נחשף הקרוסאובר החשמלי של לקסוס, ה-RZ450e

לקסמוטורס תשווק את הרכב החשמלי החדש בישראל ברבעון האחרון של השנה

ניר בן טובים

תגיות: לקסוס

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

הכתובת הייתה על הקיר. מוקדם יותר בשנה הקודמת, אחרי שהכרנו לראשונה את טויוטה BZ4X, והמקביל שלו בסובארו (סולטרה), כבר ידענו שגם לקסוס בונה תוכניות מאחורי הקלעים. עכשיו הגיע העת להכיר לעומק את מה שבסופו של דבר התממש לרכב יוקרה חשמלי בדמות ה-לקסוס RZ 450e. זו גם הלקסוס החשמלית הראשונה המוגדרת על ידם בצורה רשמית. אמנם יש בארסנל את UX 300e, אבל היא זמינה גם עם מנועי בערה בשילוב היברידי. ה-RZ פותח כרכב חשמלי מהיסוד, וכמו ה-BZ4X, הוא יושב על פלטפורמת E-NTGA ומשובץ בהררכיה קצת מתחת ל-RX.

המראה של לקסוס RZ מתפתח על בסיס הרצפה החדשה, וכולל סימני היכר מתבגרים עם קצת שינויים. כך למשל שעון החול האייקוני של החזית מוותר על הגריל המסורתי עבור משטח סגור, אך פותח בתלת מימד ומשולב בין קבוצות ה-LED. הדפנות מבליטות את קשתות הגלגלים, אשר בתוכן חישוקים הנעים בין 18 אינץ' (ברירת מחדל) ועד 20 אינץ' (אופציונלי). בסיס גלגלים של 285 ס"מ מדגיש את מרכז הכובד הנמוך ומתחבר אל אורך של כ-480 ס"מ, שלדברי לקסוס תרמו להפחתת מקדם הגרר, כמו גם העמודים האחוריים והסיומת דמוית הקופה של התקרה מאחור.

חלל הפנים בלקסוס RZ משלב ומפתח את קונספט ה-Tazuma, שפירושו ביפנית המושכות המוחזקות על ידי הרוכב. ב-RZ זה מתורגם לקבינה שנועדה להציע ארגונומיה מקסימלית לנהג, שיכול לנהל הכל בפשטות מירבית. סידור המחוונים, תצוגת העלית ותצוגת המולטימדיה בגודל 14 אינץ' עברו אופטימיזציה ולוח המחוונים הונמך, מה ששיפר עוד יותר את הראייה קדימה של הנהג גם הודות ליצרתיות שהם מפגינים עם תכנון מערכת One Motion Grip; הכפתורים הפיזיים, הממוקמים תמיד במרחק קצר ממושב הנהג, מצטמצמים לחיוניים. בין הבודדים הנוכחים יש את אלו המוקדשים לפתיחת הדלתות, הנחסמת בעזרת מערכת ה-Blind spot אם יש חשש לפגיעה בהולך רגל או רוכב אופניים שמתקרב.

מה עוד? הסביבה מוארת על ידי הגג הפנורמי הגדול וכדי שלכל אחד יהיה נעים בהתאם למזג האוויר - במיוחד בתנאים מקפיאים, לקסוס RZ מצוידת בתנורי חימום הממוקמים בגובה הברכיים מול הנהג והנוסע מלפנים. בנוסף לתנורי המושבים וההגה המחומם, הם עוזרים להאיץ את החימום בשורה הקדמית, ומעניקים תחושה של שמיכה. בבחינת ממשקי המדיה, התצוגה המרכזית הרחבה בגודל 14 אינץ' מוקדשת לאבולוציה העדכנית ביותר של Lexus Link שהוצגה על סיפון ה-NX החדש, הכולל ניווט מבוסס ענן ועדכונים מקוונים - מאפשרים לקבל מידע בזמן אמת על תנועה, תאונות ותנאי הדרך, אפילו באמצעות פקודות קוליות.

מערכת היגוי אופציונלית . מהנדסי לקסוס אומרים שהיתרון טמון בשדה ראיה גדול יותר
מערכת היגוי אופציונלית . מהנדסי לקסוס אומרים שהיתרון טמון בשדה ראיה גדול יותר

 החידוש שמושך את העין מיד עם הכניסה לתא הנוסעים הוא ה-One Motion Grip cloche שמחליף כאמור את גלגל ההגה הקונבציונלי. מדובר כאן בטכנולוגיית ה-steer-by-wire, אחד החידושים המשמעותיים ביותר בלקסוס RZ. אין קישור מכני ואין עמוד הגה. המערכת משתמשת בחיבור חשמלי כדי לשלוח מסרים מההגה ומהגלגלים. התוצאה לטענת לקסוס היא תגובה מיידית ובקרת היגוי מדויקת יותר. היתרונות כוללים גם הפחתת הנדנוד בנסיעה בכבישים משובשים, בנוסף למאמץ המינימלי הנדרש מהנהג כדי לבצע פנייה. מהנדסי לקסוס פעלו כדי להבטיח שהמערכת מספקת את התקשורת הנכונה בכל עת, תוך שמירה על קשר מדויק בין הנהג למכונית. יש גם נוכחות של מעבדי חירום ואספקת חשמל חלופית במקרה שהמערכת תאבד את המתח הראשי.

לרכב החשמלי של לקסוס בקרת כוח המבוססת על e-Axle שהוצגה לראשונה עם UX 300e. המנוע הקדמי מפיק 150 קילוואט והאחורי 80 קילוואט, להספק כולל של 230 קילוואט, כ-312 כ"ס. שני המנועים הממוקמים מלפנים ומאחור יוצרים הנעה כפולה. RZ הוא אף דגם הייצור הראשון של לקסוס המצויד במערכת ה-Direct4 החדשה; המערכת החכמה מסוגלת לאזן את האחיזה של הגלגלים וחלוקת הכוח ומאפשרת גם וויסות מומנט ידני ברמה חלקית בין שני הסרנים.

בתוך הצנרת, סוללה של 71.4 קילוואט שיוצרה מ-96 תאים בצפיפות אנרגיה גבוהה. לקסוס מציינת 18% פחות צריכה מהממוצע בפלח - ואורך חיים משוער הרבה יותר גבוה מ-10 שנים, בנוסף למשקל הנמוך שבא לידי ביטוי ביכולת דינמית גבוהה מגובשת וזווית גלגול מבוקרת תחת עומסים ושינויי כיוון. לקסוס אומרים כי RZ תוכל לנסוע יותר מ-400 ק"מ במחזור ה-Wltp המשולב ולהחזיר 80% לסוללה בפרק זמן של כחצי שעה בתשתית מהירה. את ההאצה ל-100 קמ"ש תסיים ב-5.6 שניות והמהירות המרבית היא 160 קמ"ש.

המחירים באירופה יחלו באזור ה-68 אלף יורו. הרכב ישווק בישראל ברבעון הרביעי, כך נמסר לעולם הרכב מהיבואנית לקסמוטורס.