דיווח: הדור הנוכחי של יונדאי סונטה - האחרון

כלי התקשורת בקוריאה מדווחים כי מכונית המנהלים הפופולרית תחתך מהסגל בסיום חיי המחזור הנוכחי. הסונטה הייתה המשפחתית הגדולה הנמכרת בישראל

ניר בן טובים

תגיות: יונדאי

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לפי דיווחים שמגיעים מעיתון Chosun (קוריאה), צמרת ראשי יונדאי החליטה להפסיק את ייצור דגם הסונטה וגרסת 2023 תהיה המהדורה האחרונה, אחרי מקצה עדכונים מקיף. היצרן אומר, שהסיבה להפסקת הייצור של דגם יונדאי סונטה נעוצה ברצון החברה להתמקד בקרוסאוברים וכלי רכב חשמליים. בהתאם, החברה תנעל את קו ההרכבה של הסונטה במפעל אסאן (מחוז נאם צ'אנצ'ונג) ותקדיש את פעילותו לייצור הרכב החשמלי Ioniq 6, שהינו למעשה היורש הלא ישיר של הסונטה, רק עם הנעה חשמלית.

הסונטה (Sonata) הופיעה לראשונה בכבישים בשנת 1985, והפכה במהירות לדגם פופולרי לא רק בקוריאה אלא גם במדינות רבות אחרות, כולל כאן בישראל, במיוחד בשני הדורות האחרונים שלה שהתברגו דרך קבע בפסגת המכוניות המבוקשות ביותר בארץ (ב-2021 הייתה הנמכרת מסוגה). בתום קצת יותר מ-35 שנים בשווקים, יונדאי מכרה בסך הכול 9.17 מיליון סונטות, מה שהופך אותה לדגם השלישי הנמכר ביותר אחרי האלנטרה (14.4 מיליון יחידות) ואקסנט (10.1 מיליון יחידות).

קשה להמעיט בחשיבות האסטרטגית של הסונטה, ולכן סביר שיהיו הרבה חילוקי דעות באשר לאמת מאחורי הדברים שפורסמו בקוריאה. ואולם, ישנם לא מעט נימוקים כלכליים שמחזקים את הטענות של העתון. בראש ובראשונה, המכירות בארה"ב - השוק הגדול ביותר שלה, במגמת התכווצות קבועה; אם בשנת השיא (2014) נמכרו למעלה מ-260 אלף יחידות, אז בשנה הקודמת הסתכמו הנתונים ב-93 אלף מכירות בלבד, המשך ישיר לשלוש השנים האחרונות בהן נמסרו מכוניות בהיקף דו-ספרתי.  

הסיבה המרכזית לביטול הסונטה היא שההנהלה בדרום קוריאה שינתה לגמרי את סדרי העדיפויות, כאשר כל הפיתוח בצד הפרטי מופנה כעת לסדרת Ioniq וטכנולוגיות סוללה, שאם לשפוט על פי הצלחת ה-איוניק-5 מניב בדיוק את התוצאות להן פיללו. אבל דקה לפני שהם מאחסנים את הסונטה בארכיון, היא תזכה לרענון אחד, יסודי ואחרון כדי שאקורד הסיום יהיה חזק וברור מספיק כדי להדגיש עד כמה חשובה הייתה להפתחות יונדאי כמותג רכב ובכלל כיצרן טכנולוגי. מתי זה יקרה? מתישהו ב-2025.