לאורך השנה הלועזית מתקיימות שתי תחרויות על תואר "מכונית השנה" בקנה מידה בינלאומי שיצרני הרכב מגדירים "בעלי השפעה אסטרטגית"; באירופה, זכה לאחרונה ג'יפ אוונג'ר החדש שכולל גם הנעה חשמלית בפרופיל המנועים שלו, וכעת מתמודדים עשרות כלי רכב על תואר 'רכב השנה העולמי 2023' שמאורגן על ידי צוותי תערוכת הרכב בניו יורק.
אשתקד, צוות השופטים, שנבחר מ-32 מדינות, כלל בתוכו גם את בועז קורפל, מנחה, עתונאי וכתב הרכב של עולם הרכב בערוץ הספורט בשנים האחרונות ואילו השנה, עושה זאת שותפו הקרוב עורך עולם הרכב כפיר כשריאן, שיצטרף לעוד 100 עמיתים שנבחרו לדרג את המכוניות המובילות על פי ראות עיניהם.
התחרות השנה כוללת תערובת של מכוניות ודגמים, מקטגוריות שונות ומקבוצות מחיר מגוונות, אולם אין מחלוקת שהמהפכה החשמלית נוכחת כמעט בכל קבוצה אחרי שבשנה הקודמת כבר זכתה בתואר מכונית חשמלית - יונדאי איוניק -5; על התואר הכללי, "רכב השנה העולמי" מתחרים השנה דגמים אקלקטים כמו אלפא רומיאו טונאלה, ב.מ.וו סדרה 2 קופה, ב.מ.וו X1, הונדה HR-V החדש, יונדאי איוניק-6, קיה נירו, מאזדה CX-60 מרצדס C קלאס, ניסאן אריאה וניסאן Z.
אלא שכדי ליצור עוד "רשת תארים" מכובדת, הוסיפו בשנתיים האחרונות קטגוריות משנה כמו למשל הרכב החשמלי של השנה, בו מתמודדים כמו ב.מ.וו I7, ג'נסיס GV60, יונדאי איוניק-6, קיה נירו ולוסיד AIR. עוד קטגוריות תהיינה בתחום הביצועים, היוקרה, כלי הרכב המעוצבים וכלי הרכב העירוניים, שם התמודדו דגמים כמו ORA פאנקי קאט, פולקסווגן טאיגו וסיטרואן C3. בקבוצה נפרדת מתמודדים גם אנשי השנה בתעשיית הרכב, בהם נשיא חברת BYD וואנג צ'אופו, מעצב העל של יונדאי סאנג ליי, וכן מהנדס חטיבת GR של טויוטה נאקוי סאקאמטו.
אחרי צמצום המתמודדים לשלושה מכל קטגוריה תפורסם רשימה מעודכנת, מתומצתת במהלך חודש מרץ. ההכרזה על המנצחים תעשה ב-5 באפריל במסגרת תערוכת הרכב הצפון אמריקנית בניו יורק.