אם תשמעו בטהובן במכונית החשמלית, תגיעו רחוק יותר

מחקר שבוצע באנגליה הסיק שהאזנה למוסיקה קלאסית מורידה את צריכת האנרגיה של הסוללה במכונית החשמלית בשל שינויים בהרגלי הנהיגה

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לרוב המכוניות החשמליות המודרניות יש טווח נסיעה שימושי. אבל כמה רחוק באמת מגיעים עם סוללה טעונה במלואה מאוד תלוי בשורה של תנאים כמו הטמפרטורה או השימוש בצרכני אנרגיה נוספים, כמו מיזוג או חימום, מערכות עיסוי וכדומה. בנוסף לכך, לסגנון הנהיגה האישי יש השפעה לא מבוטלת על צריכת האנרגיה, בדומה לנהיגה ברכב עם מנוע בערה - ועד כאן לא גילו לנו את אמריקה. אולם לדברי חטיבת המחקר של חברת קיה, כשמדובר במכונית חשמלית, יש לכך השפעות מרחיקות לכת, לעתים.  

"רשימות השמעה של מוזיקה קלאסית אטמוספרית ויצירות סימפוניות מפורסמות כמו בטהובן יכולות לעזור לנהגים לשמור על כוח הסוללה טוב יותר מז'אנרים ואמנים אחרים של מוזיקה כמו קניה ווסט, אדל, דה וויקנד ועוד",  כך לפי ניסוי באוניברסיטה בבריטניה שהוזמן על ידי קיה. פופ-טמפו, היפ-הופ, נמצאו גם הם כמשפיעים על טווח הסוללה, שכן ז'אנרים אלה נמצאו כבעלי השפעה ישירה, מוחשית על התנהגות וסגנון הנהיגה.

לצורך בניית מאגר הנתונים הראשוני, גויסו שני קיה EV6, שנסעו במסלול מבחן באורך של כמעט 30 קילומטרים. הנהגים לבשו רתמה עם מכשור שמתעד את הנתונים הביומטריים שלהם. החוקרים גילו כי קצב הלב של הנהג עמד על ממוצע של 111 פעימות לדקה בזמן האזנה לבטהובן, בעוד שהוא עלה ל-171 פעימות לדקה בזמן האזנה ל-דה וויקנד.

"אחרי יומיים בלבד של בדיקות, הבנו שלמוזיקה יכולה להיות השפעה דרמטית על טווח הנסיעה האמיתי. שירים שונים הביאו לרמות שונות של פעילות אלקטרודרית ולעלייה בנפח הדם אצל כל משתתף", דיווח ד"ר דאנקן וויליאמס, שפיקח על הניסוי. "בקיצור, אם אתה רוצה לחסוך כמה קילומטרים טובים, תקשיב לבטהובן ומוזיקה קלאסית מרגיעה אחרת; אם אינך מודאג מכך שהטווח יירד מעט יותר מהר, אל תהסס להאזין לכמה רצועות מהירות יותר."