ובטוחה יותר. בצד הבטיחות הפאסיבית נציין את 10 כריות האויר ולסיכום הפרק הבטיחותי נאמר כי הציון של משרד התחבורה הוא 7 וזה מעיד על חבילת בטיחות מצוינת.
בלקסוס מנסים למצוא תשובה למשפחתיות ספורטיביות אירופאיות אחרות שזוכות לקהל מעריצים גדול בישראל והכוונה היא לאלפא ג’וליה שעברה לאחרונה להנעה אחורית וכמובן ל-BMW סדרה 3 שדווקא בזכות המעבר שלה לעולם ההיברידי הפכה לנגישה יותר בזכות הנחת המחיר שתיעלם בקרוב מהעולם. אפשר גם לחשוב על אאודי A4 או אולי אפילו A5 ספורטבק שבנויות על אותה פלטפורמה אך המחיר שם הוא סוג של רף עליון גבוה ביותר שרק מי שמכור לאאודי יבחר בהן.
מתחת למותגי הפרימיום הנ”ל שולטת סקודה עם הסופרב 4X4 שנוגעת בפרימיום ועם האחות הספורטיבית הקטנה שלה, האוקטביה RS שתג המחיר שלה אי שם למטה קרוב ל-200 אלף שקלים. אז, האם יש ללקסוס סיכוי לנגוס נתח בפלח הזה? האם הוויתור על העניין ההיברידי ועל לקוחות שחיפשו מכונית פרימיום היברידית משפחתית יוכיח את עצמו? נציין כאן כי לקסוס וויתרו על אירופה בדגם הזה והיא משווקת בארה”ב וכעת גם אצלנו, אולם כאן מדובר בבלון ניסוי לשוק הרכב עם דגם שנמצא בזווית אחרת מכל מה שלקסוס הולכים איתו בתחום זיהום האוויר ושימושיות יעילה בצריכת דלק מופחתת. מנגד, יש כאלה שרוצים לקבל מכונית כזאת דווקא ללא המערכת ההיברידית אלא עם יותר שיניים חדות וכעת זאת ההזדמנות שלהם לקבל אותה. דו”חות המכירות בחודשים הבאים יוכיחו האם הניסוי הצליח או לא.
סימפוניה בלתי גמורה
ברור לנו שמדובר במתיחת פנים ללקסוס IS300 והבחירה של היבואן להביא ארצה את הגרסה “הישראלית” לחובבי הנהיגה הדינמית היא החלטה אמיצה ומעניינת ששוברת את הכיוון הכללי של המותג. הרמזים שמצאנו בה לדגמי לקסוס בעתיד בהיבט העיצוב החיצוני (גריל שעון חול אחר ויפה יותר) והפנימי (מסך מגע) מיטיבים איתה ומסייעים לה לצמצם פערים על יריבותיה הוותיקות שמזמן כבר נעו קדימה. לקסוס לא התקדמו בעיצוב הפנימי במידה שתגרום לחוויה להיות מרגשת יותר ואולי זה מה שהם רוצים, לשמור על איפוק כלשהו ולצעוד בצעדים קטנים קדימה. השאלה היא מהו הפער שהיריבים יפתחו בעצמם בתקופה הקרובה. למען האמת, את לקסוס זה לא ממש מעניין כי היא מתרכזת בשוק האמריקאי מתוך היכרות עם הטעם של הלקוחות שלהם שם. אנחנו נמצאים על קצה האדווה הרחוקה ומקבלים את המכוניות בסטנדרט שלהם, ויש כאן לא מעט שיאהבו את זה לדעתנו.
למרות שהמכונית עשתה צעד קדימה בעיצוב ובטכנולוגיה, הצעד הזה הוא יותר פסיעה ולא ממש צעד גדול. לעומת זאת, בתחום הספורטיבי הצעד הזה הרבה יותר ניכר בנסיעה בכל מקום עד שמגיעים למקומות שמבקשים ממנה להיות LFA קטנה ואז מגלים שהיא לא כזאת, אלא משפחתית ספורטיבית מהודרת ומוחצנת שדואגת להישאר ידידותית במקומות מסוימים וקצת נשכנית במקומות אחרים. במחיר של 280,000 שקלים (295,000 עם מושבים חשמליים עם זכרונות ו-17 רמקולים עם מערכת שמע מבית מארק לוינסון) מנסים בלקסוס לתת תשובה ליריבות האחרות שלה מאירופה. מבקשי הנוחות והפרקטיות עם קורטוב ספורטיבי בלבד מצאו את זה בעבר בגרסת ההיבריד היוצאת, אך הם לא ימצאו את זה כאן למרות תא המטען נותר באותו נפח ולמרות שהמנוע ירד בנפחו ל-2.0 ליטרים וגם בסיס הגלגלים ושאר המידות הפנימיות שלה נותרו כשהיו. דרגת זיהום האוויר שלה היא 15 וזה מעיד על אופייה של המכונית ואם לא תסתפקו בכך אז צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת שלה היא 9.4 ליטרים ל-100 ק”מ בעוד שאנחנו מצאנו בשקלול הנסיעה שלנו בעיר ומחוץ לעיר במצבים נינוחים ובמצבים דינמיים 11.1 ליטרים ל-100 ק”מ.
בשורה התחתונה
ה-IS300 F SPORT היא אלטרנטיבה ראויה ליריבות שלה בעלות ההנעה האחורית בביצועי הנהיגה ובאיכות החומרים מהם היא עשויה וכמובן גם ברמת הבטיחות שלה, אבל היא לא מספיק מודרנית בתחום הטכנולוגי שכל כך חשוב היום בכל מכונית באשר היא ובוודאי בפלח הפרימיום, שם רמת האיבזור חייבת להיות גבוהה יותר ואילו בלקסוס טרם הפנימו את זה. הערכים של חיסכון בדלק, מניעת זיהום אוויר ואירוח בסגנון היפני המסורתי באחיות הגדולות שלה אינם בנמצא. הפער בין הגרסאות איננו יקר והתמורה למערכת השמע עם שלל הרמקולים והמושבים הקדמיים המחושמלים עם הזכרונות בהחלט טובה ואם כבר בחרתם בה, לכו על גרסת פלוס.
לקסוס IS300 F SPORT
אורך: 4.71 מטרים
רוחב: 1.84 מטרים
גובה: 1.44 מטרים
מרחק סרנים: 2.80 מטרים
נפח תא מטען: 450 ליטרים
מנוע בנזין: 2.0 ליטר טורבו
הספק מנוע: 241 כוחות סוס החל מ-5,800 סל”ד
מומנט: 35.7 קג”מ החל מ-1,650 סל”ד
תיבת הילוכים: אוטומאטית פלנטרית עם 8 מהירויות
הנעה: אחורית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.9 שניות
מהירות מרבית: 230 קמ”ש
צריכת דלק (יצרן): 9.4 ליטר ל-100 ק”מ
צריכת דלק (מבחן): 11.1 ליטר ל-100 ק”מ
ציון בטיחות משה”ת: 7
דרגת זיהום אוויר: 15
מחיר גרסת מבחן: 295,000 שקלים