במהלך אירוע יונדאי Way ואחרי הפתיחה המרשימה עם פסטיבל N הספורטיבי, פגשנו גם את מהנדסי יונדאי בתחום תא הדלק, עם תצוגת יכולות מרשימה שכבר כעת פעילה בזכות מגוון רכבי משא ואוטובוסים מימניים, זאת לצד הנקסו, שאחרי ה-iX35 Fuel Cell הוא הגיע ב-2018 והפך לרכב תא-דלק הפרטי הראשון של יונדאי בייצור המוני. בנוסף חשפו בפנינו את הדור החדש של יחידת ההנעה המתקדמת.
לצערנו, אסרו עלינו להיכנס למתחם המחקר והפיתוח עם טלפונים או מצלמות, מסיבות מובנות, כאשר את החשיפה הרשמית של הדור החדש הם עשו עם דגם קונספט בשם INITIUM שיהווה למעשה את מחליפו של הנקסו. למרות שהוא יהיה לדגם תא-הדלק השלישי של היצרנית, פירוש השם מלטינית הוא "ראשוני" או "התחלה". האיניטיום צפוי להיחשף בגרסת הייצור במחצית הראשונה של 2025.
האיניטיום מציג בין הייתר את שפת העיצוב החדשה של יונדאי, שמציגה התפתחות מזו שפגשנו באיוניק 5, "אומנות הפלדה" כך מכנה אותה יונדאי. הספק המנוע החדש עומד על 204 כ"ס, תוספת של 20 כ"ס לעומת הנקסו, וטווח הנסיעה עומד על 650 ק"מ, תוספת של כ-40 ק"מ, זאת כאמור בזכות אותה מערכת הנעה חדשה וכן מהיכולת לדחוס יותר מימן למכלים וגם סוללה משופרת.
כמו כן, ביונדאי מציינים כי לרכב טכנולוגיית V2L לטעינת מכשירים חיצוניים ושהרכב יכול להתחבר ישירות לשקע 220 וולט ביתי. נציין כי בקוריאה הדרומית פרוסות כיום כ-200 עמדות תדלוק במימן, כך על פי אנשי היצרנית, וסכום זהה בכל אירופה וארה"ב, אך למיטב הערכתם תחום זה עוד יגדל ויתפתח.
בישראל המצב כמובן רחוק מכך, ופרט למשאית Xcient של יונדאי, לא תוכלו למצוא כאן עוד רכבים מונעי תא-דלק, כמו למשל טויוטה מיראי, ואילו תחנות תדלוק קיימות כעת רק בסמוך לקיבוץ יגור שבצפון, כאשר השאיפה היא שיצטרפו אליה בשנים הקרובות גם תחנות בדרום הארץ ובמרכזה.