רבים מדברים בעת האחרונה על מודל הבעלות על רכב שיתחלף במודל הרכב השיתופי. חברת לינק אנד קו שהשיקה את המכונית שלה אתמול בישראל, מתבססת באירופה על מודל השיתופיות אבל במקרה של דגמי לינק אנד קו, המודל נשאר מחוץ לגבולות המדינה ועדיין אין יבואן רכב ישראלי שנכנס לתחום הזה למרות שיש התעסקות בעניין כמו למשל בחברת טויוטה שחרטה על דגלה את העניין אבל טרם הפעילה אותו.
אמש (שלישי) הושק מיזם רכב שיתופי חדש בתל אביב של חברת שלמה שנקרא "שלמה סיקסט Share" שמצטרפת ל-80 רשויות אחרות לרבות ירושלים, רחובות, מודיעין, הרצליה, רעננה, פתח תקווה, עכו, נהריה ורבות אחרות שבהן הרעיון הזה כבר פועל. בליבו של רעיון מדובר בצי של 100 מכוניות שניתנות להשכרה על בסיס יומי/שעתי בשילוב מרחק נסיעה שמחירו זול עשרות מונים מעלות שימוש באוטו-תל שפועל על בסיס מחירון של דקות נסיעה בלי להתחשב בפקקי תנועה וכו. החידוש הנוסף הוא האפשרות לצאת עם המכונית מעבר לגבולות העיר תל אביב בלי חיוב נוסף (פירוט מחירים בהמשך) אם כח בשלב ראשון, המכוניות החדשות תהיינה חייבות לחזור בסוף השימוש לאחד מ-100 מקומות החניה שהוקצו להן במקומות שונים בעיר.
עיריית תל אביב חיפשה פתרון נוסף מעבר לאוטו-תל ויצאה במכרז לספקים מקומיים על רעיון שיתופי זול שבאמצעותו יוכלו תושבי העיר לוותר על בעלות מלאה על מכונית פרטית ולהשתמש בפתרון זמין וזול שמופעל באמצעות אפליקציה וניתן להזמין אותו אפילו חודש מראש ולשחרר את המשתמש גם מענייני תדלוק, חניה וכל שאר העלויות הכרוכות בתפעול רכב. הצצה באפליקציה (הורדה מחנות אפליקציות) תאפשר לאתר את המכונית, לדעת כמה דלק יש בה וגם לפתוח אותה ולהשתמש בה. במקרה של צורך בתדלוק, המכוניות מצוידות בדלקן שמאפשר תדלוק ללא תשלום.
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א ומחזיקת תיק התחבורה ציינה כי טרם הפעלת המיזם החדש בוצע סקר של רשות התחבורה העירונית ובו הצהירו 20 אלף מתושבי העיר כי הם ישתמשו בשירות החדש וזה מעיד על התחזקות המגמה של מעבר של תושבי העיר לרכב שיתופי ותחבורה אחרת שאיננה מבוססת על בעלות על רכב פרטי. עוד הוסיף חבר המועצה אסף הראל כי השלב הראשון יהיה תחת בחינה מתמדת ואם יש צורך הוא יורחב כי במקור הוא מתוכנן ל-999 כלי רכב והממצאים אודות השימוש ב-100 המכוניות הראשונות יסייעו לקבל החלטות על הרחבתו והתאמתו לתושבים. הצלחת הפרויקט ויצירת שיתוף פעולה עם הערים הסמוכות למטרופולין ת"א יאפשר בהמשך לאסוף את המכונית בעיר אחת והשאיר אותה בעיר אחרת ובכל להרחיב את המיזם לגוש דן ולאזורים רבים אחרים במדינה ולהביא בשורה משמעותית יותר שתצמצם את מספר כלי הרכב ותקטין את מספר מקומות החנייה במרחב הציבורי.
מר אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה, אמר כי הוא עצמו תושב תל אביב והוא מכיר ומרגיש מחוייב לצורך ברכב שיתופי במחירים נגישים שמיועדים לנהגים החל מגיל 18, חתך גיל שבו אין אפשרות לתושבים לרכוש מכונית והפתרון הזה יאפשר להורים שלהם לוותר על הצורך לרכוש להם מכונית בעצמם ובכך הצעירים יתרגלו לשימוש ברכב שיתופי ועניין רכישת רכב בבעלותם לא יעלה לסדר היום אלא יהפוך לשינוי בהרגלי החיים שישפיע על ההתנהלות היומית. לדברי מר שמלצר, החברה מייעדת 1,200 כלי רכב לפרויקט הזה והיא גייסה צוותים מיוחדים לטפל במכוניות באופן שוטף לרבות תחזוקה, תדלוק וניקיון שלהן למרות שעל פי הניסיון מערים אחרות, התושבים מתייחסים בכבוד ושומרים על המכוניות נקיות ואף מתדלקים אותן לטובת המשתמשים הבאים ברוב המקרים ובכך הם שומרים על זמינות גבוהה של הכלים לבאים בתור.
מחיר העסקה כולל מע"מ הוא 79 שקלים לשלוש שעות שימוש ותוספת של 4.5 שקלים לכל שעה החל מהשעה הרביעית. מעבר לדמי השימוש יחוייבו הלקוחות במחיר של 1.2 שקלים על נסיעה עד 25 ק"מ (סה"כ 30 שקלים) והחל מהקילומטר ה-26 המחיר יהיה שקל לכל קילומטר נסיעה. בדרך זאת יוכלו המשתמשים לחשב מראש את עלות הנסיעה שלהם ללא תלות בדקות שימוש ועמידה בפקקים ולא לתדלק את המכונית וכאמור, לצאת מגבולות העיר בלי חשש.
בארבעת החודשים הראשונים להפעלת המיזם, יוכלו המשתמשים להנות מתעריף של 100 שקלים ל-4 שעות ונסיעה של 60 ק"מ.