סיטרואן OLI, קונספט למען כולנו

החברה הצרפתית מציגה רכב ראווה חשמלי עם סוללה קומפקטית שמסוגלת לכסות טווח נסיעה חסר תקדים, ובתוכו גם שורה של רעיונות מהפכניים שייכנסו לשימוש בכלי הרכב המשפחתיים בעתיד הלא רחוק. מפגש מיוחד

בועז קורפל
בועז קורפל

תגיות: סיטרואן

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

למעלה מ-120 עיתונאים מכל רחבי אירופה הצטופפו תחת שמיים קרירים ומעוננים בצהרי היום בפאריז במקום מיוחד שנקרא  Caserne de pompiers ברובע ה-18 של עיר האורות. למעשה המבנה המרשים היה בעבר תחנת כיבוי אש אזורית אבל הוא ננטש והפך למקום שבו נערכים אירועים מיוחדים.

כאשר נפתחו דלתות העץ הענקיות בכניסה למתחם, התגלתה חצר פנימית רחבה ועגולה זרועה במושבים צבעוניים ומולם על במה מוגבהת עמדה מכונית עטויה בכיסוי מיוחד שלא חושף דבר מהעיצוב והצביעה שלה למעט רמז קל על קווים משונים ומיוחדים כאשר איש לא היה מוכן להמר היכן נמצא החרטום שלה והיכן הצד האחורי, לשם כך נאלצנו להמתין בסבלנות עד להסרת הלוט.

סביב כל המושבים הצבעוניים היה מסלול היקפי בצבע אדום שעליו הייתה אמורה המכונית הדוגמנית לנוע כאשר כל הקהל נמצא במרכז, רעיון מגניב בפני עצמו שמאפשר לכול הנוכחים להביט בכוכבת המיוחדת בזמן תנועה. דרכנו על המסלול האדמדם הזה ונראה היה שהוא מוגבה מעט מהקרקע ונבנה על רמפה מחומר כלשהו. המחשבה שהמכונית עלולה לרסק את הרמפה חלפה בראשי, אבל בסיטרואן היו בטוחים שזה יחזיק מעמד.

אחרי איחור אלגנטי של כחצי שעה בגלל טפטוף טורדני שמנע האירוע להתחיל כסדרו, תפס וינסנט קובי את המיקרופון וניהל את האירוע בחינניות ובהומור. האיש שמשמש בתפקיד נשיא סיטרואן, הגיע לתפקיד כמחליפה של לינדה ג’קסון אחרי שמילא תפקיד של מס’ 2 במיצובישי ושנים ארוכות בתפקידים שונים בתעשיית הרכב. קובי שב וחזר על המשימות החשובות שסיטרואן צריכה למלא עבור לקוחותיה הנאמנים והחדשים וגם עבור תאגיד סטלנטיס שאליו היא שייכת. “מוטלת עלינו משימת שמירה על ערכי החדשנות והעיצוב השונה והמיוחד של המכוניות שלנו.

יחד עם זאת, עלינו להיות נגישים וזולים לרכישה בהשוואה למותגים האחרים והיעד בשנים הבאות הוא להשתמש בחומרים ממוחזרים, לייצר מכוניות קלות משקל וידידותיות מאוד לסביבה תוך שמירה על ערך לאורך זמן וכמובן לא לשכוח את העבר שלנו ולכן הלוגו המעוצב החדש של סיטרואן בהשראת הלוגו הראשון מ-1919 הוא השינוי הראשון שנראה בכל המכוניות החדשות של סיטרואן כבר בחודשים הבאים”.  נשיא החברה הבהיר כי למרות הבעיות והמכשולים בתחום חומרי הגלם והרכיבים שנדרשים לייצור מכוניות, זה לא ישפיע על סיטרואן שמובטח לה המשך פעילות יציב.

מי את סיטרואן Oli?
דגם האבטיפוס המוזר שקשה היה לנתק ממנו את המבט, לא יגיע לייצור סדרתי לעולם, אבל יש בו אלמנטים רבים שאותם נראה במכוניות הבאות של סיטרואן בוודאות כאשר ערכי השימושיות המשפחתית והנאה מהנסיעה (לא מדובר על חיית כבישים אכזרית) נמצאים בלב העניין. המכונית ממשיכה את רוח העיצוב של הסיטרואן מהארי ושל הסיטרואן אמי הטנה שהוצגה לאחרונה וחלקה הקדמי מזכיר המון דברים באלמנים שונים החל מחרטום שטוח לחלוטין עם חזית שמזכירה טויוטה FJ או אולי את ההאמר האמריקאי הגרוטסקי ובעיקר החלון הקדמי השטוח שעומד בניגוד מוחלט לכל מכונית חשמלית שמתוכננת למינימום התנגדול אווירודינמית. “מדובר בעריון שבעיקרו נועד לחסוך כסף ולאו דווקא להיות יעיל בהיבט אווירודינמי” הסביר פייר לקלר, ראש חטיבת העיצוב של סיטרואן שגייס למשימה את כל הצוות שעיצב את האמי הקטנטונת שקוצרת שבחים על הנועזות והפשטות שבה.

”המשימה הייתה ליצור מכונית שבסופו של דבר עלויות הייצור שלה תהיינה זולות משמעותית וכמכונית חשמלית היא תעלה לצרכן כמו מכונית בנזין רגילה של ימנו אנו ולא יותר” הסביר לקלר בשיחת שולחן עגול עם העיתונאים. “אם נצטרך לייצר שמשה קדמית קמורה זה יעלה הרבה יותר מאשר לחתוך מלוח זכוכית את השמשה שאתם רואים וההתקנה תהיה אף היא פשוטה. אם ניקח עוד ועוד רכיבים כאלה ונפשט אותם, התוצאה תהיה חסכונית מאוד”. ומה בכל זאת יהיה על היעילות האווירודינמית? אולי ניתן להוסיף רכיב במכסה המנוע שיקפוץ החוצה במהירויוצ מסוימות והוא יסיט את הרוח לכיוון הגג של המכונית ויחסוך את המפגש עם השמשה הקדמית” ענה לקלר בקריצה כאילו חיכה לשאלה הזאת.

המכונית מגיעה במידה של קטגוריה B SUV והיא נמתחת לאורך של 4.2 מטרים ורוחבה 1.9 מטרים וגובהה 1.65 מטרים בלבד. בקרבה נמצא מארז סוללות בשיעור 40KW בלבד ובסיטרואן טוענים כי שמירה על משקל נמוך של פחות מ-1,000 ק”ג יסייע למארז הסוללות לכסות טווח נסיעה של 400 ק”מ בין הטעינות עם ממוצע מטורף של 10KW אנרגיה לכל 100 ק”מ. אמנם המשקל הכללי הוא הנדבך המרכזי בעניין צריכת האנרגיה בהשוואה למכוניות שמתקרבות למשקל שתי טונות ואף יותר, אבל בסיטרואן גאים גם בשיתוף הפעולה עם יצרנית הצמיגים גודייר שבסופו התקבל חישוק וצמיג מחומרים קלים (סגסוגת מתכת ואלומיניום) שמסוגל לעבור מרחק של חצי מיליון ק”מ עד להחלפת הצמיגים הבאה, נתון תיאורטי כמובן אבל בהחלט פורץ דרך. “זה לא שאנחנו פנינו לחברות השותפות אלא הן אלה שיצרו איתנו קשר וראו בפרויקט שלנו משהו מעניין שיכול לשמש פלטפורמה לטכנולוגיה שלהם בעתיד” הסביר לקלר.

תשכחו ממולטימדיה
אחד החידושים המעניינים במכונית נמצא בלוח התצוגה ולוח השעונים שנמצא בחלק העליון של הדשבורד. למעשה מדובר ברצועה שנמתחת מצד לצד החל מהדלת השמאלית היחידה שדרכה הנהג נכנס למכונית ועד לדלת הימנית שנפתחת יחד עם חצי דלת נוספת בשיטת “דלתות התאבדות” לראשונה בסיטרואן. בקצות הדשבורד מושחלים שני רמקולים צינוריים מעניינים שניתנים לשליפה הוצה ומשתמשים בהם כמו רמקול בלוטות’ מוכר, אבל העניין המרכזי הוא במרכז רצועת התצוגה, שם נמצא פתח צר שאליו משחילים את הטלפון הסלולארי והוא הופך להיות מרכז השליטה והפיקוד של המכונית עם כל הנתונים שכבר נמצאים בו והכול מוקרן על אותה רצועת תצוגה.

“אין לנו צורך להשקיע מיליוני דולרים בפיתוח מולטימדיות שונות. אנחנו יודעים כי תעשיית הסלולאר מקדימה אותנו בשני צעדים לפחות, אז מוטב לשתף איתם פעולה ולהשתמש בטכנולוגיה שלהם” הסביר נשיא סיטרואן. חברת BASF היא השותפה הטכנולוגית הנוספת פרט ליצרנית הצמיגים  Goodyear והיא לקחה את המשימה בשתי ידיים ובסיטרואן מרוצים מאוד מהתוצאה הסופית.

חלקה האחורי של המכונית סנסציוני לא פחות מחלקה הקדמי. הזנב כולל “ארגז מטען” פתוח ודלת אחורית שנפתחת כמו בכל טנדר מסחרי ועם קיפול המושבים האחוריים מתקבל משטח טעינה עצום בגודלו. ניכר כי המחשבה על השימושיות נמצאת בכל מקום בסיטרואן Oli שיש הקוראים לה All : e ויש בה יכולת חיבור הפוך לרשת החשמל והיא מסוגלת לתמוך בצרכנים ביתיים בעת הפסקת חשמל, היא בנויה ממשטחים פלסטיים קשימים במבנה כוורת שהופכים אותה לקשיחה למרות משקלה הצנוע.

אז מה יקרה בקרוב?
האלמנטים הראשונים שיגיעו ממכונית האבטיפוס הלא שגרתית יהיו בראש ובראשונה הלוגו החדש-ישן שיעוטר בצבע הכתום שהוא הצבע הבולט בעיצובים של סיטרואן. הדבר הבא עשוי להיות מערך הפנסים הקדמי והאחורי שמציע חתימת אור בתאורת LED צבעונית ומיוחדת אבל אל תצפו למשהו מעבר לכך כי זה פשוט יקר. יתכן וטכנולוגיית הצמיגים תגיע אף היא בקרוב לדגמים החדשים של היצרן הצרפתי שעומד במבחן שימור איכות הסביבה באופן קפדני ובשנת 2028 הוא מבקש להיות יצרן לא מזהם למרות שחלק מהמכוניות עדיין תהינה חשמליות בחלקן ולא באופן מלא.

היה קשה להיפרד מהאבטיפוס כי בכל פעם העין צדה משהו אחר שהעלה בעיקר חיוכים, אבל יחד איתם גם לא מעט מחשבות על מה היה אומר אנדרה סיטרואן, האיש שהקים את המותג הזה, על הסיטרואן אולי המהפכנית? עכשיו כולם מחכים לתערוכת המכוניות של פאריז שתביא איתה ממש בימים הקרובים כמה דברים מעניינים אבל בשיחה עם קולגות מאירופה שהגיעו למפגש הזה, ניכר כי הם בעיקר מחכים שהגל הזה של חוסר הוודאות שמייצר אינפלציה עולמית בכלכלה, משברים ובעיות בחומרי גלם ובתהליכי ייצור, משברי אקלים ותופעות מזג אוויר אגרסיבי שמזכיר לנו שחייבים להיות טובים יותר לסביבה, כל אותם קולגות מאירופה מחכים במיוחד שכל זה יעבור והם יוכלו לשוב ולהרגיש קצת יותר את השגרה שהם הכירו פעם. גם אנחנו.