לא בכל יום אפשר (או צריך) לדבר במונחים של אירוע מכונן בענף הרכב הצנוע שלנו. אולם מזווית הראיה של יבואנית רכבי סקודה צ'מפיון מוטורס, המותג האירופי הנמכר ביותר בארץ, הזנקת ה-SUV החשמלי ENYAQ בהחלט קולעת להגדרה של השקה אסטרטגית שלא מתרחשת כאן מדי שבוע; בפעם הראשונה בישראל משווק על ידם רכב חשמלי מלא 100% - והוא הראשון לעשות כך על אדמתנו מבין כל מותגי הליבה של קונצרן פולקסווגן.
סקודה אנייאק, שהוצג לראשונה לפני מעט יותר משנה הוא רכב 5-מושבים מקטגוריית ה-SUV הבינונית עם חפיפה קלה בין סגמנט C-ו-D, שכידוע הפך למנוע הצמיחה הדומיננטי של כל יצרני הרכב המובילים. הוא מבוסס על תשתית טכנולוגית משותפת למשפחת ה-ID של פולקסווגן והוא קרוב משפחה צמוד של דגם ה-ID.4, אך מציע מידות שימושיות ממנו וחלל פנים רחב ידיים בזכות הנדסת אנוש מובחנת.
על פלטפורמת ה-MEB, המוקדשת להנעה חשמלית, הוא מוברג על בסיס גלגלים של 2.76 מ', רוחב של 1.87 מ', גובהו 1.61 מ', אורכו 4.64 מ', משקלו 2 טון, ונפח תא המטען כמו בכל רכבי סקודה הוא מהגדולים בקבוצתו, כמעט 590 ל' במצב רגיל (ללא קיפול השורה). כדי לקבל פרופורציות, נציין בסוגריים שהוא בערך בגודלו של וולוו XC60, אם כי המבנה של האנייק פחות מתכתב עם קרוסאובר קלאסי וקיבל סיומת של קרוס-סטיישן עם הגבהת גחון מינמלית.
כוח, טעינה
האנייאק משווק בעולם בשלוש קונפיגורציות סוללה עם הנעה אחורית או כפולה, אולם הדגם שיימכר כרגע הוא ה-אנייאק 80, וכפי שנגזר משמו זוהי קיבולת הסוללה שלו, 82 קווטש, מושתלת במרכז הרצפה. המנוע החשמלי היחיד שבו מייצר 150 קילוואט, או 204 כ"ס ו-32 קג"מ בחיבור אל הנעה אחורית. הוא יאיץ אותו מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות ועד מהירות מרבית של 160 קמ"ש. צריכת האנרגיה נאמדת ב-15 עד 21 קווטש לכל 100 קילומטרים (תלוי בלחצים), ואת הטעינה ניתן לבצע בתשתית מהירה או בקופסא ביתית, כנהוג כיום בכל רכב חשמלי מודרני. משך הטעינה מותנה כמובן במתח שמייצר המסוף, אך בעמדות חזקות הוא נטען ל-80% בתוך חצי שעה. חיבור לבית עם מתח של 7 קיוולאט יזין את הסוללה ל-100% בערך ב-12-13 שעות. טווח הנסיעה המרבי, לפי מחזור WLTP הוא 517 קילומטרים עד התרוקנות הסוללה.
אבזור
צ'מפיון מוטורס הצמידה לאנייק 6 חבילות, כאשר גרסת הכניסה התקנית היא Loft. זו מגיעה כסטנדרט עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא, מערכת מדיה ראשית MIB דור מעודכן בעברית, מסך ראשי 13 אינץ', חישוקי 19 אינץ', ריפודי בד בשילוב עור, מערכת שמע שמונה רמקולים, שקעי USB-C, תאימות מלאה לאנדרויד ואפל, חיישני תאורה וגשם, תאורת LED ועוד. גרסה אחת למעלה היא ה-Lounge/lodge, שמוסיפה בקרת אקלית תלת אזורית, תאורת LED מטריקס, איתות דינמי, גימורי כסף ייחודיים, וילונות נגללים בחלונות האחוריים ומערכת מצלמות היקפיות 360 מעלות.
בגרסת Suite/ECO Suite משודרגים אל חבילת נוחות וחוויה עשירה במעט. זו מוסיפה כבר מושבי עור עם חימום ובקרת עיסוי, חישוקי 20 אינץ', גימור שחור מבריק ותאורת אווירה 10 גוונים כולל הקרנה של לוגו סקודה על הרצפה בכל כניסה ויציאה. הדגם היקר ביותר הוא גם הדינמי מכולם, ה-Sportline. זה כבר מתוגבר עם מערכת מתלים אדפטיבית עם מספר מצבי כיול המשפיעים על התנהגות הרכב, חישוקי ספורט בלעדיים, גימורים מושחרים מבחוץ, ריפודי עור בשילוב אלקנטרה, הגה ספורטיבי ועוד. כל הדגמים מגיעים עם ארסנל כמעט מלא של מערכות בטיחות חכמות, למעט התרעה מפני עייפות. לרכב 5-כוכבי ריסוק במסגרת מבחני Euro-Ncap ומצויד 7-כריות אוויר.
ג'קי אביב, מנהל חטיבת סקודה בצ'מפיון מוטורס הוסיף כי מלאי המכוניות צפוי להגיע ברבעון א' של 2022 עם מסירות ראשונות במהלך חודש פברואר, אם כי בשלב זה קשה לקבל תמונה מלאה לגבי הכמות שתוקצה למדינת ישראל, על אף "שאנחנו מתועדפים על ידי היצרן", הדגיש. דן אורנשטיין, מנכ"ל צ'מפיון מעריך סדר גודל של כ-1,000 כלים בשלב ראשון, אם כי גם הוא מסייג זאת בשל שיקולי היצרן, שכן הביקושים עולים ושרשרת האספקה לא בשיאה נוכח משבר השביבים והמוליכים. עוד נמסר כי עמדת טעינה אינה כלולה במחיר המכונית בשל מנעד המחירים הרחב הקיים כרגע בשוק. "השארנו את אפשרות הבחירה ללקוח", כך אומרים. בהערת שוליים נאמר כי ינסו בעתיד להביא גרסאות זולות יותר, אם כי זו החלטה שכפופה לבחירות היצרן.
המחירים לסקודה Enyaq בישראל: (לא כולל אגרת רישוי בגובה 530 שקל).
דגם Loft תמורת 190 אלף שקלים
דגם Lodge תמורת 225 אלף שקלים
דגם Lounge תמורת 229 אלף שקלים
דגם Suite תמורת 243 אלף שקלים
דגם Eco Suite תמורת 243 אלף שקלים
דגם Sportline תמורת 261 אלף שקלים.
-מסגרת האחריות היא 8 שנים או 160 אלף קילומטרים לסוללה. לרכב שלוש שנות אחריות.