ב.מ.וו עושים פניית פרסה

ב-BMW נוטים לבטל את רצפת ההנעה הקדמית ולחזור רק לדגמים עם הנעה אחורית וכפולה

ניר בן טובים

תגיות: ב מ וו

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

ב.מ.וו עשויים לבצע מהלך דרמטי בשנתיים הקרובות. אחרי שנים של שימוש ברצפת הנעה קדמית בחלק מהדגמים הזולים יותר של המותג, כעת עולה כי בשל המורכבות הטכנית והעלות של חשמול, שצפויים להיות חיוניים כדי לעמוד בתקנים עתידיים, עשויה כל קבוצת BMW להפסיק את הייצור של כלי רכב קומפקטיים המצוידיים במערכת הנעה קדמית, ולחזור למסורת הקלאסית של הנעה אחורית או הנעה כפולה - בכפוף לחבילות של הסדרה.

פלטפורמת ה-UKL המודולרית של קבוצת BMW, שנקראה FAAR באבולוציה הסופית שלה, הוצגה ב-2014 כבסיס לדגמים קומפקטיים עם הנעה קדמית תחת ב.מ.וו או חברת מיני, לקול זעקה גדולה מצד שוחרי הנהיגה האדוקים שהרגישו מחוללים. חרף הביקורת שהושמעה, בשנים האחרונות הרחיבה ב.מ.וו את שורותיה, כאשר דור חדש של כלי רכב מתחיל להשתמש בפלטפורמה הזו, החל מה-BMW סדרה 2 Active Tourer המיניוואנית הקטנה, ועד למיני שהוכרזה בדור חדש לשנת 2023. 

ואולם, עתידן של מכוניות אלה לאחר 2025 אינו ודאי. מכיוון שלפי ב.מ.וו, הארכיטקטורה הזו קרובה מאוד למיצוי טכנולוגי בגלל שינויים בתקנות זיהום האוויר; עם תקן יורו 7, שכל יצרני הרכב נאלצים לזרוק לתוך המשוואות, מסתמן כי למכוניות רגילות עם מנועי בערה לא יהיה פתרון, מלבד גיוס מערכות היברידיות נטענות ולהציע יותר מ-50 ק"מ של טווח חשמלי, מה שעלול לסתום את הגולל על דגמי הנעה קדמית: "המידות של רצפת ה-UKL מערימות קשיים על חשמול, מכיוון שגודל הסוללה הפוטנציאלי עליה יהיה מוגבל", דיווח מקור בקבוצת BMW.

האילוצים יהיו גם בעלי השלכות על הצד המסחרי. עלות החשמול תושפע מאוד מהמחיר של הדגמים הקומפקטיים שנועדו להיות קצת יותר נגישים, והפצתם באירופה בין כה אילצה את ב.מ.וו לקושש רווחים בצורה מוגבלת: "המכוניות הללו נמכרות בהיקפים נמוכים מאוד בארה"ב. כנראה השוק הפוטנציאלי הגדול ביותר הוא סין, אבל שם רוצים רק מכוניות סדאן, ולא האצ'בק. למרות זאת, אנחנו מגלגלים לא מעט מהן. ומכונית כזו חשובה בתור 'ב.מ.וו הראשונה'. אם היינו נוטשים את השוק הזה, היינו פשוט מוסרים את חלקנו למתחרים שלנו", כך מקורבים לחברה.

בטווח המיידי, לא נראה שדגמים מסוימים נמצאים בסכנה קיומית. אולם עתיד ב.מ.וו סדרה 1 ואחרות, שמגיעות מאותה קבוצת הנעה קדמית זולה (יחסית) יהיה לפחות בשנה הקרובה תחת זכוכית מגדלת. בעיה זו, שכבר ידועה היטב ליצרנים אחרים שנוטשים סגמנטים "מוזלים", כפי שמעידה היעלמותן של פיג'ו 108 וסיטרואן C1, למשל, מקבל ממד משלו בקרב יצרניות פרימיום, כולל אאודי שכבר החליטה שלא להעמיד יורשים לאאודי A1 ו-Q2 - שני הדגמים הזולים ביותר שלה.