בעתיד - טויוטה קורולה קרוס עם בנזין ומימן

היצרנית היפנית בוחנת אב טיפוס של הקורולה קרוס עם תא דלק מימני. "צריך להסתכל על מגוון פתרונות ידידותיים לסביבה"

תגיות: טויוטה

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

בעוד שמותגים מסוימים בענף הרכב הימרו על טכנולוגיה אחת, לטויוטה יש את הניסיון, האמצעים וההמקורות להמר על כל האלטרנטיבות האפשריות - ולבחון כל מקרה לגופו בצורה יסודית. חלוצת ההנעה היברידית ברכב הפרטי (פריוס ב-1997) הגיעה למסקנה שאין פתרון אידיאלי בודד לתחבורה נטולת זיהום אוויר בעידן החשמלי, ולכן מבצעת ניסויים במגוון רחב של כלים שעומדים לרשותה. אחד מהם טמון במערכות מימן, כפי שהדגימה על ה-מיראי 1 ו-2 אך לאחרונה מנסה לשכלל את הגישה הזו עם משהו חדש: בנזין בשילוב מימן.

בסביבה עירונית ובמרחקים קצרים, מכוניות חשמליות הן האלטרנטיבה היעילה ביותר. אולם לטכנולוגיית המימן יש יתרונות נוספים שהופכים אותה למומלצת עבור תחבורה יבשתית למרחקים ארוכים יותר (ע"ע המשאית המימנית של יונדאי), אך היא לא האלטרנטיבה היחידה כפי שעולה כעת. בטויוטה יודעים שהבעיה היא לא מנועי הבעירה - אלא מה בוער בתוכם, ובגלל זה משיקים את הקונספט H2 של טויוטה קורולה קרוס מימן, עם מנוע בעירה רגיל ששורף מימן במקום בנזין או דיזל, ושדרך צינור הפליטה שלו נפלטים אדי מים.

ביפן מחויבים למאבק נחוש בזיהום האוויר, אך הם לא שוללים שימוש במנועי בערה כדי להגיע ליעדים של המחוקק, והם מדגימים זאת עם אב טיפוס מסוג זה שלא מאבד מאומה מהשימושיות שלו ושומר על סידור הושבה לחמישה אנשים ותא מטען מרווח. מעשית, בזכות הטויוטה קורולה קרוס H2, המותג היפני יכול להתפאר בכך שהוא היחיד עם שלוש טכנולוגיות מובחנות: מכוניות חשמליות עם סוללות, מכוניות חשמליות עם תא מימן ומכוניות בעירה עם מנועי מימן - שזה בהחלט חידוש עולמי.

במסגרת המבחנים של הקורולה קרוס H2, האבולוציה הייתה מהירה מאוד, וכבר מושגים ביצועים בקנה אחד עם אלו של מנועי הדיזל והבנזין המודרניים, אך עם "פליטות לא מזיקות לחלוטין לאטמוספירה" כך נמסר. בנוסף, מילוי המיכלים אורך רק דקה אחת. טויוטה קורולה קרוס H2, בבסיסה, מערבת מנוע 3 צילינדרים עם נפח 1.6 ליטר (תרומת קורולה GR, כלומר עובדת בלחצי טורבו גבוהים) ומערכת הזרקת מימן ישירה מתוחכמת המשיגה ביצועים טובים מאוד עם תא הדלק המימני של המיראי.

החיסרון העיקרי של מכוניות חשמליות רגילות הוא צפיפות האנרגיה הנמוכה של המצברים. כמעט שליש מהמשקל הכולל של הרכב מתבזבז באגירת האנרגיה שמניעה אותו. הסוללות כבדות מאוד, גדולות ובנוסף האוטונומיה והטעינה שלהן מגבילות אותן בשימוש למרחקים ארוכים (ואם כמו בישראל אין מספיק עמדות טעינה אז צריך לחשוב פעמיים ושלוש לגבי הכדאיות). להבדיל מכך, מכוניות חשמליות עם תאי דלק לא צריכות לשאת סוללות כבדות וטעינתן מהירה כמו מכונית בנזין. בד בבד, תאי דלק אינם יעילים וגוזלים הרבה מאוד משאבים. במשך שנים נעשו מאמצים להגביר את את הביצועים ולהפחית את העלויות, אך ההתקדמות איטית מדי ויקרה מאוד. לכן מותגים כמו הונדה, שבעבר שיווקו מכוניות סדאן מימניות לציבור הפרטי צמצמו מאוד את המשאבים שהוקדשו לכך.

"היתרונות העיקריים של שריפת מימן כוללים את היכולת למנף טכנולוגיות קיימות של מנועי בעירה פנימית, זמני תדלוק מהירים והפחתה ברורה בשימוש ובצורך ברכיבי אספקה ​​מוגבלים, כמו ליתיום וניקל הדרושים לבניית הסוללות של מכוניות חשמליות" מסבירים אנשי טויוטה. "על ידי התאמת הטכנולוגיות הקיימות וקידום של ההשקעות הקיימות, שריפת המימן יכולה להוביל אל הפחתת מזהמים נרחבת - במהירות רבה יותר".

כיום, כך פרסמו, טויוטה היא כ-40 אחוז מהדרך למסחור מוצרים כמו ה-Corolla Cross H2 Concept. "עדיין לא ניתן לומר אם הטכנולוגיה תגיע לבשלות הדרושה כדי לנחות על מכוניות כביש, אבל אנחנו בדרך הנכונה".  מנכ"ל טויוטה אקיו טויודה, שהינו נהג מירוצים בזמנו החופשי בחן מכונית מחקר המבוססת על הקורולה קרוס H2 בחודשים האחרונים במסגרת מירוצי הסיבולת היפניים, ה-סופר טאיקו, והביא את רשמיו להמשך פיתוחו של ה-SUV המשפחתי המהפכני. 

בטויוטה כבר יודעים איך לרתום את המימן לספורט המוטורי, לנתח את הביצועים ואת המידע (כך עשו אשתקד עם היאריס WRC המימנית בבלגיה), ונראה שהמסלול ישמש אותם למעבדה העיקרית כדי להפוך אותה לזמינה גם לקהל הרחב בעתיד. הכול יסתכם בסופו של דבר בעלויות, אולם עצם העובדה שאפשר לחבר בין מנועי בערה (לא יקרים) לטכנולוגיית מימן (שהיא כן יקרה) עשויה לסלול את הנתיב לאיזון כלכלי וגם למכוניות חזקות, חסכוניות ולא מזהמות. נחכה לעוד בשורות מטויוטה בשנה הבאה בעניין זה.

טויוטה קורולה קרוס החדש במבחן דרכים. הכול נמצא בשם