מנכ"ל טסלה אילון מאסק הצהיר לאחרונה כי היצרנית האמריקאית עובדת על פלטפורמה למכוניות חשמליות קטנות יותר. הארכיטקטורה החדשה שואפת לצמצם את עלויות הפיתוח ב-50% כדי להפוך את דגם הכניסה של המותג לרכב נגיש לאוכלוסיות חדשות, אך מבלי להתפשר על יתרונותיו הטכנולוגיים.
על פי מספר מקורות, חלקם מקורבים לכל מה שנלחש צמוד לשולחנות טסלה, מסתמן כי המחיר לצרכן של הדגם הקטן, ששמו ככל הנראה יהיה מודל Q, אמור להיות מתחת ל-35,000 דולר (בסביבות 35,000 יורו) ואולי אף יתחיל ב-25,000 דולר (בסביבות 25,000 יורו לפי שערי המטבע הנוכחיים). בארה"ב, רק נזכיר, מחירי הרכב נקובים ללא מס. אולם בגרמניה למשל, מודל 3 היא כיום הטסלה הזולה ביותר שאפשר לקנות מהיצרן האמריקני, תמורת קצת פחות מ-56,800 יורו. בישראל נמכרת מודל 3 (בחבילה הפשוטה ביותר שלה) באזור ה-180 אלף שקל להנעה אחורית.
על פי הדיווח, הסדרה החדשה המתוכננת לא תהיה דגם 3 שדופה, אלא מכונית חשמלית קומפקטית, מקורית בעיצובה ומלוטשת, שעדיין מתהדרת בחלל פנימי נדיב (יחסית) הודות לפלטפורמת ה"סקייטבורד". כלי התקשורת בדטרויט סוברים כי הצורה החיצונית תהיה מעין בבואה מוקטנת של מודל Y ו-3, אך אף גורם בענף לא יודע בוודאות מה קורה מאחורי הפרגוד בשלב זה; האם מכונית סדאן, מכונית קומפקטית או אפילו רכב כביש שטח קטן - כל האופציות על השולחן, וההחלטה הסופית טרם התקבלה.
בכל הקשור לטווח וביצועים, המידע חלקי ואינו מאומת. בארה"ב מעריכים כי הדגמים הבסיסיים ביותר יציעו לפחות 400 קילומטרים עד התרוקנות, ועם האצה ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות ובגרסאות החזקות ביותר היא אף תסיים את המיאוץ ל-100 קמ"ש במחצית מהזמן לעיל. רוב המכללים הם פרי פיתוח טסלה, אך הסוללות הם תוצאה של שיתוף הפעולה עם חברת BYD, שהעניקה לטסלה גישה לסוללות ה-בלייד החדישות.
מתי בדיוק תציע טסלה מכונית חשמלית ברמת הכניסה נותר עוד לראות. בתחילת השנה הנוכחית הודיע מאסק במפתיע שסדרה כזו לא נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו (טוויטר כנראה יותר מעניינים). אולם על פי ההצהרות האחרונות של מאסק, טסלה קומפקטית נמצאת בעבודות, עמוק בצנרת והיא מקודמת באופן פעיל ובסוף תיוצר בכמה נקודות אסטרטגיות כדי להגדיל את החשיפה וכן את הפצתה. אולם בניגוד לתחזיות קודמות, שדיברו על השקה בסוף 2022 תחילת 2023, כעת עושה רושם שהרכב יתחיל לצאת החוצה לכבישים מתישהו באמצע שנת 2024, ואולי אף מאוחר מכך.