באירופה קונים חשמלי? תלוי איפה

נתונים של איגוד היבואנים באירופה מצביע שבמדינות הגדולות אחוז חדירת הרכב החשמלי נמוך מאוד

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
סקודה אנייק
סקודה אנייק
שנה גודל פונט א א א א

שיעורן הגבוה יחסית של מכוניות חשמליות בדוחות הרישוי בגרמניה ובסקנדינביה, מסתיר את העובדה שלמכוניות חשמליות מלאות יש תפקיד שולי בלבד בהיקף המכירות הכולל, במיוחד כאשר בוחנים את הנתונים בשווקים בדרום ובמזרח אירופה, ובמדינות הגדולות. כך עולה, מניתוח המבוסס על נתונים של איגוד היצרנים האירופי ACEA. לפי פרסומי האיגוד, כל תהליך החשמול בענף הרכב "מגמגם" באירופה, ועליית המחירים לא צפויה לשפר את התמונה.

הודות לשורה של תמריצים, המכוניות החשמליות הגיעו לנתח של 17.8% בגרמניה בשנת 2022, והערכים בשווקי הרכב של בריטניה (16.6%) וצרפת (13.3%) היו גבוהים באופן דומה. אמנם נתחי השוק במדינות כמו נורבגיה (79.3%), שוודיה (33%), הולנד (23.5%) ודנמרק (20.8%) עדיין גבוהים משמעותית, אך בניגוד לראשונות, מדובר  בשווקים שהם פרופורציונלית, קטנים מאוד בחשיבותם.

הדברים שונים מאוד בדרום ובמזרח אירופה: באיטליה, שוק הרכב הרביעי בגודלו באירופה עם 1.3 מיליון רישומים, מכוניות חשמליות מהוות רק 3.7 אחוז אומללים מהרישומים החדשים. בספרד, השוק החמישי בגודלו עם 813,000, מכוניות חשמליות גזלו 3.8 אחוזים. בפולין, שוק הרכב השישי בגודלו, השיעור נמוך עוד יותר ועומד על 2.7 אחוזים. נתחי השוק של כלי הרכב החשמליים נמוכים באופן דומה בסלובניה (4.9%), הונגריה (4.2%), בולגריה וקפריסין (כל אחת 3.5%), קרואטיה (3.2%), יוון (2.7%), צ'כיה (2.0%) וסלובקיה (1.8%).

בממוצע, באיחוד האירופי, כולל EFTA ובריטניה, מכוניות חשמליות מהוות רק 12.1 אחוז מהרישומים שנכנסו, בעוד שדגמי פלאג-אין היברידיים מהווים רק 9.4 אחוזים. מנועי בעירה, הם עדיין המדד לכל הדברים והרגלי הרכישה: ל-36.4 אחוזים מכלל המכוניות החדשות בשנת 2022 היה מנוע בעירה, ואחריהם מנועי בעירה עם הנעה היברידית מלאה ומיקרו הבירידית (22.6 אחוז) ודגמי דיזל ב-16.4 אחוזים. מנועי בעירה אחרים, כמו אלו המונעים בגז, היוו 3.1 אחוזים.

המשמעות, לפי איגוד היצרנים באירופה, היא כי מנועי בעירה השיגו נתח של 78.5 אחוזים למרות שקיימת העדפה לניידות חשמלית בשל תמריצים והטבות מס. בנתונים מתומצתים, עולה כי מתוך 11,286,939 הרישומים החדשים (האיחוד האירופי, EFTA, בריטניה), רק 1,575,079 היו מכוניות חשמליות ו-1,013,827 היברידיות פלאג-אין, בעוד 8,698,033 היו מנועי בעירה.