מבחן דרכים: פולקסווגן גולף, סיבוב שמיני

פולקסווגן ממשיכה במסורת ומשגרת את הדור השמיני של הגולף לכבישים כשהוא מצויד בתא נוסעים מצויין, בהרבה בטיחות וגם במערכת מנוע-גיר מהוקצעת, יעילה וחסכונית. האם בעולם מוטורי שכל כך השתנה הנוסחה הוותיקה הזאת תספיק?

תגיות: פולקסווגן

אייל אברהמי
(צילום: אייל אברהמי)
(צילום: אייל אברהמי)
שנה גודל פונט א א א א

לא הייתה שום התראה מוקדמת. הנהג של הרנו פלואנס שנסע לצידי במסלול השמאלי של כביש 6 פשוט סובב את ההגה. נעמדתי על הברקסים - או שאולי איזו מערכת אוטונומית הגיבה קודם - הגולף כמעט נשתלה במקום והפלואנס סיימה את המעבר כשבין המכוניות משהו כמו  20 ס"מ. תגידו שזה איזה אידיוט צעיר עם נטיות אובדניות או נהגת מסמסת, והתשובה היא לא ולא. גבר בגיל העמידה, קצת קרחת, משקפיים ושתי ידיים על ההגה. החלק היותר מעניין בסיפור הוא שזה היה ניסיון ההתנקשות השלישי בארבע שעות של נהיגה, כאשר השניים הקודמים כללו להיטי כביש ישראלים ותיקים  - חציית קו לבן וגניבת רמזור אדום. אני די בטוח שלנזקים שגרמה הקורונה צריך להוסיף גם את הירידה בכישורי הנהיגה של אזרחי ישראל, ויש לי גם הוכחה בדמות מספר ההרוגים בכבישים ב-2020 שירד בצורה מתונה יחסית לסגרים ולצמצום התנועה לאורך השנה.

איפה היינו? כן, כביש 6 עם פולקסווגן גולף דור שמיני. הסדרתי את הדופק, הפעלתי המערכת האוטונומית - סליחה, ששרת התחבורה לא תשמע, התכוונתי לחצי אוטונומית - והשענתי יד על הנקודה בהגה שמבטיחה שהמכונית לא תעקור לך את עור התוף עם צפצופים שדורשים שתחזיר את הידיים להגה. את 70 הקילומטרים הבאים הגולף עשתה כמעט בלי התערבות, הישג לא רע בכלל גם בהשוואה למערכות אוטונומיות שמורכבות במכוניות הרבה יותר יקרות. סליחה, חצי אוטונומיות. זה היה מרשים ביכולת, יעיל, נוח מאוד וגם טיפונת משעמם. באיזשהו מקום התיאור הזה גם מסכם את תמציתה של הגולף החדשה, ואולי, כפי שגורסות השמועות העקשניות, האחרונה בסדרה כפי שאנחנו מכירים כיום.   

כלכלה במקום היסטוריה

בנקודה הזאת במבחני דרכים אנחנו בדרך כלל מקדישים כמה שורות להיסטוריה של הדגם. במקרה של הגולף אתם כנראה מכירים את הסיפור על החיפושית האיקונית שפולקסווגן לא טרחו לעדכן עד שבזקנתה  כמעט וקברה את החברה, ועל היורשת הצעירה, המקורית והחצופה שנולדה לפני כמעט 50 שנה והפכה ללהיט מכירות ענק. מה שקצת פחות מוכר זה עד כמה בנו 35 מיליון גולפים, המכונית הכי נמכרת של היצרן והשלישית במכירות בין כלל היצרנים, את הענק שנקרא פולקסווגן. רק כדי לסבר את האוזן, החברה, הנחשבת לשנייה בגודלה בעולם מבחינת נפח הייצור, מעסיקה 665 אלף עובדים, מייצרת כמעט 9.5 מיליון מכוניות בשנה ועם כל הכבוד לטסלה, ויש כבוד, נחשבת על ידי אנליסטים רבים למי שמחזיקה בעמדת הזינוק הטובה ביותר לייצור המוני של רכבים חשמליים. בסוגריים נוסיף שכל זה קורה אחרי כמה שנים שבהן  פולקסווגן הפרישה, ועדיין מפרישה, סכומי עתק בגין שערוריית הדיזל גייט. ב-2021 לבדה, 6 שנים אחרי שהפרשה נחשפה ומיליארדים נשרפו על הליכים משפטיים, פיצויים ותיקונים, תפריש פולקסווגן עוד 5 מיליארד דולרים לעניין, והסוף עוד רחוק.  

הרקע הקטנצ'יק הזה אולי מחדד עד כמה הגולף חשובה לפולקסווגן היסטורית, כלכלית ורגשית. ובמילים אחרות עם הגולף אסור שיהיו פדיחות או כשלונות וזה בעצם אומר שני דברים: הראשון הוא שהמכונית תהיה שמרנית גם כדי שלא לקחת סיכונים וגם כדי שלא להבריח את הלקוחות החוזרים והחשובים. השני הוא שתהיה בה אקסטרה השקעה, גם כאשר מדובר באותן פלטפורמות מוכרות של החברה, כדי להבטיח ולשמור על מקומה בצמרת הקומפקטיות. לפעמים - גם כנראה בדור הנוכחי -  זה בא על חשבון מחיר תחרותי. 

עיצוב מוכר, תא נוסעים מודרני
מבט ראשון בחניה נגמר בלי שום הפתעות. גולף שהיא בת, נכדה, נינה ובת נינה של גולף. הפלטפורמה אולי חדשה (MQB), המימדים קצת שונים אבל חיצונית ברור מאיפה היא באה. השינויים שאפשר לזהות בעין נמצאים בפנסים הקדמיים ובגריל, יפים ומודרניים שניהם, ובפנסים האחוריים שהם קצת סתמיים. כל היתר אולי חדש אבל נראה בדיוק כמו הישן.

תא הנוסעים הוא אופרה אחרת. העיצוב  המקושקש והמבולבל של הגולף 7 התחלף בקו נקי, מינימליסטי ושקט. אין כפתורים פיזיים כמעט בכלל על הדשבורד  והכל נשלט דרך מסך המגע המרכזי, ידית ההילוכים התחלפה במעין מתג צנוע ונמוך ואפילו סוויץ' האורות העגול, סמל ותיק של הגולף, נעלם לטובת מתג מגע חדשני וקר. נישאר על הצד החיובי של המטבע ונציין שגם מערכת ההפעלה עברה שדרוג והיא מאוד אינטואיטיבית ונוחה לשימוש, המושבים מצויינים וטובים מאי פעם והתא כולו משדר איכות גבוה ומרשימה. תוסיפו אורות אווירה (כן, עם אינספור צבעי לד לבחירה), תצוגה מתחלפת ומגוונת של לוח המחוונים (שגם הוא מסך) ותקבלו תא נוסעים סופר מודרני שנראה ומרגיש מצויין. בצד הפחות מוצלח של החיים צריך להזכיר את העדר הכפתורים למערכת החימום/קירור שמחייב שימוש במסך המגע והסטת מבט מהכביש. עניין אחר הוא גודל המסך. אני ממש לא מתלהב ממסכי ענק במכוניות, אבל אם כבר החלטתם להכניס את הכל פנימה אז למה ללכת רק על 8 אינץ'? שאלתי בחברה והסבירו לי שבתוספת מחיר אפשר להזמין גם 10 אינץ'. בקומפקטית שעולה 158 אלף שקל זו תשובה שקצת קשה לקבל.

בפינת הבטיחות דווקא לא חסכו ולגולף יש כמעט את הכל - בלימה אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור מרחק קדמי ואחורי, מערכות סמי-אוטונומיות, התראת שטחים מתים וכו'. יאללה מתניעים.

מנוע גיר ושיופים
מתחת למכסה המנוע של הגולף שוכן לו ה-1.5 ליטרים מוגדש טורבו של פולקסווגן, 150 כ"ס, 25 קג"מ וחיבור לגיר כפול מצמדים "יבש" בן 7 הילוכים. החידוש בגולף הנוכחית הוא השידוך עם המערכת ההיברידית הקלה של החברה (MHEV). כל המכלול הזה מוכר היטב מכמה וכמה דגמים שנעים מזה זמן על כבישי ישראל ועדיין הוא קצת הצליח להפתיע. זוכרים שהזכרנו קודם שבגולף תהיה קצת יותר השקעה גם כאשר מדובר בפלטפורמות המוכרות של החברה? אז בהשוואה לדגמים אחרים עם אותם רכיבים בדיוק, השילוב של המנוע-גיר-מערכת היברידית יותר משוייף ויותר זורם. 

המנוע חזק ויעיל כמעט בכל טווח של סל"ד ולמרות שאין בו שום דבר שיעלה את הדופק, הוא מאוד נעים לשימוש. הגיר בתורו מצליח להפתיע: בדגמים אחרים ובמשך די הרבה שנים הוא נטה פה ושם להתבלבל ו/או לתת מכות קטנות. בגולף 8, בשעה טובה ומוצלחת, הוא חלק לחלוטין, נטול היסוסים ונטול שיהוקים. עוד הפתעה חיובית היא המערכת ההיברידית הקלה שנכנסת ויוצאת מפעולה בתנאים שונים כמו גלישה במורד או לקראת עמידה, בלי להיות מורגשת. כל זה מתרגם לצריכת דלק נאה שבתנאי המבחן המפרכים הגיעו ל-13 ק"מ לליטר (17 ק"מ לליטר לפי היצרן).    

 גם בכל הנוגע לנימוסי הכביש קשה להגיד שיש הפתעות גדולות. נתחיל בכך שלמרות נוקשות גרמנית קלה הגולף נוחה מאוד בעיר ומחוצה לה. המרכב מרוסן גם תחת העברות משקל חדות, ההגה לא רע בכלל והתחושה הכללית - אולי בגלל יותר מדי נהיגה בג'יפונים - היא של מכונית זריזה ויחסית חדה. בסוגריים נוסיף שאפשר בהחלט לומר שה-8 יותר שובבה ויותר קומוניקטיבית מה-7,  אבל אם כיף אתם מחפשים כדאי שתמשיכו ל-GTI שתיבחן כאן בקרוב.

השורה התחתונה
 לא כל כך קשה לסכם את המבחן הזה. פולקסווגן ממשיכה במסורת ומשגרת את הדור הנוכחי לכבישים כשהוא מצויד בתא נוסעים מצויין, בהרבה בטיחות וגם במערכת מנוע-גיר מהוקצעת, יעילה וחסכונית. השאלה הגדולה היא האם בעולם מוטורי שכל כך השתנה הנוסחה הזאת - שמשמשת את פולקסווגן מאז הדור השלישי של הגולף ב-1993 - עדיין עובדת. בשווקים שבהם יש עדיין דרישה חזקה להאצ'בק קומפקטיות, ואירופה בראשם, התשובה היא ללא ספק כן. באירופה יש לגולף גם הרבה לקוחות חוזרים והם בוודאי חותמים על הנוסחה הזאת.

לעומת זאת בשווקים שנכבשו על ידי ג'יפונים, כמו ישראל, התמונה קצת יותר מורכבת. הביקוש להאצ'בקים הצטמצם, הלקוחות הוותיקים פוזלים ל-SUV כמו שיש לשכנים והתחרות אכזרית יותר. וכאן אנחנו מגיעים למחיר שהוא נקודת התורפה המרכזית של הגולף. 158 אלף שקל עולה הדגם המאובזר שנבחן כאן, 135 אלף שקל יעלה דגם הבסיס עם מנוע של 1.0 ליטר ופחות אבזור. המחירים האלה שמים את הגולף מול מנעד עצום של דגמים, וקל לא יהיה שם. מצד שני צריך גם לומר שהגולף אף פעם לא הייתה זולה ובכל זאת היא או-טו-טו חוגגת חמישים בעוד רוב מתחרותיה כבר מזמן התפוררו מחלודה. סעו בזהירות.   


פולקסווגן גולף

מחיר (דגם המבחן): 158,000 שקלים
מנוע: 1498 סמ"ק מוגדש טורבו
הספק: 150 כ"ס ב-5000-6000 סל"ד
מומנט מירבי: 25.5 קג"מ ב-1500-3500 סל"ד
0-100 קמ"ש: 8.5 שניות
מהירות מירבית: 224 קמ"ש
צריכת דלק (מבחן): 13 ק"מ לליטר
מימדים (ס"מ): 428*178*144
תא מטען: 381 ליטרים
משקל: 1440 ק"ג