החשמלית המהירה בעולם

רימאק ניווארה קבעה שיא חסר תקדים למכונית קצה עם סוללה

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

ספקית הסוללות הקרואטית, לה שיתופי פעולה עם בוגאטי (בעלת הבית שלה) ופורשה, אסטון מרטין, קוניגסג, קופרה ועוד, ויצרנית מכונית הקצה נווארה, כנראה לא תחרוך את דרכה בעמודת טבלת המכירות של רכבי הקצה המובילים. אבל הקרואטים, שהפכו מומחים בטכנולוגיות עבור רכבי ספורט חשמליים דואגים שהיא כן תכנס לספרי השיאים עם הישגים יוצאי דופן. כמו למשל, להיות המכונית החשמלית המהירה ביותר בעולם.

ה-Nevera העפילה ל-412 קמ"ש, מה שהופך אותה לרכב החשמלי המהיר ביותר בעולם בייצור סדרתי, כך לפחות טוענים אנשי רימאק. בשנת 2018 בתערוכת ז'נבה, החברה שמה 412 קמ"ש כיעד למכונית העל החשמלית המוכרזת שלה, שנקראה אז עדיין C_Two קונספט. את השיא הרשמי, עכשיו כבר על סיפונה של הנווארה, השיגו השנה במסלול הניסויים באזור פאפנבורג, גרמניה.

כדי למקסם את המנוע החשמלי, הנווארה נדרכה במצב 'המהירות המרבית' שלה דרך בקרת הנהיגה הסלקטיבית, שלדברי Rimac מחברת פרופיל אווירודינמי שמאזן בין גרירה וכוח הצמדה תחת מהירויות על. כדי לדאוג שהיא תשאר צמודה לכביש, המכונית החשמלית הקיצונית צוידה בצמיגי Michelin Cup 2R חוקיים לכביש. טכנאי של יצרן הצמיגים הצרפתי שנכח בעת קביעת השיא עקב אחר מצב השחיקה שלהם עם מערכות מדידה ממוחשבות.

על ההגה הופקד נהג המבחן הבכיר של רימאק, מירו זרנצ'ביץ'. "הגעה למהירות של 412 קמ"ש או 258 קמ"ש פירושה נסיעה בשליש ממהירות הקול. השגת זאת לבד במכונית כביש היא מורכבת להפליא, אבל עם Nevera יצרנו מכונית שיכולה לכסות מרחקים ארוכים בטעינה אחת, להתמודד עם מסלולי מירוצים הדוקים ומפותלים - ולשבור שיאי מהירות בקו ישר", אומר זרנצ'ביץ'. "הדבר החשוב ביותר שלמדתי במהלך מבחן המהירות המרבית הוא עד כמה המכונית הייתה חלקה ויציבה - אישור לכך שצוותי האווירודינמיקה והדינמיקה שלנו עשו עבודה מצוינת".

ברימאק לא רוצים שכל אחד יעלה לכביש וידהר ל-412 קמ"ש, ולכן דגם הנווארה יסופק לרוכשים במהירות מרבית מבוקרת אלקטרונית של 352 קמ"ש, עם אפשרות, לפי בקשה "לסגור סקאלה" עם מהירות מרבית של 412 קמ"ש באירועי לקוחות מיוחדים - בתמיכת עובדי החברה ובתנאים מבוקרים. "מכיוון שהצמיגים נתונים ללחץ עצום במהלך נסיעות כאלה, ננקטים אמצעי זהירות".

ייצור הנווארה מתקיים במטה החברה בפאתי זאגרב בקרואטיה מאז יוני, וכלי הרכב הראשונים כבר נמצאים אצל לקוחות כאמור שהפקידו תמורתה מעל 2 מיליון יורו לפני תוספות. דף הנתונים, מלמד כי האצה רשמית מ-0 ל-100 קמ"ש נעשית תוך 1.85 שניות בלבד, ו-300 קמ"ש אמורים להראות על לוח המחוונים תוך 9.3 שניות.  המהירות המרבית, למעלה מ-400 קמ"ש כפי שצוין, הוכשרה על ידי מערכת הנעה כפולה המורכבת מארבעה מנועים חשמליים בהספק של 1408 קילוואט (1914 כ"ס). האנרגיה מגיעה מסוללה של 120 קוט"ש, שלפי תקן WLTP מאפשרת 550 קילומטרים מרחק נסיעה, בלחצים עדינים מאוד.