מבחן: סיאט אטקה FR - לספורטאים ברוחם

חבילת שדרוג בעיצוב החיצוני והפנימי וגם תוספות בלייף סטייל במחיר של 168,000 שקלים

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: סיאט

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

רגע לפני שצ’מפיון מוטורס חושפת רשמית את הקופרה אטקה, הלא היא גרסת הקצה האמתית של ה-SUV הכי גדול של סיאט בישראל (עד להגעת הטראקו), מבצעים בסיאט שדרוג מערכות ומרעננים את הפורטפוליו של המכונית שצברה לעצמה מוניטין רב בשנים המועטות שהיא נמצאת כאן.

להזכירכם, הסיאט אטקה פתחה את זרם הקרוסאוברים של סיאט ואחריה הגיעה הארונה והעיכובים בהגעת הטראקו הם ככל הנראה מפאת גרסאות יקרות מדי שלא יתאימו לצרכן הישראלי. לכן, ממתינים שם לפלאג אין בתפילה שהמיסוי של המדינה על מכוניות היברידיות לא יהפוך את המחיר לבלתי אטרקטיבי גם כן. אבל עד שכל זה יקרה, עורכים ב’צמפיון חילופים בין גרסת הסטייל פלוס ששווקה כאן עד עתה, אומרים לה תודה רבה ומפסיקים לייבא אותה ובמקומה מכניסים ללין הדגמים את ה-FR שאהובה מאוד על הנהג הישראלי החל מהסיאט איביזה ועד לאטקה שהגיעה לכאן לאחרונה. 


אווירה ספורטיבית
בעבור תוספת מחיר של 2,500 שקלים ובמחיר של 168,000 שקלים (לפני אגרות) הצליחו לתפור גרסה שכוללת רשימה באמת מכובדת של תוספות ועדכונים ולהכניס אפילו שדרוג טכנולוגי מעבר לשינוי בפגושים, אך רף המחיר כבר לא ממש הופך את האטקה לנגישה לכל משפחה שחרתה על דגלה אהבה לספורט ולרוח נעורים.

בואו ונשים את זה כאן ועכשיו על השולחן ונאמר כי בשורת הביצועים והפרקטיקה, האטקה FR זהה לאחיותיה שקיבלו את המנוע החדש בנפח 1.5 ליטר טורבו שהחליף את מנוע 1.4 עם נתון תאוצה מרשים מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.6 שניות. יש בה כאמור את המנוע הנמרץ בנפח 1.5 ליטר בהספק 150 כוחות סוס ומומנט טוב של 25.5 קג”מ אשר משודך לתיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים בטכנולוגיית DSG עם 7 יחסי העברה שממהרים לדלג במעלה ההילוכים ולהביא את המכונית לנקודת היעילות של צריכת הדלק מהר ככל האפשר. העבודה של יחידת הכוח ותיבת ההילוכים טובה מאוד והנסיעה דינמית וחלקה וההרגשה היא שיש תמיד כוח זמין תחת רגל ימין כל אימת שביקשנו להאיץ בכבישים מהירים או לזנק מעמידה ביציאה מהרמזור בצמתים. איכות הנסיעה טובה מאוד אף היא ולא בוצע (וטוב שכך) שום כיול ספורטיבי לבולמים ולמתלים וההתמודדות של המכונית עם כבישי הצפון במהלך סוף השבוע הייתה טובה כשבידוד הרעשים תרם את חלקו והמוזיקה שנשמעה ממערכת השמע החדשה של Beats נשפכה לחלל הנוסעים ותרמה את תרומתה. 

סניור או מטאדור?
כנראה שהאטקה FR היא גם וגם. העיצוב החיצוני שלה זכה לעדכון עם פגושים קדמיים ואחוריים בעיצוב אגרסיבי יותר בצבעי המכונית ופתחי הפליטה הכפולים הם אמתיים ולא רק פריט עיצובי. גם חישוקי הגלגלים עלו במידה וכעת הם בקוטר 18 אינץ’ והמיתוג FR שמתנוסס מלפנים ומאחור איננו מוחצן יתר על המידה ובמכונית שקיבלנו שצבועה בלבן, זה נראה היה כמו תכשיט משובץ בגוון אדום-שחור שמישהו שיבץ בדיוק במקום הנכון ולא גרם לה להיות צעקנית מדי. העיצוב הפנימי בהחלט מתכתב עם המסר של אווירת הספורט והמושבים שרופדו בשני סוגי חומרים של בד סנטטי וחומר נוסף דמוי עור גם מלפנים וגם מאחור, זכו לתמיכות טובות ולתפירות אדומות כמקובל. גם ההגה החתוך בעיצוב שלו, קיבל את המיתוג בבסיסו כיאה לדגמי הספורט של סיאט ואף הוא נעטף בציפוי עור עם תפרים אדומים ממש כמו הכיסוי של ידית ההילוכים. תוסיפו לכל אלה גם את הדוושות המתכתיות ותקבלו באמת אווירה ספורטיבית שתעלה לכם את הדופק בדיוק כשם שהייתם עוברים מחליפה לבגדי ספורט ומרגישים לפתע דינמיים וקלילים עוד לפני שיצאת לריצה של המטר הראשון. 
איכות חיים ובטיחות
רמת האבזור של האטקה FR טובה מאוד ויש בה פינוקים ומותרות לרוב כולל תאורת אווירה עדינה ומכובדת בתוך המכונית, גג פנורמי, מפתח חכם, מערכת תאורה אוטומאטית ואפילו שטיח אור בכניסה לרכב שמקבל את פניכם במקומות חשוכים. ועדיין, טוב היה לו היינו מקבלים בה דלת תא מטען חשמלית, מושב נהג מתכוונן חשמלית וגם קצת יותר סימני חיים ספורטיביים בלוח השעונים במיוחד כשעוברים למצב ספורט וכל מה שמשתנה בלוח השעונים הוא הכיתוב של מצב הנסיעה ולא הצבע של לוח השעונים או משהו דומה. איפוק היא מילת המפתח בעדכונים הללו ולו רק לשם השלמת האווירה הספורטיבית לנהג שתהפוך את החבילה לחגיגה ספורטיבית לעיניים. סיאט הוסיפו מערכת חניה אוטומאטית ל-FR ואלה שטרם ניסו את המערכת הזאת בהחלט מוזמנים לנסות ולהתמכר אליה. המשטח לטלפון איננו משמש לטעינה אלחוטית כמו בארונה וחבל שהטעינה בעידן המודרני נמשכת עם כבל ומתאם לשקע המצית וכו’, הגיעה העת לסיים עם הדבר הזה ולהכיר בחשיבותו אפילו יותר מאשר חניה אוטומאטית כי יש הרואים בו מעבר לנוחות, גם כמשהו שקשור לבטיחות. ואם כבר הזכרנו את עניין הבטיחות אז נציין את מערכת בקרת השיוט שפעלה מצוין ואת ההתראות לשטחים מתים ואת השמירה מפני סטייה מנתיב. לעומת זאת, מערכת זיהוי תמרורים נשארה בחוץ.

עם מחיר שחוצה את קו ה-170 אלף כולל אגרות הרישוי, האטקה FR מתמודדת בשוק הישראלי מול המתחרות מקוריאה וגם מול אחיתיה מבית (סקודה קארוק) ומאירופה כמו רנו קדג’אר שזכה לאחרונה לשדרוג נאה כולל מנוע וגם מול סיטרואן C5 בעלת התכונות המיוחדות לו. האטקה שקיבלנו למבחן עמדה בסטנדרטים הכי טובים בתחומים רבים ונציין כי גם צריכת הדלק שלה הפתיעה לטובה עם 15.5 ק”מ לליטר ברוב שלבי הנסיעה שהייתה בין עירונית. יתכן כי התוספות הקטנות האחרות שהזכרנו היו מעלות את רף המחיר שלה עוד יותר ואולי בסיאט שומרים את הקלפים הבאים למתיחות הפנים ושלבי החיים האחרים של האטקה, אבל ניתן לומר כי זאת מכונית מודרנית ואיכותית (מיוצרת במפעלי סקודה בצ’כיה) שמשרה אווירה ספורטיבית ודינמית כמתבקש עם אבזור גבוה ואיכות נסיעה טובה. האם תוספת המחיר עבור הדגם הזה זוכה לתמורה מצד המכונית? אנחנו חושבים שכן.

סיאט אטקה FR

אורך: 4.363 מטרים
רוחב: 1.841 מטרים
בסיס גלגלים: 2.638 מטרים
מרווח גחון: 18.7 ס”מ
נפח תא מטען: 510 ליטרים

מנוע: בנזין 1.5 ליטר
הספק: 150 כוחות סוס
מומנט: 25.5 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומטית כפולת מצמדים 7 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100: 8.6 שניות (נתון יצרן)
צריכת דלק: 15 ק”מ לליטר במבחן בנסיעה משולבת


ציון בטיחות משרד התחבורה: 7 (מתוך 8)
רמת זיהום אוויר: 11 (מתוך 15)

מחיר: 168,000 שקלים ללא אגרת רישוי