מרצדס GLS - מלך הענקים

ה-SUV הגדול ביותר מציע 7 מקומות וגם טכנולוגיה, בטיחות ואיכות במידה XXL

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: מרצדס

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: כפיר כשריאן)
(צילומים: כפיר כשריאן)
שנה גודל פונט א א א א

הביטו היטב בתמונות של המכונית ובווידאו בלוג שצילמנו ותנסו להיזכר מתי בפעם האחרונה נתקלתם במכונית שכזאת בנסיעה בכביש. גם אם תתאמצו ותדחקו בתאי הזיכרון שלכם, ספק אם תצליחו לשלוף את המידע היכן ומתי זה קרה כי מדובר במכונית נדירה למדי על כבישי ישראל וככל הנראה לא רק כאן.

כמידת הנדירות של המכונית שמחירה מתחיל ב-820 אלף שקלים כך הם האנשים שמקבלים את ההחלטה לרכוש אותה. זה לא שהמתחרה הישירה שלה מגרמניה בדמות BMW X7 ממלאת בעצמה את כבישי ישראל או שה-SUV האמריקאי המוגזם בפאר של קדילאק, האסקלייד, מצליח בעצמו לגנוב את הבכורה, ממש לא. אז מי אתם הבעלים של מרצדס GLS ולמה החלטתם להשתמש בסכום אגדי שמתקרב למיליון שקלים ולרכוש את המכונית הזאת ולא איזו מכונית קיצונית אחרת בין אם היא ספורטיבית או מכונית סדאן יוקרתית ששייכת לדרג קונסוליירי כזה או אחר?

אנחנו משוכנעים שאם היינו עורכים סקר ושואלים אילו מכוניות מככבות ברשימת החלומות של מועדון המיליון בישראל, כראה שאותה GLS הייתה נדחקת למרכז או לתחתית הרשימה ולא מסיבה מוצדקת בכלל. יש בה הכל ובגדול, ממש גדול. דומה שמהנדסי החברה קיבלו משימה ליצור את פלטפורמת ה-SUV האולטימטיבית עבור אלה שלא הסתפקו בדגם הקטן יותר GLE שכולל 5+2 מקומות ישיבה והם גם קיבלו יד חופשית לדחוס לתוכה כל מערכת טכנולוגית שנמצאת על המדף של מרצדס בתחומי הנעה, בטיחות, איכות נסיעה בכביש ובשטח (אם כי במגבלות מסוימות מפאת גודל ומשקל) וכמובן מעל לכל אלה חוויית נסיעה לנהג ולנוסעים שתנתק אותם מהכביש ותעניק להם איכות שהייה של מחלקת עסקים לפחות עם מושבים נוחים, מערכת מיזוג בשליטה מלאה, מערכת שמע איכותית ומרחב מחייה גדול ומרווח.

עמדת הפיקוד
בדרך כלל אנחנו קוראים לזה תא הנהג, אבל כשמדובר ברכב שמשקלו 2.5 טונות והוא נמתח לאורך 5.21 מטרים מאוד משמעותיים שלא מסייעים במציאת חניה זמינה בחניונים או לאורך מדרכות העיר הצבועות בכחול לבן, כאן אין אפשרות להשתמש במושג תא נהג ולקרא לזה עמדת פיקוד. שיעור ההתמצאות בסביבת הפיקוד החל בהגה מרובה הכפתורים, דרך הלחצנים והמתגים ומערכת השליטה באמצעות משטח נגיעה בין המושבים וכמובן מסך המגע העצום בגודל 12.3 אינץ’ שמחובר ללוח השעונים שגם הוא במידה של 12.3 אינץ’ והתצוגה העילית על השמשה שמחולקת לשלושה אזורי תצוגה נפרדים, כל אלה ביחד מרתיעים בהתחלה ועלולים ליצור עומס גדול על התפעול האינטואיטיבי של הרכב. אבל אחרי שלקחנו אוויר, התרכזנו עמוקות וניקינו את הראש, הצלחנו לגבש שיטה שעל פיה למדנו איך לתפעל את המכונית ולהכין אותה לשלל המצבים שאיתם היא עשויה להיתקל החל בנסיעה רגועה וחסכונית ועד לנסיעה ספורטיבית (משקל עצמי 2.5 טונות, זוכרים?) ועד למצבי נסיעת שטח, הכנה לשטיפה אחרי היציאה מהשטח ועוד המון אופציות להתאמה אישית של צלילים, אורות, אפקטים והעדפות אישיות של כל דבר שיכול לעלות על הדעת.

זה דיזל זה?
יחידת ההנעה של ה-GLS שלנו הייתה הצנועה שבחבורה. “רק” 286 כוחות סוס שבוקעים ממנוע דיזל עם 6 בוכנות ומומנט כביר של 60 קג”מ בסל”ד נמוך כמקובל. הכור הקטן הזה צריך לדחוף את הטיטניק כמה שיותר מהר מעמידה ל-100 קמ”ש ולתפקד היטב בתמרוני עקיפה. לפיכך הצליחו המנדסי מרצדס להביא את המנוע ואת תיבת ההילוכים (9 מהירויות) ומערכת ההנעה שפועלת בטכנולוגיית פורמטיק להטיס את המפלצת מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 7 שניות תמימות וזה הישג לא פשוט בכלל. לו היינו מקבלים את גרסת המנוע הגדולה יותר (גם בדיזל) או היינו מתאפקים ולוקחים את המכונית שתגיע בעתיד עם המנוע בתצורת V8 בנזין עם 580 כוחות סוס, הסיפור היה הרבה יותר מרטיט אבל עם יד מלאה על הלב, הגרסה בה נהגנו סיפקה את כל המאוויים ולא הרגשנו ולו לרגע חיסרון קל בכוח ומהירות.

המעבר בין מצבי הנסיעה היה חלק ומהיר. המכונית שצמחה במידותיה בהשוואה לדור הקודם שלה והתרחקה עוד יותר מהיריבה הגרמניה שלה וגם מהאחות הקטנה, רק צחקקה בכל פעם שהצבנו בפניה אתגר חדש והתפעול שלה היה קליל מאוד. כן, יש להביא בחשבון את מידותיה הסופר נדיבות כשיוצאים לעקיפה וכאשר חוזרים ממנה או כאשר מתמקמים בנתיב בתנועה הזורמת וגם במקומות צפופים כמו חניונים וכו’, אבל הפיצוי המוחלט על כך הוא איכות וחוויית הנסיעה של כל אחד מ-7 הנוסעים ברכב. אל תנסו לאתגר את ה-GLS הענק בכבישים מפותלים עם דוושה מלאה כי מרכז הכובד שלו והמשקל יהיו בעוכריו וההמלצה היא לנקות כל שאפתנות ספורטיבית גבוהה מרשימת הדרישות שלכם.

רף גבוה של איבזור ופונקציונאליות
רשימת הדרישות בתחום איכות החיים והפונקציונאליות של הרכב עמדה לנגד עיניהם של המתכננים שלא חסכו כאן בכלום. החל ב-11 שקעי טעינה לטלפונים סלולאריים, מערכת שמע עם 13 רמקולים, 4 אזורי אקלים שונים לשורה הראשונה והשנייה, סידור תצורות ישיבה והזזת שתי השורות הראשונות בצורה חשמלית לרבות קיפול חשמלי של המושבים. הנמכה של המכונית לאפשר כניסה קלה פנימה וגם אפשרויות הגבהה והנמכה בהתאם לדרישות הנסיעה ב-3 דרגות גובה שונות. כל אלה רק מדגדגים את רשימת הדברים שגילינו במכונית ואם תצליחו לשרוד את כתבת הווידאו עד סופה, תבינו בדיוק למה אנחנו מתכוונים.

חוויית נסיעת השטח טובה ומתלי האוויר מרככים את הנסיעה אבל לאלה שיחפצו לקחת את המכונית לשבילים מחורצים ועמוקים יותר עם קוליסים מאיימים וגם לדרכים זרועות סלעים (לא בולדרים) תידרש השלמה של מערכת בולמים מתוחכמת עוד יותר, הגבהה נוספת וגם סט גלגלים שונה והמחיר יהיה 60 אלף שקלים נוספים לפחות עבור התענוג הזה. זוויות הגישה והנטישה ומרווח הגחון של ה-GLS יטפלו בכל שביל קק”ל שתעלו בדימיונכם והמכונית תרחף מעליו בקלילות, לעומת זאת, אנחנו לא ממליצים להרחיק עם העניין ולהירשם לראלי דקאר 2021 כי המהנדסים בשטוטגארט לא יוכלו להבטיח לכם הצלחה במדבריות של ערב הסעודית.

אפשר להפליג כאן עוד ועוד (תרתי משמע) ולתאר את תכונותיה של המכונית אבל זה יהיה מייגע. נציין כי אהבנו את העיצוב החיצוני שלה שמצליח בצורה פרופורציונאלית למזג את המידות הגדולות עם קווי העיצוב האלגנטיים שחלקם אף אגרסיביים במיוחד בחרטום ובמכסה המנוע. תפריטי מערכות הרכב תורגמו לעברית בצורה טובה מאוד ללא שגיאות או מילים מצחיקות שתורגמו שלא כהלכה וגעל כך מגיעה מילה טובה למי שעסק בכך. מערכת הניווט פועלת היטב אך היינו ממליצים לעבוד עם המערכת בטלפון הסלולארי שמוסיפה את מימד ההתראה על עומסי תנועה, מצלמות וענייני דרך אחרים כי כל אלה לא קיימים במערכת הניווט המקורית. ניסנו לשחק עם מערכת MBUX ולהפעיל בפקודות קוליות את מערכת המיזוג, הרדיו ועוד ולא הצלחנו בכל המקרים לקבל את המענה שביקשנו אבל נשאיר כאן כוכבית של אימון או לימוד תפעול המערכת שאולי הייתה בעוכרינו ולא מעבר לכך למרות שבסך הכל מדובר באופציה משעשעת ביותר.

מערכות הבטיחות של המכונית זוכות לציון 7 של משרד התחבורה מפאת חוסר זיהוי תמרורים, אבל המכונית מצוידת בטכנולוגיה החדישה ביותר של מרצדס עם כל מה שמשתמע מכך לרבות שמירה על נתיב, מניעת כניסה לנתיב כשיש רכב באזור מסוכן ושטח מת. התראות וסיעו בתרון התחמקות מתאונה, הכנה אוטומאטית להתנגשות והידוק הנוסעים למקומם, יציאה לעקיפה אוטומאטית תחת בקרת שיוט אדפטיבית (אם כי לא הצלחנו להחזיר את הרכב לנתיב באופן אוטומטי ויייתכן כי הפונקציה הזאת לא פועלת בישראל. רמת זיהום האוויר של המכונית היא מהגבוהות אבל אין כאן הפתעה לנוכח מנוע דיזל.

בסופו של יום, אחרי שספינת המסע המפוארת שלנו שתתה כמות יפה של סולר עם יחס של קרוב ל-13 ק”מ לליטר בנסיעה עירונית ובינעירונית רגועה בשילוב קטעים קצרים בשטח ונסיעה מאומצת לפרקי זמן קצובים, הגענו למסקנות הבאות: אם זה מה שמצאנו בדגם 350d אז כבר מדגדג לנו באצבעות להרגיש מה יהיה בגרסת מנוע V8 ביטורבו עם 580 כוחות סוס שתגיע מדגם GT. בנוסף, אנחנו בהחלט מבינים מדוע במרצדס קוראים למכונית ה-S קלאס של דגמי ה-SUV כי היא נמאת אך מעט מתחת לפאר והאבזור שיש במייבאך. לא מצאנו שום תחום שבו המכונית לא ענתה על הדרישות למרות שהיינו שמחים למערכת ניווט מושלמת בסגנון Waze, לסוכך עליון אטום שישמור על קרירות בתוך הרכב שהנפח הפנימי שלו עצום ואם להיות קצת מפונקים, היינו שמחים לקבל מסכים אינטגרליים בגב המושבים הקדמיים (יש אפשרות התקנה בתוספת מחיר).

בשורה התחתונה, מצאנו כי המכונית המיוחדת והלא זולה הזאת יכולה לקבל מקום של כבוד ברשימת החלומות של מכוניות היוקרה בזכות כל מה שהיא מציעה. במחיר התחלתי של 820,000 שקלים (ללא אגרות רישוי) ועם רשימת אופציות ארוכה נוספת, אפשר להגיע בקלות למחיר שיחצה את המיליון שקלים אבל בכל פעם שתקבלו עיסוי מהמושב ומערכת ההפעלה תאתר עבורכם את כל מה שאתם צריכים ותפעיל את מערכות הבידור והמיזוג לטעמכם, תרגישו שהמחיר מגיע עם תמורה נאה.

מפרט טכני:


מרצדס GLS 350d
מנוע: טורבו דיזל 6 בוכנות
הספק: 286 כוחות סוס
מומנט: 60 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומטית 9 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 7 שניות
חישוקים: 21 אינץ’
נפח תא מטען: 355 ליטרים כשכל המושבים בשימוש, 2,400 ליטרים כשהמושבים מקופלים
הנעה: כפולה בטכנולוגיית פורמטיק
אורך: 5.21 מטרים
רוחב: 1.95 מטרים
גובה: 1.82 מטרים
מרווח גלגלים: 3.13 מטרים
משקל: 2,500 ק”ג
מחיר (לפני אגרות רישוי) 820,000 שקלים