רק בסין: מופע לייזרים בכבישים נגד נהגים עייפים

הרשויות בסין החליטו להילחם בתופעת הירדמות הנהגים בכביש בדרך מקורית. האם זה יעיל?

בועז קורפל
בועז קורפל
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
שנה גודל פונט א א א א

שמענו כבר על הרבה מאוד יוזמות, רעיונות והברקות כמו מוזיקה, פתיחת חלונות, עצירה לרענון ועוד דברים מהסוג הזה שמטרתם מניעת הירדמות ומאבק בעייפות של נהגים בעת נהיגה. אבל על מופע קרני לייזר צבעוניות לא שמענו ובעיקר לא ראינו עד שקיבלנו עדות אמיתית לדבר הזה שמגיע, באופן לא מפתיע, מסין הרחוקה.

רשות התחבורה הסינית מפעילה מופע של קרני לייזר צבעוניות לטווח רחוק מאוד מעל לאוטוסטרדות בצפון המדינה. משדרי הלייזר הותקנו על גשרים שפרושים לאורך הדרך והקרניים מאירות את השמיים ולא מכוונת למכוניות עצמן ולא ברור כמה זמן השיטה הזאת כבר פועלת ומהי מידת ההשפעה שלה על צמצום מספר התאונות בגלל עייפות בנהיגה, אם בכלל. אם בכל זאת פתרון מסוג זה נראה לכם מגניב ויעיל, אז שווה לחשוב שוב, מאחר והמתנגדים טוענים שהתוצאה הפוכה לגמרי. לא, לא מדובר בפעולה שמגבירה את העייפות ומרדימה את הנהגים, אלא בהסחת דעת, היוצרת סכנה לא פחות גדולה מסכנת העייפות בנהיגה. גם בישראל נשמעו קולות דומים בעקבות שלטי החוצות הענקיים בנתיבי איילון למשל.

צפו בוידאו >>>

כאן אצלנו למשל, מנסים להיאבק בתופעה זו במספר דרכים ובהסברה מודעת ורובנו מכירים את החיספוס בצביעת השוליים, שגורם למכונית להרעיש ולרעוד בצורה ברורה שתגרום לנהג לחזור להתרכז בכביש. יצרניות הרכב עצמן מנסות להיאבק בתופעה עם התרעה על סטייה מנתיב, תיקון ושמירה על מרכז נתיב, כמו גם מערכות התרעת עייפות שונות - החל מהתרעה לעצירת התרעננות בכל כמה שעות, דרך ניטור סגנון הנהיגה ועד ניטור עיני הנהג. גם במקרה זה, טרם הצטברו נתונים ומחקרים מעמיקים בצד המערבי של כדור הארץ, אודות היעילות של המערכות הללו, אך אין ספק שעדיף תמיד להפעיל אותן ולהעדיף אותן על מקרים בהם אין מערכות בכלל.

לסיום, הנה דוגמה חביבה מאוסטרליה הרחוקה, שם החליטו הרשויות להילחם בתופעת העייפות על ידי הצבת כרזות עם חידות שונות לאורך הדרך. המכוניות חולפות על פניהן ובכל פעם החידות מתחלפות והנהגים נותרים עירניים (כך מקווים) וסקרניים בכדי לגלות את הפתרון של החידות ככל שהם מתקדמים בנסיעה. עייפים? בחנו את עצמכם >>>