כך BYD תעמיק אחיזה באירופה

המותג הסיני, פורץ דרך חשוב בתחום הסוללות לרכב החשמלי מנסה לממש מהלך אסטרטגי דרמטי

תגיות: BYD

ניר בן טובים
BYD אטו 3. להיט מכירות בישראל
BYD אטו 3. להיט מכירות בישראל
שנה גודל פונט א א א א

עם עובדות קשה להתווכח; חברת BYD, שביוני האחרון עקפה את טסלה כיצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם (מעל 640 אלף מכירות), הצליחה להטביע את חותמה בשוק הרכב הישראלי, ובפרק זמן קצר מאוד. בשלושה חודשי שיווק צפופים נמסרו כאן אלפי מכוניות של דגם הקרוסאובר אטו-3 החשמלי ואם השנה הייתה נמשכת, סביר היו שוברים כאן עוד כמה שיאים (ותודה לזמינות ואספקה). ועדיין, ישראל, שנתח שוק הרכב החשמלי שבה מגרד 10 אחוזים, היא בקושי כוכבית על המפה הענקית של BYD, שלא מתכוונת להרפות לרגע מהדוושה.

על פי דיווחים בצרפת, BYD מוכנה להשיק מתקפת מוצרים נרחבת באירופה, הרבה מעבר לשווקים הניסיוניים שלה עד כה. במהלך השנה הזו, יצרנית הרכב, המתמחה בסוללות מתקדמות מסוג בלייד, תצעד היישר לשוק רכבי הנוסעים האירופי עם מגוון מוגדל של מכוניות חשמליות חדשות. התוכניות של BYD לאירופה חורגות הרבה מעבר לשיווק מכוניות חשמליות שמגיעות כל הדרך מסין. לפי המידע שהתגלה בשעות האחרונות, המותג, שמפעיל את הזרועות שלו מהמטה הראשי בשנג'ן נמצא במרחק צעד אחד מיכולת ייצור מכוניות חשמליות בטריטוריה האירופית - ופורד היא הגשר שלהם לשם.

לפי הדו"ח שפרסם הוול סטריט ג'ורנל, נחשף כי BYD מנהלת מגעים עם פורד לרכישת אחד ממפעלי הרכב האירופיים שלה. על פי מידע שנאסף על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, BYD מנהלת משא ומתן על רכישת המפעל הגרמני של פורד בו מיוצרת כעת הפוקוס. ליתר דיוק, זהו מפעל פורד בסאארלואי (גרמניה). השיחות בין BYD לפורד נמצאות בשלב מוקדם, כך שייתכן שהן לא ייצאו לפועל מחר או בעוד חודש. ואולם, מה שבכל זאת מבטיח שיש דברים בגו, טמון בכך שייצור כלי הרכב במפעל פורד בסאארלואי צפוי להסתיים בשלב מסוים בשנת 2025. והסינים רוצים לסגור עניינים.

פורד מצידה החלה בתהליך ארגון מחדש באירופה במטרה לאחד את התוכנית האסטרטגית שלה, שכרוך כולו במעבר למכוניות חשמליות. הפסקת השיווק של פורד פיאסטה, וההכרזה שהפוקוס בדרך החוצה - אלו הסימנים לכך שמפת הדרכים החדשה הולכת ונרקמת, ולכן הסינים מחפשים הזדמנויות כלכליות מעבר למזרח הרחוק.  

חשוב לציין, במקביל לכך, ש-BYD אוטומוטיב, שהוקמה ב-2003, כבר מייצרת רכבים חשמליים באירופה, אבל לא מדובר במכוניות. למותג יש מרכז ייצור רכב חשמלי בקומרום (הונגריה), עליו הוקמו פסי ייצור בתוכם מייצרים משאיות ואוטובוסים חשמליים ויש לה מתקן דומה בקליפורניה. אם BYD תשתלט על מתקני פורד בסאארלואי, תהיה לכך השפעה דרמטית על תהליך תקיפת השוק האירופי. האמריקנים אגב עוקבים באדיקות אחרי BYD, ולא נפסול פלישה מסיבית גם לשם, אולם פה כבר מדובר בפיצוח מורכב יותר, בשל המתיחות בין ארה"ב לסין.