יבואנית רכבי מותג Jeep לישראל קבוצת סמלת מדווחת השבוע כי החלה לשווק בארץ (ולראשונה בצורה סדירה) את הגלגול הבא של ג'יפ גרנד צ'ירוקי. מדובר בדור החמישי של רכב ה-4X4 הפופולרי שנוטש את המאפיינים המנוסים ואולי המותשים של קודמו ומאמץ רצפה חדשה וטכנולוגיות מודרניות יותר והופעה עכשווית. הדגם שהושק בסוף 2009 היה מהמוצלחים ביותר של הגרנד צ'ירוקי מאז הווסדות הסדרה ב-1993, ולכן גם חובר לבלוני חמצן במשך כמעט עשור שלם עם מתיחות פנים מזדמנות שדאגו להשאירו רלוונטי. גם בישראל היה מנוע צמיחה עבור מותג Jeep ושמר על מומנטום סמוך לשלהי הקדנציה שלו; אשתקד נמכרו בישראל מעל 1000 יחידות ממנו, כולל מיבוא מקביל וזעיר.
דגם 2023 (שהושק בארה"ב בינואר 2021), מסתיר מתחת למראה מוכר אך עדכני, פלטפורמה משותפת לרכבי אלפא רומיאו, כלומר שלדה אחודה ובשלה להנעה חשמלית (יש לו בארסנל דגם פלאג-אין כידוע), בנויה בצורה שהולמת ביצועים של רכב פרטי מיושב, מהודק, ופחות נוטה לכוון ניהוג מסורבל שמתאים לטנדרים קשוחים. הוא גדול מקודמו בכל פרמטר (אם כי לא בהפרשים עצומים) בגרסת ה-5 מושבים עם בסיס גלגלים של 2.97 מ', אורך של 4.92 מ', רוחבו כמעט 2 מטרים וגובהו 1.81 מ' על משקל של 2 טון וקצת, ותא מטען עם כמעט 1320 ליטרים נפח אחסון מאחורי השורה השנייה ו-470 ל' מאחורי השורה השלישית. גרסת ה-7 מושבים, המשווקת לראשונה במשפחה זו מוסיפה כמעט 30 ס"מ לאורך, עוד כמה סנטימטרים לבסיס הגלגלים וכמובן זוג מושבים לילדים צמוד לדלת תא המטען.
סמלת תשווק את ה-גרנד צ'ירוקי בשלל גרסאות אבזור, החל בדגם ה-'אלטיטוד' הבסיסי בגרסת חמישה מושבים שנמכר תמורת 400 אלף שקל. כל הדגמים, למעט הדגם היקר בהיצע, חמושים במתלים קונבציונליים לגמרי, ואילו זה הבכיר ביותר, Summit reserve צוידי מתלי אוויר מסדרת 'קוואדרה ליפט' עם מערכת שיכוך אקטיבית, שמאפשרת חציית מים בגבהים של עד 61 ס"מ ועם מרווח גחון שמגרד 28 סנטימטרים בשיא הגובה. מבחינת יכולת עבירות, לכולם זווית גישה שימושית של 20 מעלות ונטישה 26 מעלות - די והותר להרחיק את המכלולים מפגיעות ונזקים. מערכת ה-4X4, ה-סלקט טריין זמינה החל בדגם 'לימיטיד' (החבילה השניה בהררכיה), וזו שודרגה ברמת הסיוע עם מספר מאפייני נהיגת שטח, חלוקת מומנט ושליטה עם בקרות המשיכה והאחיזה בהתאם לצרכים, וכן קיים דפרנציאל מוגבל החלקה אחורי אלקטרוני.
את ההבדלים התהומיים בין הדורות תמצאו בתא הנוסעים. כל חווית המשתמש עברה רפורמה יסודית, החל בשימוש בחומרים איכותיים יותר, מערכות בטיחות היקפיות ובעיקר מערכת צגים מתקדמת שכוללת אופציה להוספת צג נפרד גם לנוסע. זוהי בקרת מדיה המבוססת על יו-קונקט דור חמישי עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא 10 אינץ', מוניטור ראשי 8.4 אינץ' בגרסת בסיס ו-10 אינץ' בדגמים יקרים יותר, עם כל הפיצ'רים האחרונים לממשוק מלא עם הטלפונים החכמים כולל אנדרויד ואפל ללא חיבור כבל פיזי, מושבי עור עם פונקציות כיוון רבות וברמות האבזור הבכירות גם פונקציות עיסוי, תאורת אווירה משוכללת, במת סאונד עשירה ועוד. לגרנד צ'ירוקי החדש גם קו הגנה רחב עם מצלמות 360 מעלות, בקרת שיוט אדפטיבית, תצוגה עלית עם אזהרות מוקרנות, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה, בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים וכדומה (תלוי בחבילות).
עוד בציוד התקני (אלטיטוד): חישוקי 20 אינץ', בקרת אקלים דו אזורית, הנעה מרחוק, דלת תא מטען חשמלית, חיישני חניה אחוריים, תאורת LED מלאה. גרסאות 7 מושבים בחבילת לימטד פלוס כוללות בין היתר גם מוניטור למושבים בשורה השלישית, בקרת אקלים תלת אזורית, מושבי עור קאפרי וחימום מושבים אחוריים. גרסת Summit משודרגת גם עם מערכת שמע של מקלינטוש לה 18 רמקולים וסאב וופר, חישוקי 21 אינץ', בקרת אקלים 4-אזורית, הילוך כוח LOW, תצוגה עלית, מערכת ראייה לילה ועוד.
את הגרנד צ'ירוקי החדש ישרת בינתיים רק מנוע אחד: 3.6 ל' בנזין שש בוכנות בהספק מרבי של 290 כ"ס ו-35.5 קג"מ ב-4000 סל"ד, בחיבור אל תיבת 8-מהירויות אוטומטית והנעה לכל הגלגלים כמובן. צריכת הדלק הממוצעת, הריאלית שלו היא באזור ה-8 ק"מ לליטר בממוצע, ואת ההאצה ל-100 קמ"ש מסיים בסביבות 7.4 שניות. כושר הגרירה הוא כמעט 2.9 טון עם בלמים ו-480 ק"ג ללא בלמים.
המחירים של הגרנד צ'ירוקי התייקרו בהשוואה לדור המוחלף, בשיעור לא שולי בחלק מהמקרים, ואין זה בא כהפתעה לאור מיצובו, גם על ידי היצרן כרכב בעל מוטיב יוקרתי יותר ומשוכלל אחרי שחשפו את אחיו הגדול והמפואר גרנד וואגוניר כמה חודשים לפניו. מעל גרסת בסיס, יחלו בדגם 'לימיטד' ב-450 אלף שקל לדגם ה-5 מושבים. דגמי ה-7 מושבים מתחילים ב-420 אלף שקלים לחבילת אלטיטוד, 470 אלף לגרסת לימיטד, ועד 600 אלף שקל בקצה העליון לגרסת 'סאמיט-רזרב' עם כל התוספות האפשריות.