שוק הרכב הסיני מתרסק

זירת הרכב הפעילה ביותר בעולם התכווצה בשיעור חד בגלל התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה

בועז קורפל
בועז קורפל
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

עם על הכבוד לשוק הרכב הישראלי, ולתחזיות על הצפתו בשנים הקרובות במכוניות חשמליות ממותגים שונים ומשונים, תעשיית הרכב הסינית הפנימית היא הדבר החשוב למעצמה הטכנולוגית שמייצרת לעצמה מידי שנה כ-30 מיליון מכוניות ועוד כמה עודפים קטנים למדינות אחרות לרבות מותגים מוכרים כמו טסלה, וולבו, BMW ואחרים. אצלנו כבר הורידו מסכות וביטלו את האיסורים האחרונים של וירוס קורונה, אולם בסין עצמה המצב רחוק מלהיות קל ופשוט וזה משליך ישירות על תעשיית הרכב הסינית עקב השבתה של מחוזות שלמים עם מאות מיליוני אזרחים וסגירת מפעלי תעשייה מחשש להתפרצות אלימה של הוירוס הקטלני.

קריסה של 50%
בחודש אפריל 2021 נמכרו בסין 2.52 מיליון כלי רכב אבל בחודש אפריל האחרון המספר צנח ל-1.18 מיליון מכוניות פרטיות ומסחריות גם יחד. הסגר על התושבים של שנגחאי, גואנגז'ו ובייג'ין יוצר את ההשבתה של המפעלים הגדולים ביותר בסין וניכרת באופן טבעי גם ירידה בצריכת מכוניות בגלל שהתושבים מסוגרים בביתם. גם ערים גדולות אחרות כמו שנזן, צ'אנגצ'ון וטיאנג'ין קשורות לקריסה של תעשיית הרכב כי בערים הללו נמצאות תעשיות אחרות שמספקות את הפריטים והמכלולים למפעלי הרכב והתקלות הללו בשרשרות האספקה מוסיפה את הנדבך הבעייתי שלה.

ארבעת החודשים הראשונים של 2022 היו בסימן האטה במכירות בסין  והירידה נאמדת ב-12% עם מכירה של 7.691 מיליון מכוניות בתקופה הזאת בהשוואה ל-8.748 מיליון מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד. אמנם, החודשיים הראשונים של 2022 סיפקו סיבות אופטימיות עם גידול במכירותובייצור בסין, אולם אז הגיעו שני החודשים האחרונים ובהם ההתפרצות המחודשת של וירוס קורונה וזה עצר את החזרה לשגרה במדינת הענק שהפעילות בה משפיעה על שווקי הרכב שלה ושל מדינות רבות אחרות כולל ישראל שבה לא ניתן לדעת מתי תתחדש אספקת המכוניות של המותגים הסיניים שכבר כאן.

הפסקת חשמל בטסלה
מפעלי טסלה בשנגחאי ספגו את המכה הכי קשה, והצניחה שם מגולמת ב-84% כאשר באפריל יוצרו רק 10,757 מכוניות. מפעלי SAIC GM לא טמנו את ידם בצלחת, וגם שם נרשמת ירידה בייצור והמפעלים הללו סובלים גם מבעיית אספקה של שבבים. נתוני הייצור והמכירות הכלליות של מכוניות חשמליות בשליש הראשון של השנה היו מעודדים ולמרות הירידה הכוללת, דווקא כאן חלה התעוררות אך גם זאת נקטעה בגלל הבעיות של הסגרים שאיש איננו רואה את הסוף שלהם באופק.

חברת המכוניות SAIC, שנחשבת ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין ספגה נפילה של 60% במכירות עם 166,552 מכוניות בלבד כאשר המכירות למדינות מחוץ לסין ירדו ב-9% למרות שעדיין בנתונים שנתיים הנתונים טובים אך אם המפעלים לא ישובו לתפקד הנתונים הטובים יימחקו במהירות כבר בחודשים מאי-יוני. בשונה מהמגמה הנ"ל, מסתבר כי התפוקה במפעלי ג'ילי דווקא במגמה הפוכה ויש שם עלייה של 41% בייצור אך ככל הנראה זאת קרן אור בודדה באפילה הזאת כי גם מפעלי SAIC MAXUS נמצאים במשבר ייצור.