"לא כולם יכולים להיות כמו טסלה"

הרבה מותגים חשמליים פורצים בשנתיים האחרונות לתודעה. רבים מהם לא יישרדו לאורך זמן

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

מומחים בענף הרכב חזו כי שנת 2020 תהווה את נקודת המפנה בכל הקשור לשינויים בהרגלי הצריכה של הנהגים, היינו מעבר הדרגתי משימוש במנוע בערה להנעה חשמלית. בעולם של ימינו המושגים השגורים ביותר ברשת הם "חשמול" או "סוללות", ויש יסוד להניח שבעוד כמה שנים מחירי המכוניות והסוללות יופחתו ובמקביל לכך הטווחים יוגדלו - וסגל המותגים יעמיק באופן דרמטי; אם מכוניות עם מנועי בנזין או דיזל באמת עתידות להתמעט בעשור זה או בעשור הבא אנחנו נהיה במרכזה של מהפכה, אם כי לא בטוח שכל מי שרוצה להשתתף בחגיגות יצליחו לשרוד את התחרות והחסמים.

מי שטמן ידיו בצלחת נושא עיניו אל מותג טסלה והכרזותיו של אלון מאסק, שמאחוריו נערם הר של יצרני רכב חשמליים עם תכניות מרחיקות לכת שנראות בלתי מאיימות לתפישתו. חברות כמו ניו, לי אוטו, Xpeng, Aiways, Byd, Byton מסין; רימאק מקרואטיה; ארוויל מבריטניה; קאנו, פיסקר, לורדסטאון, לוסיד, ריביאן מארצות הברית; פוקסקון מטייוואן. אם כל הפרויקטים נראים יצירתיים מהצד, מסתמן כי המשאבים הכלכליים אינם בהכרח מיישרים קו עם השאיפות שלהם.

ירחון 'אקונמיסט' ציין לאחרונה: "רבים מהמותגים האלה אובדי עצות. חלקם מעולם לא הניחו בצד יורו של רווח. אבל לכולם יש סיכוי לקחת נתח של תעשייה שהפנתה את מבטה לסוללות. כולם רוצים להיות כמו טסלה, שהיא בעצם הלפיד מול כל החקיינים. המשקיעים הם אלה שבוחנים את מי להמשיך להזין אחרי שטעמו את הביס הראשון". ישנם שלושה אלמנטים בסיסיים להישרדות, כותבים בירחון. "ראשית, עליך למצוא נישה התחלתית שממנה תוכל לנסות להתרחב. ואז אתה צריך לייצר את המכוניות בפועל. לבסוף, עלינו ליצור רשת מכירות והפצה שתוכל לתכלל הכל. באופן אירוני, זה יכול לקרות גם בצורה הפוכה: המותג לו הפוטנציאל הקטן ביותר יהפוך להיות הראשון להשלים את הצעדים הנדרשים. מותר לחלום, אבל לא כולם יכולים להיות כמו טסלה".

הימור על קרוסאוברים ורכבי יוקרה נשמע כמו צעד מושכל, אבל לאו דווקא יהיה המהלך האסטרטגי המוצלח ביותר. הנימוק לכך הוא שכבר יש צפיפות ניכרת בקבוצה הזו, כאשר טסלה גוררת אחריה את אאודי, פורשה, מרצדס, פורד ועוד רבים שמנסים להמציא מחדש את מרכבי ה-SUV. פיטר רולינסון, מנכ"ל חברת 'לוסיד' יודע בדיוק לאן הרוח נושבת: "רבים לא ציפו שזה יהיה בסופו של דבר מירוץ היי-טק של שבבים ומוליכים, אבל זו המציאות". קניין רוחני וטכנולוגיות חדישות הם קלפים מצוינים להראות למשקיעים, הוא מוסיף.

לוסיד', למשל התמקדו במגוון רחב של אוטונומיה לכלי רכב פרטיים; חברת 'ניו' מציעים את שירות החלפת הסוללה; Xpeng מסתמכים במידה רבה על פקודות קוליות. ויש גם את אלה שפשוט מספקים תשתית ומוכרים את השירות למי שמעוניין להקים מותג מאפס, באמינות כזאת או אחרת.  

מכונית חשמלית של חברת בייטון הסינית. בהנהלה יושבים בכירים מענף הרכב הצרפתי, הגרמני והיפני שהגיעו מחברות כמו ניסאן ו-BMW
מכונית חשמלית של חברת בייטון הסינית. בהנהלה יושבים בכירים מענף הרכב הצרפתי, הגרמני והיפני שהגיעו מחברות כמו ניסאן ו-BMW

טסלה אכן נחשבת ל"מומחית" בכלי רכב חשמליים, אשפית שיווק וגם כזו שבלעה את השוק באירופה ובארה"ב בתאווה גדולה ובפערים עצומים. אבל מאסק יודע, שעקב הגידול בכמות המשקיעים בתחום בין אלה מגיעים מסין או ארה"ב, בהחלט ייתכן שמותגי ענק כמו 'אפל' למשל או אולי 'גוגל' ביום בין הימים, עשויים להקים תת מותג לרכב חשמלי בתמיכת ספקים חיצוניים שיודעים דבר או שניים על רצפת ייצור לכלי רכב. השילוב הזה בין תוכנה-ממשק-אוטומטיב ביידים מנוסות עשוי להעמיד מולו תחרות מאתגרת, כזו שגם לא תקרוס אחרי פרק זמן קצר.