הכנופיות התלבשו על הרכב החשמלי

במערך המבצעי של פוינטר מזהים עליה חדה בניסיונות הגניבה של רכבים היברידיים וחשמליים

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

ארגוני הפשיעה וכנופיות גנבי הרכב מגדילים את המאמצים לשים יד על רכבים חשמליים ורכבים היברידיים. ברבעון האחרון נרשמה עליה של יותר מ-150% בגניבה של מכוניות חשמליות ורכבי כלאיים ביחס לרבעון הראשון, כך עולה על פי דוח של המערך המבצעי בחברת המיגון והאיתור פוינטר. עוד מזהירים פוינטר כי החוליות לא חוששות להתנגד בצורה אלימה כדי להשלים את ארוע הגניבה. "לא רחוק היום בו יעשה שימוש בנשק חם", אמר מנכ"ל פוינטר אילן גולדשטיין.

במבט כולל, פוינטר מדווחים על גידול של 120% בניסינות גניבת רכב ברבעון השני של השנה בהשוואה לרבעון הראשון. בתוך כך, מדווחים על קיטון של 20% בניסיונות לגנוב רכבי כביש שטח, אולם זאת מייחסים לעובדה ש-23% מכלל ניסינות הגניבה היו של רכבים היברידיים וחשמליים. ג'יפונים וקרוסאוברים עדיין מהווים את מקור המשיכה המשמעותי עבור הגנבים עם 42% מסך הגניבות ברבעון האחרון. במקום השני רכבי נוסעים רגילים. אופנועים מהווים 12% מכלל הגניבות.

שיטת הגניבה הנפוצה ביותר היא באמצעות החלפה של מחשב הרכב (מעל רבע מכלל הניסיונות), גניבת מפתחות מבית הלקוח (13%), גניבה בידי מורשה ושוד וגניבת רכב מונע (רק אחוז אחד מסך הגניבות). אזור המרכז מהווה את הקרקע הפעילה ביותר עבור הכנופיות (23%). אזור השרון במקום השני עם 22% והדרום 18%.בצפון חלה ירידה של 50% בגניבות רכב. עוד נמסר כי הגנבים ממשיכים להשתמש במשבש סלולרי בכמעט 85% מהמקרים כדי להתגבר על אמצעי בקרה והגנה, כולל חניונים וחיישנים. 

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין כי: "אנו נמצאים בתקופה שמהווה את שיא ניסיונות גניבת רכב בישראל. שילוב של מחסור בחלקי חילוף, מעברי גבול פרוצים, אובדן הרתעה ושימוש של משפחות פשע בגניבות הרכב כדלק לפעילות עבריינית וטרור הם חלק מהסיבות לכך. המרדפים אחר כלי רכב גנובים שמתחילים בערי ישראל וחלקם נמשכים בשטחי הרשות נעשו מורכבים ומסוכנים יותר".