"תעשיית הרכב נקלעה למשבר בגלל תלות בספקים מהמזרח הרחוק"

כך אומר בכיר חברת בוש העולמית שחושב שהגיע הזמן לשנות קו מחשבה ולייצר את החלקים קרוב לבית

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

זמן ממוצע לקבלת רכב חדש מרגע הזמנתו ועד לנחיתתו במגרשי המסירה, נע היום בין 4 ל-7 חודשים ולעתים הדחיה באספקה מתארכת. יצרני הרכב מנסים לרקוח שיטות חירום כדי להתמודד עם המצב אך לרוב מדובר בפלסטרים שרק מטשטשים פצעים עמוקים יותר. חלק מיצרני הרכב נוקטים בגישת "נייצר עכשיו ונעדכן אחר כך כאשר כל החלקים יהיו זמינים". במקרים חמורים יותר, העדר שבבים, מוליכים וחלקי חילוף מוביל להשבתת מחלקות על פסיי הייצור המרכזיים - ותופעה זו הדליקה נורה אדומה אצל בכיר בחברת בוש העולמית שטוען שהגיע הזמן להחליף "דיסקט".

בראיון לסוכנות הידיעות 'רויטרס', אומר יו"ר מועצת המנהלים פרנץ פרנבך כי מגזר הרכב באירופה הפך להיות תלוי מדי באסיה ובאזורים אחרים עבור רכיבים חיוניים. "שבבי רכב ותאי סוללה, הפכו לשני הרכיבים החשובים ביותר בעידן כלי הרכב החשמליים והאוטונומיים, מה שמאלץ את יצרניות הרכב האירופיות להסתמך על ספקים אסייתים. התעשייה המקומית אינה מהירה מספיק בייצור בהיקף גדול אם מדברים על מתחמי פיתוח בקרבת מקום", כך העיר. 

"נדרש שינוי מסלול ומהר" הוא מזהיר. "עם זאת", הוא מדגיש, "זו לא אשמת הפוליטיקה, אלא הכול כרוך סביב אופטימיזציה של עלויות בשרשרת האספקה. תעשיית הרכב שואלת את עצמה לאט לאט איך תיראה אספקת חומרי הגלם, במיוחד עבור תאי סוללה. חברות גרמניות תיארו תוכניות להחזיר את השליטה לידיהן, כולל פולקסווגן שמתכננת לבנות שישה מפעלי תאי סוללה גדולים עם שותפים באירופה עד 2030".

עוד נאמר כי מחסור עולמי בשבבי רכב "שם דגש על הבעיה", וגרם לאיחוד האירופי להשיק תוכניות סובסידיות כדי למשוך יצרניות שבבים ליבשת המערבית. בוש, ספקית הרכב הגדולה בעולם, פתחה השנה מפעל שבבים בשווי מיליארד אירו (1.1 מיליארד דולר) בגרמניה, ההשקעה הגדולה ביותר שלה אי פעם, אומרים בסוכנות הידיעות.

תכנית מגירה

ישנן חברות שלא ביטלו הזמנות מספקי שבבים. יונדאי למשל הצליחה למזער נזקים עבור כל המותגים שברשותה, כולל ג'נסיס ויחד עם קיה חוותה ירידה קלה מאוד במסירות ברמה העולמית. יונדאי גם נמנית על מספר יצרני רכב בודדים, כמו פולקסווגן שהכריזו שעתידים לייצר שבבים ומוליכים כדי לפטור עצמם מתלות בספקים חיצוניים. "הגרוע מכל מאחורינו", אמר לאחרונה חוזה מונז, מנכ"ל יונדאי בצפון אמריקה. "חודשי אוגוסט-ספטמבר היו הכי גרועים מבחינת כושר ייצור, המלאים שלנו צומקו. מצד שני אנחנו ראינו באוקטובר חזרה לתכנית היעדים המקורית - כך שאני מאמין שבשנה הבאה נוכל לפצות על ההפסדים שנגרמו מהמשבר הזה".