BMW 745 Le - המלכה הירוקה של בוואריה
גרסת הפלאג אין המעודכנת של סדרה 7 היא נוסחה מנצחת שמשאירה מקום גם לריגושים
לפני ארבע שנים נהגתי בפעם הראשונה בכבישי ישראל בסדרה 7 של BMW שהגיעה במהדורה החדשה שלה, עטורת פאר וטכנולוגיה עם שלל גימיקים ורעיונות חדשניים כמו נסיעה חצי אוטונומית לרבות בקרת זחילה בפקקים, הפעלה של מערכת הסטריאו במחוות יד, אופציות שונות לבישום תא הנוסעים בהתאם לניחוח האהוב ביותר לבחירה מתוך כמה ניחוחות ועוד כהנה וכהנה כמו מושבים חשמליים בריפוד עור עם אין ספור מצבים ואופציות (לא זוכר אם הייתה אפשרות לעיסוי גב) ויחד עם כל אלה, חוויית נהיגה ונסיעה ששייכת ליחידי סגולה כי לא מדובר במכונית שהציפה את רחובות ישראל וכבישיה.
הפגישה הבאה הייתה עם גרסת V12 אכזרית ומאיימת עם למעלה מ-600 כוחות סוס כולל ביקור במסלול מירוצים כשמאחורי ההגה אחד הנהגים הטובים ביותר בספורט המוטורי בגרמניה והחוויה הזאת השאירה את התחושה שזאת הייתה המכונית האולטימטיבית בכל ההיבטים (פרט למחיר שהיה שקול לכמה מאות משכורות חודשיות) החל בעיצוב החיצוני והפנימי, האבזור העשיר והיוקרתי וכמובן, הביצועים המדהימים שהדביקו אותי למושב הנהג עד לשנייה האחרונה שנאלצתי להיפרד ממנה.
ועכשיו הגיע הזמן להכיר את אותה גברת בשינוי אופנתי של האדרת ועם מהפכה טכנולוגית במערכת ההנעה כי הפעם מדובר בגרסת הפלאג אין המעודכנת של ספינת הדגל הבווארית ויותר מכך, זאת גרסת L עם בסיס הגלגלים הארוך ביותר לטובת היושבים במושבים האחוריים (שניים בלבד) אם יחפצו להשכיב את המושב ממש כמו במחלקת עסקים במטוס ולתפוס תנומה או מנוחה ולשקוע בעיסוי במושב המחומם (תוספת מחיר, כבר אמרנו?)
גרסת הפלאג אין החדשה היא הזדמנות מצוינת ליצרן הבווארי לחדד את כל מה שהיה צריך בגרסה הראשונה בהיבטי מנוע ועל הדרך להכניס כמה תיקוני עיצוב וליישר קו עם שפת העיצוב הכללית המחודשת של BMW. כן, שוב מדובר באותו חרטום מחודש שמציע פנסי חזית חדים וצרים, חמושים בתאורה בוהקת בעיצוב מובחן. גם הגריל עבר התאמה בעיצוב שלו בדומה לאחיות שלה וכעת הוא גדול יותר ובולט בעיצובו ומוקף במסגרת כרום נוצצת. המראה הכללי של המכונית הפך לאתלטי ודינאמי יותר על מזבח הסגנון המעונב והאלגנטי שהיה בעבר. הבזקים של המראה האלגנטי אפשר למצוא לאורך גוף המכונית וגם בזנב שמרוחק 5.26 מטרים מהחרטום כשביניהם בסיס גלגלים של 3.21 מטרים. המכונית מיועדת לארבעה נוסעים בלבד ומכאן שהמרחב הפנימי עבור כל אחד מהם פשוט עצום בגודלו. לו היה נתון רשמי שמודד את מרחב המחיה לנוסע בכל המכוניות, אפשר היה לומר בוודאות כי המרחב בלימוזינה של BMW היה מועמד לניצחון.
רשימת האבזור והמפרט היוקרתי יכלו למלא שורות רבות. נסתפק בכך שנאמר כי BMW לא פספסו שום דבר בתחום הזה והאופציות להתאמה אישית של התאורה הפנימית והחלוקה שלה לאזורים שונים בצבעים שונים יחד עם תאורת אווירה מיוחדת בחלונות הפנורמיים בתקרת המכונית, כל אלה יחד עם התצוגות הדיגיטליות והתצוגה העילית לנהג יוצרים תחושה חללית עתידנית מרשימה ביותר שמאיימת להסיט את תשומת הלב מהנסיעה עצמה. כמו בכל לימוזינה ראויה, ניתן לחלק את חוויית הנסיעה לשתי חוויות שונות עבור אלה היושבים מלפנים ועבור אלה היושבים מאחור. הנהג איננו היחיד שנהנה מכל הפינוקים ויש כמה מיוחדים ששמורים ליושבים רק במושבים האחוריים, כמו למשל אותו טאבלט נשלף שבאמצעותו יכולים היושבים מאחור לשלוט על חלק מהמערכות של המכונית בנגיעה במסך אחרי שימצאו את מבוקשם בתפריטים הרבים וזאת החל בהפעלת התאורות, החלונות, ההצללה והווילונות הרבים שברכב, מערכת השמע ואפילו שינוי מיקום המושב הקדמי ליד הנהג על מנת להרחיב עוד יותר את מרחב המחייה האחורי. לנהג שמורה ההנאה מהנהיגה, תפעול המכונית ותחושות הנסיעה בהתאם למצבי הפעולה הנבחרים, ובמקרה של הגרסה המחושמלת, יש כמה מצבים מעניינים ביותר שמיועדים לחיסכון באנריגה וניהול משק האנרגיה החשמלית של המכונית בצורה חכמה עד לכדי קישור למערכת הניווט ואגירת אנרגיה חשמלית לטובת נסיעה עירונית חסכונית ושקטה.
הקסם החשמלי
אחרי הנסיעה בפעם הקודמת בגרסה הכי חזקה של סדרה 7 מאז ומעולם, היינו סקרנים מאוד לגלות כיצד תתפקד אותה מכונית שנחשבת לכבדה ביותר של BMW עם משקל של למעלה משתי טונות כשבליבה פועם מנוע בנפח 3.0 ליטרים עם 6 בוכנות בהספק 286 כוחות סוס יחד עם מנוע חשמלי בהספק 113 כוחות סוס והספק משולב של 400 כוחות סוס ומומנט של 61 קג”מ בקירוב. במעמד המסירה של המכונית למבחן, הוסבר לנו כי המנוע החדש מהווה שיפור לגרסת הפלאג אין הקודמת שנקראה בזמנו 740 והיא הכילה מנוע קטן יותר בן 4 בוכנות בנפח 2.0 ליטרים, אבל מאחר ולא נסענו במכונית הקודמת, קיבלנו את הלימוזינה כמו דף חלק ולבן כשאנחנו מוכנים לחבק כל עץ בסביבה. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומאטית בת 8 מהירויות בטכנולוגיית iDrive ששולחת את כל הכוח לגלגלים האחוריים. הנתונים הנ”ל מתאימים למכונית כמו כפפה ליד. לדברי BMW יש שיפור של קרוב ל-70 כוחות סוס בין המנוע החדש למנוע הישן והנתון של התאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש הוא 5.3 שניות שהם שיפור קל בלבד בהשוואה למנוע הקודם וספק אם באמת תחושו באותן שתי עשיריות שקוצצו בנתון הזה בזכות תוספת הכוח מול משקל המכונית שנראה כבד 2.110 טונות אבל מרגיש קליל יותר כשרגל ימין דוחקת בדוושה והתזמורת המוטורית מתעוררת לצלילי בנזין וחשמל יחד.
התנהגות הכביש של הקונסולית מבוואריה הפתיעה אותנו פעם אחר פעם. מצד אחד ביקשנו להיות עדינים ומכובדים בלי לדחוק אותה יתר על המידה מפאת כבודה ויוקרתה אך שמחת הזנב שלה וקלילותו של ההגה והנמרצות של המנוע, כל אלה הזיזו את היוקרתיות והכבוד מעט הצידה וכך מצאנו את עצמנו נהנים מנסיעה דינמית ומהירה ויחד עם זאת מפתיעה בקלילותה בזכות חדות המנוע ופעולת תיבת ההילוכים. הכבדות הראשונית של התנועה הראשונה מעמידה חולפת אחרי שבריר שנייה ומהרגע שהמכונית מתחילה לזוז, היא הופכת למשהו הרבה יותר קליל גם כאשר יחידת הבנזין “נרדמת” והסוללות הן אלה שאחראיות להניע את המכונית לטווח של 54 ק”מ עד מהירות של 140 קמ”ש. ככל שנסענו יותר, כך עלתה תחושת הביטחון העצמי בזכות הפידבק שהמכונית החזירה ואפשר היה לחוש תחושת ניתוק שקטה בשיוט בכבישים הבין עירוניים כשהבולמים ומתלה האוויר עושים את העבודה בצורה מצוינת.
ניהול משק האנרגיה של המכונית הוא אחד הדברים החשובים שאנשי BMW נתנו עליו דגש. עבורם, הפחתת צריכת הדלק וכפועל יוצא גם הפחתה בפליטת המזהמים, הם ערכים עליונים שאליהם חותר היצרן ואין ספק כי הגרסה הנוכחית היא תחנה בזמן עד שנגיע ללימוזינה החשמלית המלאה בעוד כמה שנים. המפתחים של המכונית הכניסו לתוכה מערכת חכמה לניצול ושמירה על האנרגיה בהתאם לתנאי הדרך ובסנכרון עם מערכת הניווט. טעינה מלאה תאפשר כאמור 54 ק”מ ואפשר לשמור על האנרגיה עם טעינה ואגירה תוך נסיעה אבל אל תבנו על זה יותר מדי גם אם תכניסו את המכונית למצב של “שמירת אנרגיה”. מה שכן מומלץ לעשות הוא לבקש מהמכונית לשמור על האנרגיה החשמלית ולא לבזבז אותה בנסיעות מהירות מחוץ לעיר ואז בהגיעכם לרחובות הצפופים ולפקקי התנועה, רק אז לעבור למצב חשמל מלא ולחסוך בבנזין בזחילות ולהשקיט את המצפון על אי זיהום האוויר. כל זה נשמע נפלא במיוחד כשמערכות הניווט אכן מסונכרנות עם מערכת ניהול האנרגיה, אבל לצערנו זה לא ניתן להפעלה בישראל וחבל כי אין למערכת סנכרון עם ווייז האהוב. אם תרצו בכל זאת להיות נחמדים לסביבה וחסכוניים בדלק, תצטרכו להפעיל זאת ידנית בעצמכם.
השורה התחתונה
התחרות בפלח הסופר יוקרתי נחשבת ליוקרתית בעצמה. עם יצרנים כמו מרצדס שמציעה את דגם S קלאס, עם אאודי שמציעה את דגם A8L שבעצמו לימוזינה וגם מזראטי קוואטרופורטה, פורשה פנאמרה ולקסוס LS קופה היפנית המרשימה מול האופוזיציה האירופאית, כל אלה יחד מוכרים כמה מאות מכוניות בשנה ולא יותר מכך, אך עדיין כל אחת נחשבת לכל אחד מהיצרנים כאילו שהיא המכונית הכי חשובה מכל צי המכוניות במיוחד לאור המעבר הבלתי פוסק של כל היצרנים למכוניות בתצורת קרוסאובר גם בפלח הסופר יוקרתי. נכון לכתיבת שורות אלה נמכרו השנה למעלה מ-120 מכוניות של BMW סדרה 7 פלאג אין כשהנחת המס על הדגמים הלא מזהמים משמשת תמריץ כספי משמעותי למחיר הסופי של כל אחת. מדובר במכוניות מיוחדות ונדירות בפני עצמן שמנצנצות במועדון המיליון וכל אחת מנסה בכל כוחה למשוך אליה את אותם כמה אלפי אנשים מתוך קרוב ל-4 מיליון בעלי מכוניות בישראל.
נקודות התורפה של סדרה 7 פלאג אין הראשונה טופלו אחת אחת וזכו למענה מדויק בגרסה המעודכנת. השדרוג בעיצוב והאפשרות לבחור בערכת עיצוב M שאיננה מנקרת עינים וללא תוספת מחיר, מעניקה ל-7 פלאג אין עוד קלף אחד בחפיסת הקלפים שלה לטובת אלה המבקשים עיצוב קצת יותר מיוחד. מדובר במכונית שמחירה 795,000 שקלים ולכן היא חייבת לספק כמות נכבדת של נקודות זכות במדד תמורה/מחיר והיא אכן עושה זאת בעיצוב, באיבזור, בבטיחות ובביצועי הנסיעה והתנהגות הכביש.
BMW 745eL
אורך: 5.26 מטרים
רוחב: 1.90 מטרים
גובה: 1.48 מטרים
מרווח סרנים: 3.21 מטרים
משקל: 2.110 טונות
נפח תא מטען: 420 ליטרים
נפח מנוע בנזין/הספק/מומנט: 3.0 ליטרים/ 286 כוחות סוס/45.9 קג”מ
מנוע חשמלי הספק/מומנט: 113 כוחות סוס/27 קג”מ
הספק/מומנט משולב של יחידת הכוח: 394 כוחות סוס/61.2 קג”מ
קיבולת מארז סוללות: 12 קוט”ש
טווח נסיעה חשמלי מקסימלי: 54 ק”מ במהירות מרבית 140 קמ”ש
תיבת הילוכים: אוטומאטית 8 מהירויות
הנעה: אחורית
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 5.3 שניות
מהירות מרבית: 250 (מוגבלת)
מחיר: 795,000 שקלים