לא רק בלילה: כנופיות גנבי הרכב חוגגות גם ביום

חברת האיתור והסיכול פוינטר מפרסמת נתונים מדאיגים על רקע עליה חדה בהיקף הגניבות בערים המרכזיות ומצביעה על גידול בגניבות רכב גם בשעות היום; כל רכב שני שנגנב - קרוסאובר

ניר בן טובים

תגיות: גניבות רכב

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: צוות סיכול פוינטר)
(צילום: צוות סיכול פוינטר)
שנה גודל פונט א א א א

בסוף חודש ספטמבר, באחת השכונות בכפר סבא הירוקה תועדה על ידי מצלמת אבטחה של בניין מגורים חוליית גנבי רכב שפעלה בשיטת תצפית ושני "חיילים" בשטח; האירוע התרחש בשעה 3:00 בלילה כאשר מכונית אחת, אשר שימשה את הגנבים ל"תיחום הזירה", נעמדה מחוץ לחניון התת קרקעי עם אורות חירום דולקים, בעוד שני חברי חוליה חדרו למתחם (ככל הנראה על ידי שיבוש עינית המחסום) ויצאו עם ארבעה כלי רכב. תוך זמן קצר, נמלטו מהמקום ועקבותיהם נעלמו.

תרחיש זה, הוא רק אחד מיני רבים שחוזר על עצמו בשנה האחרונה באזורים "אסטרטגיים", קרובים לקו התפר ובשטחי המשולש. לפי חברת פוינטר, במבט כולל, חל זינוק חד בניסיונות הגניבה בשיעור של 155% בהשוואה לנתונים בשנה הקודמת. מספרים אלה מתיישבים עם המצב הרגיש בכפר סבא, שלפי פוינטר, יחד עם מודיעין נמצאת על הכוונת של החוליות כאשר מתייחסים אל כמות גניבות ביחס לגודל האוכלוסייה. 

למרות שרוב הגניבות מתרחשות בין עשר בלילה לחמש בבוקר, אחת התופעות החדשות היא התמודדות עם גנבי רכב שפועלים בשעות היום, שכן אלה מתמזגים עם התנועה ועוברים עם כלי הרכב הגנובים לשטחי הרשות באין מפריע. לעתים הם אף עושים זאת מתחת לאף של הדיירים, משל היו תושבי השכונה, באמצע היום וגם בימי שבת.

ברבעון שלישי חל גידול של מאות אחוזים בניסיונות הגניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ב-90% מהמקרים, נעשה שימוש במשבש סלולרי, אשר יוצר "מסך עשן" על הקליטה הסלולרית והבקרה הלווינית ומאפשר לגנבים לברוח בתוך חלון הזדמנויות גדול. על פי צוותי הסיכול והחקירה, עולה כי בחצי השנה האחרונה קיימת התארגנות מצוידת היטב, מאורגנת כלכלית וחמושה שככל הנראה ממומנת על ידי ארגוני פשיעה שברשותם מגרשים ומשחטות.

"שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל", אומר מנכ"ל פוינטר אילן גולדשטיין. "אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים אשר מגרש פירוק המכוניות נמצא בקשר, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים. משזה נמצא, "הטכנולוג" שנמצא ברכב המוביל, מפעיל את אמצעי השיבוש ומתחיל במלאכת התנעת הרכב. בו בזמן יש מי מהחולייה שצופה ומזהיר על התקרבות של אנשים או כוחות משטרה למקום".

השיטות הנוספות נחלקות בין חיבור למחשב ושכפול המפתח, תקיפה אלימה, גניבת מפתח מבית הלקוח או שוד אלים תוך כדי שהרכב מונע. בפוינטר מזהירים במיוחד נגד קיום משא ומתן מול גנבי רכב שיוצרים קשר עם בעל הרכב וסוחטים ממנו כספים כדי לרכוש את רכבו בחזרה. לדבריהם, אסור לקיים מגעים איתם ויש לפנות ישירות למשטרה ולחברת הביטוח, שכן בעבר היו מקרים שלקוחות נפגשו עם הגנבים, שחלקם משולבים בארגוני טרור ומכירת סמים, הוכו, נשדדו ורכבם לא הוחזר בסופו של דבר. "אם חלק מהשופטים היו מצטרפים אל כוחות המשטרה והאכיפה במרדף אחרי גנבי הרכב  - אולי זה היה מביא לענישה מחמירה יותר", אומרים בחברה.

מבחינת סוג הרכב, כבר נכתב זאת רבות, רכבי SUV או ג'יפונים למיניהם מבוקשים במיוחד בקרב הגנבים ומהווים מעל מחצית מכלל הגניבות בישראל (לפי מנויי פוינטר), בעוד כלי רכב פרטיים (סדאן וכדומה) בירידה של 20% בהשוואה לשנה הקודמת. כ-25% מנסיונות הגניבה מרוכזים בשלוש ערים גדולות: תל אביב, פתח תקווה וירושלים. 

"הנסיעה עם הרכב הגנוב לעיתים קרובות מלווה בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב - ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים", אומר אילן גולדשטיין.