הוצג אלפא רומיאו טונלה

המותג האיטלקי תלוי מאוד בהצלחתו של הקרוסאובר החדש Tonale. בישראל ברבעון 3 של 2022

ניר בן טובים

תגיות: אלפא רומיאו

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

גם תחת מטריית ההגנה הכלכלית של סטלנטיס (מיזוג פיג'ו-סיטרואן עם פיאט-קרייזלר) אלפא רומיאו, שידעה ימים יציבים יותר, חייבת להראות לדירקטוריון שהיא צועדת בכוון הנכון - ועם דגם שיכול לקחת אותה קדימה אל החשמול ובחזרה אל חיק הנהגים המושבעים וגם החדשים. שנים ארוכות מדברים על אח קטן לאלפא רומיאו סטלביו שיתברג בקבוצת הקרוסאוברים הקומפקטית והשבוע הם חשפו את המועמד שלהם - אלפא רומיאו טונלה. .הטונלה הוא אלפא רומיאו כל חדש, ראשון מאז סטלביו, שהוצג כאמור זמן קצר אחרי הג'וליה בשנת 2016. זהו גם רכב הכביש-שטח השני בלבד של המותג האיטלקי. הטונלה, שכמו אחיו הגדול נקראת על שם מעבר הרים איטלקי, מתחרה במכוניות כמו ב.מ.וו X1, אודי Q3 ובעיקר שם לנגד עיניו את וולוו XC40 - מה שמכונה 'פרימיום C-סגמנט', ובכך בעקיפין מייצג את היורש של הג'ולייטה עד להגעת דור המשך פוטנציאלי, מתישהו בשנתיים הקרובות (כנראה).

עם אורך של 4.53 מטר, רוחב של 1.84 מ', גובה של 1.6 מ', הטונלה מעט נדיב יותר מיריביו, ויש לו גם כושר נשיאה מרשים עם תא מטען עמוק לו נפח אחסון של 500 ליטרים. חלל הפנים דומה לזה של הג'וליה והסטלביו ולא נעזר בגימיקים מיותרים כדי למשוך תשומת לב; גלגל ההגה, הכפתורים והמתגים, וכמה אלמנטים עיצוביים שהם חולקים ביניהם מעניקים לו חתימה אלפיסטית די ברורה ונקיה יחסית. יחד עם זאת, ישנם גם הבדלים ברמת התצוגה ובעיקר בעומק הטכנולוגי של כלי הרכב.  

מערכות המדיה, למשל הרבה יותר מתקדמות ומהירות, על בסיס מערכת יוקנקט 5, לוח מחוונים 12 אינץ' ומוניטור ראשי 10 אינץ' עם תאימות לאפל ואנדרויד, מערכות אחסון משוכללות, כולל מערכת שיתוף מידע, ניתוח נתונים ובעלות דיגיטלית מאובטחת (NFT) - לראשונה בכל תעשיית הרכב. באלפא אומרים שבשיטה זו ניתן (גם) לאמת את הסטורית הטיפולים של הרכב במרכזי השירות וכל מה שעבר עליה בהיבטים של נזק ותאונות - יתרון משמעותי בעת מכירת הרכב והעברת הבעלות. יהיו עוד הרבה פינוקים אבל אלפא עדיין מאמינה שהנהיגה היא לב המכונית ולכן מידת ההשקעה (הויזואלית) בקונסולה ובסביבת העבודה די מינימלית. לפחות כרגע בכל אופן, אלפא מגבילה את היצע החבילות עם ה-Super וה-Ti. לאחר מכן ניתן להלביש אותן בחבילת ספרינט, המעניקה לרכב מראה ספורטיבי במיוחד. ה-Ti קצת יותר אלגנטית וניתן להלביש עליה חבילת Veloce.

ה-Tonale הוכרז כבר ב-2019 עם מכונית קונספט שנראתה בשלה לגמרי, ואחריה באותה שנה דלפו תמונות של מה שנחשב לגרסת הייצור. זו נותרה נאמנה מאוד למכונית הראווה, אם כי היא נראית קצת פחות מרהיבה עם יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות הגבוהות שלה, גלגלים קומפקטיים וידיות הדלת המסורתיות. מקוריות? החלק הקדמי והאחורי מעט צמודים ולינאריים יותר מאשר בסטלביו וג'וליה, כאשר הגריל והפנסים הופרדו לגוף עצמאי ומובחן יותר. יש כאן אמירה עיצובית בולטת בטונלה, שכן תחת Stellantis ומנכ"ל אלפא רומיאו החדש הטונלה היא תחילתו של עידן, ולכן מוצגת עם הסיסמה 'La Metamorfosi'. 'המטמורפוזה'.

חלק מהמטמורפוזה כרוכה כמובן בחשמול. המכונית עדיין לא חשמלית לגמרי אבל היא תגיע כהיברידית פלאג-אין. התוודענו אל הטכנולוגיה הזו ממשפחת Jeep קומפאס, שכן זו המכונית שאיתה חולק טונלה את הפלטפורמה ונדבך מסוים מהמכללים שלו. במקרה של מערכת ההנעה, הטונלה משדר שבהחלט יהיה לו מה לתת לכם בכבישים עם 275 כ"ס והנעה כפולה בגרסת ה-PHEV הבכירה שלו. לסוללה קיבולת של 15.5 קוט"ש, מנוע הבנזין הוא 1.3 ליטר ארבעה צילינדרים והכול מתורגם למטה דרך תיבת שישה הילוכים אוטומטית. מבחינת ביצועים, דגם ה-PHEV  מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6.2 שניות ואמור להיות מסוגל לנסוע כ-60 קילומטרים על חשמל עד התרוקנות הסוללה (אפשר עם קצת רגישות על הדוושה הימנית לחלץ גם 75-80 קילומטרים בנסיעה עירונית). את הסוללה מטעינים ב-2.5 שעות.

גרסאות המנוע הנוספות היחידות מרוכזות סביב יחידת בנזין חדשה בנפח 1.5 ליטר ארבעה צילינדרים, מחוברת לתיבת שבעה הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים, אליה מוצמד מנוע חשמלי עם כ-20 כ"ס. ההיברידית הרגילה זמינה עם 130 כ"ס - המוכרת מגרסאות e-Hybrid של מותג Jeep וכן עם הספק מרבי של 160 כ"ס בדגם המחוזק. האחרון עדיין ייחודי לאלפא רומיאו ויש לו טורבו בגיאומטריה משתנה וזמינות כוח יעילה יותר. תיבת הילוכים ידנית לא זמינה וגם לא תהיה בעתיד. דיזל יגיע, אבל בגרסת ה-130 כ"ס בלבד.

מפת הדרכים לחמש השנים הבאות כבר מאושרת ומוחתמת על ידי סטנלטיס, עם השקת דגם חדש כל 12 חודשים מעכשיו ועד 2026 (ב-2023 ה-B-Suv וב-2024 ה-100% החשמלי הראשון). עם ה-Tonale הם למעשה יוצקים את היסודות למערכת הטכנולוגית החדשה שכולה נשענת על חשמול, תנופה דיגיטלית ואיכות פרימיום מושקעת, עם הגדלה של מכסת הייצור בשיעור דרמטי. כל זאת, הם מבטיחים מבלי להזניח את הזהות הדינמית של אלפא רומיאו. המחירים של הטונלה ינועו באזור ה-30-36 אלף יורו. לישראל יגיע ברבעון 3 של שנת 2022. מנכ"ל קבוצת סמלת, שי פלדמן מסר: "אלפא השיקה היום את קפיצת המדרגה הבאה – הטונאלה. אלפא רומאו טונאלה היא רכב שטח היברידי המגלם חדשנות טכנולוגית ועיצובית ברמה הגבוהה ביותר".