לא רק טלפונים ושואבי אבק: שיאומי הציגה מכונית חשמלית

יצרנית האלקטרוניקה מסין חשפה פרטים מלאים על הרכב החשמלי הראשון מתוצרתה ומצהירה "אנחנו נהיה טובים מטסלה". איך היא תעשה את זה?

רן סגל
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
שנה גודל פונט א א א א

תאגיד שיאומי הסיני, המוכר כיצרן הטלפונים "שיאומי", "רדמי" ו"פוקו", הוא יצרן מוצרי אלקטרוניקה שנוסד ב-2010, ופרט לטלפונים סלולריים הוא מייצר גם מוצרי אלקטרוניקה מגוונים לשימוש ביתי. היום (ה') חשפה היצרנית בהשקת טכנולוגיית הרכב החשמלי גם את הרכב הראשון מתוצרתה, השיאומי SU7, וכמשתמע מההשקה, בשיאומי שמו על הכוונת את טסלה מודל S ופורשה טייקן, לא פחות.

אם נסתכל על קצב ההתקדמות המסעיר של תעשיית הרכב הסינית, נראה כי שיאומי לא מתכוונת לוותר על הנתח שלה, לבטח אל מול יצרני רכב סיניים קטנים יותר. המעבר לרכב חשמלי סייע לדלג על הקושי בפיתוח מנועי בעירה פנימית והדגש עבר לממשקי העבודה והאלקטרוניקה. איך שיאומי מתכוונת להיכנס לעולם הרכב? עם לא אחרת מאשר מכונית ספורטיבית. הפרטים לפניכם.

עיצוב ומידות
צוות העיצוב התייעץ עם לא אחר מכריס בנגל, אחד המעצבים הידועים שאחראי על כמה מדגמי ב.מ.וו ורולס רויס. העיצוב ספורטיבי, בסגנון המזכיר את פורשה טייקן כולל ידיות הדלתות השקועות. חלק מהצבעים שיוצעו עם השיאומי SU7 תואמים לצבעי מכשירי הדגל והשעונים החכמים של המותג. בתא הנוסעים האווירה נקייה, שילובי צבעים, הגה בעיצוב ספורטיבי, ומושבים בעיצוב ספורטיבי, בסגנון טסלאי משהו, עם חימום ואוורור.

אורכה של המכונית החשמלית החדשה עומד על 499.7 ס"מ, רוחבה 196.3 ס"מ, גובהה 144 ס"מ ובסיס הגלגלים עומד על 300 ס"מ. בהשוואה לפורשה טייקן ה-SU7 של שאיומי ארוכה ב-3.4 ס"מ, צרה ב-0.3 ס"מ, גבוהה ב-5.9 ס"מ ובסיס הגלגלים ארוך ב-10 ס"מ. תא המטען בנפח 517 ליטר ועוד 105 ליטר שימושיים בתא המטען הקדמי. בשיאומי טוענים למקדם גרר של 0.195 Cd בלבד, נתון טוב משל מחזיקת השיא הנוכחי למכונית סדרתית, מרצדס EQS עם 0.202 Cd.

יחידות הנעה
מנוע חשמלי המסתובב בסל"ד גבוהה יותר, יוצר יותר כוח, ולפיכך בשיאומי הצליחו לייצר מנוע המסוגל להגיע לסל"ד גבוה הפועל במהירות של 21,000 סל"ד, גבוה מזה שבטסלה מודל S. באופן אירוני משהו, בשיאומי קראו למנועי הרכב החשמלי שלהם בשם V6 מאחר והשיגו הספקים הדומים למנוע 6 צילינדרים כמובן.

המנוע הראשון מספק 220 קילוואט, כ-299 כ"ס ו-40.7 קג"מ. המנוע השני נקרא V6s והוא כבר מספק 275 קילוואט, כ-374 כ"ס ו-50.9 קג"מ. לשם השוואה, מנוע חשמלי (אחד, מתוך שלושה) בטסלה מודל S פלייד סובב ב-20 אלף סל"ד ומייצר לדברי שיאומי 48.9 קג"מ וכ-344 כ"ס.

אם זה לא מספיק, שיאומי הציגה גם מנוע שלישי V8s הסובב ב-27,200 סל"ד עם מערכת קירור ייחודית. ההספק כבר עומד על 425 קילוואט, כ-578 כ"ס ו-64.7 קג"מ. היצרנית מתגאה כי כבר כיום במעבדת המחקר שלהם הצליחו לפתח את הדור הבא של המנוע שמגיע אל מעל ל-35,000 סל"ד. המשמעות היא כי בשיאומי יוכלו לחצות בקלות את 1,000 כוחות הסוס תוך שימוש בשני מנועים ולא שלושה כמו בטסלה.

דגם ההנעה האחורית יצויד במנוע ה-V6 (299 כ"ס) וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.28 שניות ומהירות מירבית של 210 קמ"ש. סוללת 73.6 קוט"ש (400 וולט) תאפשר טווח נסיעה של 668 ק"מ.

דגם ההנעה הכפולה SU7 MAX יצויד במנוע V6 ומנוע V6s, כך שהספקו הכולל יעמוד על 475 קילוואט, כ-673 כ"ס ו-85.4 קג"מ. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 2.78 שניות, קצת פחות מפורשה טייקן טורבו S, והמהירות המקסימלית עומדת על 265 קמ"ש. אגב, מ-100 קמ"ש לעצירה מוחלטת, ה-SU7 יעשה זאת ב-33.3 מטר בלבד (2.2 מטר פחות מגרסת ההנעה האחורית) בזכות מערכת בלימה של Brembo, עם קליפר 4 בוכנות ומערכת ניהול בלימה ובקרת אחיזה של "בוש".

הסוללה כאן בנפח 101 קוט"ש, פותחה בשיתוף CATL ופועלת במתח של 800 וולט (871 וולט בפועל לדברי היצרנית), בשיאומי הצליחו לדחוס אותה לגובה של 12 ס"מ בלבד והיא למעשה חלק משלדת הרכב. הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של 800 ק"מ - בתקן CLTC ולא ב-WLTP או ה-EPA המחמיר עוד יותר. גם בהערכת טווח פחות אופטימית, מדובר בטווח מרשים. טעינה מהירה מאפשרת הוספת 220 ק"מ ב-5 דקות בלבד (390 ק"מ ב-10 דק' ו-510 ק"מ ב-15 דק').

בשיאומי מציינים כי פתחו עם CATL גם סוללות בקיבולת של 132 קוט"ש וסוללה נוספת בקיבולת של 150 קוט"ש, עם טווחי נסיעה של 1,000 ו-1,200 בהתאמה (בתקן CLTC).

אבזור ובטיחות
כיאה לחברת טכנולוגיה גדולה, בשיאומי מציינים כי עשו שימוש בטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית, שבבים ומעבדים מתקדמים. עוד אלקטרוניקה ברכב כוללת מסך מולטימדיה בגודל "16.1, לוח מחוונים דיגיטלי "7.1 מסתובב, תצוגה עילית "56 ומאחור אפשר להתקין טאבלטים, הניתנים להסרה ושימוש גם מחוץ לרכב. ובכל זאת, לא הכל מתופעל במגע ובשיאומי דאגו לשמור על הנדסת אנוש קונבנציונלית יותר עם כמה כפתורים פיזיים על ההגה, מתחת למסך המולטימדיה כולל גלגלת עוצמת שמע וגם 4 כפתורים בקונסולה המרכזית – כפתור ההנעה והכיבוי, טמפרטורה ועוצמת מיזוג, תפעול הספוילר האקטיבי ואחד נוסף למתלי האוויר. שלל מערכות הבטיחות המתקדמות מאפשרות נהיגה אוטונומית בדרגה 3 ו-4, כך לפי שיאומי.