חשמלי פרמיום: קאדילק ליריק הוצג

התשובה האמריקנית לרכבי הכביש-שטח החשמליים של מותגי היוקרה מאירופה

ניר בן טובים

תגיות: קאדילק

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

ג'נרל מוטורס, ובמיוחד קאדילק, בונה את יסודות העתיד על כלי רכב חשמליים. ואכן חטיבת היוקרה של היצרנית האמריקנית הודיעה במהלך המצגת המקוונת של ה-Lyriq, שמעתה ואילך כל הדגמים החדשים שלה לא יאכלסו מנועים תרמים ועד שנת 2025 יהיו לה כ-30 כלי רכב מונעים חשמל. זו בהחלט הודעה דרמטית, אבל יש להם ביד כלי רכב מתקדם שיסמן את תחילת המסע: ה-Lyriq. זהו הרכב החשמלי הראשון עליו חתומים קדילאק והחל מהסתיו הקרוב הוא יהיה זמין בארה"ב. המשלוחים הראשונים מתוכננים לרבעון הראשון של השנה הבאה ואולי משם נדע מתי יגיע גם לארץ.

מבחינת מיצוב, מדובר ברכב כביש-שטח יוקרתי חשמלי באותה גישה כמו יגואר I-Pace או אאודי e-tron. מבחינת מידות, ה- Lyriq מתברג בין XT5 ל- XT6 של קאדילאק אך באופן מוזר, שטח המטען הכולל שלו (עם גב המושב מונמך) הוא פחות מזה של XT5, או 1,723 ליטר לעומת 1,784 ל'. מתחת לעיצוב הקינטי שלו, שאינו שונה מהותית מרכב האב-טיפוס שהוצג ב-2020, מסתתרת סוללת אלטיום בהספק (שמיש) של 100 קילוואט שמניעה מנוע של 255 קילוואט, או שווה ערך ל-340 כוחות סוס ו-45 קג"מ.

כרגע מדובר ברכב עם הנעה אחורית, אך קאדילק מודיעה כי בקרוב תתווסף גרסת הנעה כפולה. האוטונומיה החשמלית שלו נאמדת ב"יותר מ-480 קילומטרים" כך מוצהר, אם כי ה- Lyriq טרם נבחן לפי דרישות ה- EPA האמריקניות שמעניקות תוקף לנתונים האלה. נזכיר כי טסלה מודל Y Long Range יכול לכסות מרחק גדול יותר מ -500 ק"מ עם סוללה בקיבולת של 75 קילוואט בלבד, כך שהציון הסופי חשוב מאוד.  מטען פנימי של 190 קילוואט יספק טווח של 122 ק"מ תוך עשר דקות בלבד, בתנאי שמתחברים אל תחנת טעינה תואמת. קדילאק תציע גם אופציה לטעינה ביתית ברמה 2.

 

קאדילק מדווחים שהדגם יורכב במפעל בספרינג היל, טנסי, לשם הזרימו ג'נרל מוטורס זה עתה שני מיליארד דולר לייצור כלי רכב חשמליים, ואז 2.3 מיליארד דולר נוספים לייצור סוללות בשותפות עם LG. זה איכשהו מתסדר עם התכנות היצרן שהוצגה לפני כמה שנים ויעניק להם רשת טכנולוגית עמוקה עם שותפים חיצוניים להם ניסיון רב. עם זאת, העובדה שטסלה מציעה הנעה לכל הגלגלים וטווח גדול יותר עשויה לפתות כמה צרכנים לחשוב פעמיים לאן להפנות את הרגליים שלהם בסופו של דבר.

ואולם מצד אחר, ה- Lyriq הוא רכב יוקרתי במונחים שטסלה לא בהכרח מכירה או מושקעת בהם. בתמונות הפנים ששיתפה יצרנית הרכב, ברור שהוא מצויד היטב, מעוצב, בטיחותי ברמה גבוהה מאוד וכאן הוא עשוי להטות את הכף לטובתו מול חלק גדול מהמתחרים. ה- Lyriq כולל עיצוב מודרני, משלב חומרי פרימיום ומציג את המידע על הלוח הראשי באמצעות מסך קעור בגודל 33 אינץ', דומה לזה של קאדילק אסקלייד. יש לו גם בקרת סופר-קרוז מותאמת לנהיגה אוטונומית מלאה בכבישים שמופו מראש ובניגוד לטסלה אף אינו מחייב השארת הידיים על גלגל ההגה. עוד ברשימה ביטול רעשים אקטיבי, מושבים מהודרים והרבה צעצועים לטלפונים החכמים.

ביום בו ישווקו קאדילק את ה- Lyriq יחכו לו מתחרים מבוססים, כולל משפחת מרצדס EQ או אאודי Q4 e-tron ויגואר וכדומה, ולכן יהיה מעניין לבחון אם הצרכנים יעדיפו את כלי הרכב החשמליים תוצרת GM על פני אלה של המותגים הגרמניים והאנגלים. המחיר שלו, ככל הידוע יעמוד על כ-60 אלף דולר לערך. "התעשייה נמצאת בנקודת פיצול", אמר סגן נשיא קדילאק, רורי הארווי. "רצינו להתחיל את המסע מוקדם יותר. נעזוב את העשור הזה כמותג EV, מה שאומר שלא נמכור רכב בעירה פנימית עד שנת 2030". בתרגום אחר, רורי וכל הנהלת קאדילק ינסו "לאתחל" את המותג ולהצית מחדש את העניין סביב הטכנולוגיות האמריקניות. שנת 2022 תסמן אם המהלכים האלה יניבו פרי.