מאזדה מפזרת היום שורה של חצאי רמזים אודות שובה של הטכנולוגיה הרוטורית, שתעשה על גבי מכונית חשמלית ממש בקרוב. הרכב שנבחר לאמץ את השיטה הוא מאזדה MX-30 R-EV שיוצג לראשונה בתערוכת הרכב בבריסל. רכב הכביש השטח היפני החשמלי יצויד במערכת הנעה היברידית פלאג-אין עם מנוע וואנקל חדש שפותח על ידי מאזדה בהתאמה לסוללות ומנועים חשמליים.
מאזדה MX-30 R-EV לא רק תמלא תפקיד מוביל בתהליך החשמול שהחלה החברה באירופה בשנה האחרונה, זה יהיה דגם המפתח להגברת המכירות של רכב יחסית אנונימי בהרבה מדינות, שעד היום היה זמין רק בשוק האירופי (וגם בארץ, ביבוא מקביל) עם מנוע חשמלי מלא - בעל טווח נסיעה מוגבל של כ-200 קילומטרים ריאליים.
המטה הראשי של מאזדה ביפן הדגיש את החשיבות של הפרזנטציה שתערך בשבוע הבא, שכן היא מסמלת את לידתו מחדש של המנוע הרוטורי - טכנולוגיה שאפיינה את המותג היפני לפני שנים, וככבה בדגמים כמו RX8, או ה-RX7 שהייתה לפניה, וכן מכונית המירוץ הנודעת 787B - היפנית הראשונה שזכתה במירוץ 24 השעות בלה מאן (1991).
הטכנולוגיה כרוכה הסטורית בכל מיני דגמים של מאזדה (היה אפילו אוטובוס מאזדה עם מנוע רוטורי) אבל היא הומצאה על ידי מהנדס גרמני בשם פליקס וואנקל (ומכאן מקור השם שלה) בשנות ה-50. היא לא הפכה לשיטה ממוסחרת משום שלרוב נחשבה ל"אקזוטית" מדי ולא שימושית מבחינת יעילות אנרגטית עם צריכת דלק גבוהה על בסיס נפח קומפקטי והיא גם מזהמת מאוד.
הגרעין של וואנקל מבוסס על משולש רולו שיושב בתוך "בוכנה" גדולה שבה יש כניסות, יציאות ונקודות מגע (פלאגים, נוזל קירור ומעבר לאגזוזים) ואין במכוניות רוטוריות משהו שנראה כמו מנוע רגיל עם צילינדרים. המשולש מסתובב בתוך הבוכנה/צינור (גל הארכובה נמצא גם הוא בפנים) ופועל, לכאורה כמו מנוע קונבציונלי של 4 פעימות אבל הכול קורה בתנועה סיבובית של המשולש. כך נוצרת השרשרת, בשילוב עם פעולת הגיר שמניעה את הגלגלים.
התוכנית האסטרטגית של מאזדה להתמודדות עם העידן המורכב של ניידות בת קיימא וחשמל נוקטת בגישה נכונה יש יגידו, לפיה יש לטפח "פתרונות מרובים" ולא להיות מרוכזים רק בשיטה אחת או שתיים. מאזדה נצמדת לשמרנות המסורתית שלה, ולכן היא לא תהמר הכל על המכונית החשמלית המלאה; הוכחה לכך היא ההשקה האחרונה של מאזדה CX-60 עם מנוע דיזל חדש והרצון שלה להשיק רכבי סאלון מחוזקים, מהודרים מצוידים מנועי שש בוכנות מעל מאזדה 6 או במקומה בעתיד הלא רחוק. ולאתגר את התוצרת הגרמנית.
דוגמה נוספת לאסטרטגיה זו נמצאת ב-MX-30 עצמו; הרחק מגבולות אירופה דגם זה מוצע למכירה עם מנוע בנזין. באשר לנחיתה של ה-MX-30 R-EV החדש ביבשת המערבית, זו כבר ממש מעבר לפינה. מאזדה מדוחת כי המכונית תהיה זמינה החל מרבעון שני של 2023. האבזור והמחירים של המאזדה החדשה אינם ידועים, בשלב זה.