מאז שהושק הדור השני של אאודי A1 ב-2018 היא החלה לאבד תומכים ולחוות כרסום במעמדה ה"יוקרתי" מול דגמי הסופר מיני העממיים בתוך הקונצרן. מה שחווינו אפילו כאן במסגרת מבחני דרכים ניכר ככל הנראה אפילו בצמרת אאודי בשנה האחרונה, והם אפילו לא מנסים לכבס את המציאות בכל מיני תירוצים. "בסגמנט של ה-A1 יש לנו עוד שלושה דגמים שעושים עבודה מצויינת ביחס אליה - פולקסווגן (פולו), סיאט (איביזה) וסקודה פביה" (הדור החדש שלה יוצג ממש בקרוב), כך מעיר המנכ"ל מרקוס דוסמן.
מתוך דבריו ניתן להסיק את מה שכלי התקשורת בארץ ובעולם דיווחו בעצמם - נכסים אלו של פולקסווגן הם מצד אחד יתרון ומצד שני גם מקור לבעיות בתוך כתלי הקונצרן. אם הדור הראשון של ה-A1 היה מובחן בצורה ברורה יותר מדגמי הליבה העממים, הרי שהדור האחרון כבר חולק עימם יותר מדי מכללים, חלקים, תרכובות ובאופן כללי איכות הגימור נמצאת במגמת ירידה, ואף אין ל-A1 שום יתרון על פניהם בנוחות, יכולת או אבזור. במילים אחרות, לאאודי הרבה יותר קשה להצדיק את הפרמיה שהיא גובה עבור מכונית הסופר-מיני שלה ב-2021.
הפרידה המסתמנת של אאודי מה-A1 כרוכה בהתהליכים ההרסניים של סקנדל דילגייט (הונאת זיהום האוויר ברכבי הדיזל) שהסבה לקונצרן נזקים בעשרות מיליארדי יורו. בגרמניה אף אומרים בגלוי שה-A1 לא הייתה הקורבן היחיד של הפרשה הזו, שכן ירידה באיכות החומרים של ה-A3 וכן של ה-Q2 גם היא דווחה על ידם (וגם על ידינו במבחן האחרון של ה-A3). ואולם בהשוואה למכונית העירונית, ה-A3 נחשבת לרבת מכר של המותג, נכס צאן ברזל, ולכן מתייחסים אליה במידת מה של סלחנות (וכבוד) נוכח הישגיה וגרסאותיה הספורטיביות, אפילו לאור הביקורות הצוננות.
באאודי שוקלים לשווק את ה-Q2 ככרטיס הכניסה של המותג אחרי הפרידה מה-A1, במיוחד לאור הביקוש הגדל בז'אנר רכבי SUV, אם כי תכנית זו עשויה להתממש רק בשנת 2024. בחלון זה, אאודי ימשיכו להאיץ את המעבר להנעה חשמלית מלאה והנעת פלאג-אין כשם שעושים כל היצרנים. תכנית אחרת שנבחנת היא המצאה מחדש של ה-A2, המיקרוואן הכושל של החברה מסוף שנות ה-90 שעשוי להפציע במהדורה חשמלית ולהוות את הדגם הזול ביותר של אאודי במקום ה-A1. "אני לא פוסל את זה. אולי לא בעיצוב דומה, אבל אני אוהב את ה-A2 המקורית", מוסיף דוסמן.
מבחינת מכירות, שלוש השנים האחרונות מצביעות על האטה מסוימת במסירותיה באירופה. שנת 2020 מוכת הקורונה הייתה החלשה ביותר שלה בעשור האחרון עם כ-58 אלף יחידות, לעומת ממוצע של 90 אלף בין השנים 2010-2017 (כלומר במחזור חייו של הדור הראשון). בישראל נמסרו בין ינואר-דצמבר אשתקד כ-382 יחידות במחירים שבין 150 ל-170 אלף שקל.
לעת זו, אאודי ימשיכו לשווק את ה-A1 לפחות בשלוש השנים הקרובות, והמשמעות היא שצפויה לה מתיחת פנים אחרונה, לפני הסוף.