קרוב ל-126 אלף מכוניות חדשות נמכרו מתחילת השנה

בשנה הקודמת, על רקע נעילת הפעילות המסחרית בשיא מגפת הקורונה נמסרו בחודש אפריל פחות מ-2,600 מכוניות. כעת איפוא מסתמנת צרה חדשה: בשל משבר השבבים - צפי לעיכובים במסירות

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בין חודשי ינואר-אפריל נמסרו בישראל 125,279 מכוניות חדשות, זינוק של 43% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, כך מדווח היום (רביעי) איגוד יבואני הרכב בישראל. חודש אפריל נחשב יחסית רווחי במונחים עונתיים אולם בהשוואה לשנה הקודמת לא מדובר בהישג יוצא דופן, שכן אפריל 2020 היה שיאו של משבר הקורונה בארץ והמשק נעצר בחריקת בלמים; כ-2,600 מכוניות בלבד יצאו מאולמות היבואנים דאז.

מתוך כ-55 מותגי רכב שנמכרים בארץ רק אחוז זעום מהם חוו ירידה במכירות, וגם היא אינה באה לידי ביטוי בצלילה תהומית שעשויה לגרום לזעזועים מיוחדים. מהצד השני, כמעט כל המותגים מדווחים כמובן על זינוקים בשיעורים חדים, כמו למשל פיג'ו שצמחה בכמעט 100% ביחס לתקופה הדומה בשנה הקודמת, סובארו גדלה ב-86%, פורד ב-290% ועוד. כאמור, בהתחשב בכך שהיקף המסירות אשתקד היה זניח, אין כאן הפתעות גדולות.

בדירוג הכללי ממשיכה להוביל את הענף חברת יונדאי עם קרוב ל-20 אלף יחידות (זינוק של 50%), אחריה חברת טויוטה עם כ-18 אלף מכירות (עליה של 48%) ובמקום השלישי קיה עם עליה של 36% ל-14,600 מסירות לערך (מובילה במכירת רכבי SUV בישראל). במקום הרביעי סקודה שחצתה את קו ה-10,000 מסירות וגידול של 35% ונועלת את החמישיה המובילה חברת מיצובישי עם צמיחה של 20% ל-6,920 מכוניות חדשות.

בצד היורדות, הונדה הצטמקה ב-1%, איסוזו ב-12%, אינפיניטי ירדה ב-63%, יגואר ב-68%, קרייזלר ב-20% ו-בנטלי ב-10%. מותגים סינים מובילים: MG עם 1,039 מסירות מתחילת השנה. במקום השני חברת GAC  עם 80 מסירות וחברת Aiways מסרה 20 כלי רכב. מותג Seres שהחל פעילותו לפני שבוע מדווח על 5 מכירות עד כה. עוד נתון מעניין - מותג Cupra מסר עד כה 214 מכוניות.

בקרב מותגי היוקרה, שלוש הגרמניות צמודות אחת לשניה. ראשונה היא חברת אאודי עם 2,100 יחידות (צמיחה של 40%), מזנבת בה מרצדס עם 1,970 יחידות (צמיחה של 46%) ו-ב.מ.וו עם עליה חדה יותר של 126% ו-1,807 מסירות. נתון מעניין: נתח רכבי ה-SUV בכל אחד מהמותגים הגרמניים מהווה נתח עצום מסך המכירות ובקרב חטיבת הפרמיום של פולקסווגן זהו הפלח העיקרי: אאודי 1,153, מרצדס 800 ו-ב.מ.וו 776. 

היבואנית הגדולה ביותר בישראל היא כלמוביל עם נתח של 21.3% מהשוק. אחריה צ'מפיון מוטורס עם קרוב ל-16% ובמקום השלישי יוניון מוטורס, כ-14%.

בהערת שוליים, נדגיש כי בענף ייבוא הרכב המקומי מתמודדים כעת, כמו באירופה עם דחיות שונות ומשונות בהשלמת מסירת כלי רכב שהוזמנו ללקוחות בשל משבר השבבים והמוליכים עליו דיווחנו בימים האחרונים, ועל כן מומלץ לבדוק מול כל יבואן מהם מועדי האספקה המתוכננים. מ'דוד לובינסקי', יבואנית אופל, פיג'ו-סיטרואן-DS ו-MG נמסר ל'עולם הרכב': "בשל המצב, לובינסקי חווה עיכובים של בין חודש לשלושה חודשים לרוחב כל המותגים והדגמים. עיכובי אספקות לדגמים קיימים (208, ברלינגו, EHS) וגם עיכוב בהשקת דגמים חדשים (אופל מוקה, סיטרואן C4). בעיה גדולה לא פחות קיימת בתחום החלפים, עם עיכובים משמעותיים, בעיות שילוח והובלה בעולם בגלל ענייני המכולות, הנמלים וכו". 

מיבואנית קיה לישראל, חברת טלקאר נמסר ל'עולם הרכב': "ביקושים חזקים מאד למכוניות חדשות פוגשות היצע מוגבל. אנחנו עושים כול שניתן להקדים מועדי אספקה".  מיבואנית רכבי פורד-מאזדה, BMW-מיני לישראל דלק מוטורס נמסר: "המשבר העולמי, שגורם למחסור בשבבים בתחומי תעשייה רבים ובהם גם תעשיית הרכב, לא פסח גם על היצרניות שאנו מייצגים. אם יימשך המחסור, ייתכן שנושפע גם אנחנו בכל הקשור למלאי וזמני אספקה."