קורונה? העשירים בישראל המשיכו לחגוג על מכוניות יוקרה

שוק רכבי היוקרה לא רשם האטה דרמטית ביחס לאשתקד. פרופ' ירון זליכה: "יש בישראל שכבה עשירה מאוד וחסינה לקורונה הכלכלית"

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

שבר כלכלי? מאות אלפי מפוטרים? משבר מנהיגותי? שנת 2020 מסתיימת עם לא פחות מ- 220 אלף כלי רכב חדשים שעלו על הכביש וירידה מינורית בשיעור של 11% בהכנסות המדינה ממיסוי רכב, בעיקר בשל הקיטון בהיקף הנסועה וצריכת הדלק. עפ"י נתוני משרד האוצר שהתפרסמו לאחרונה, ב-2020 הוציאו לקוחות פרטיים וציי רכב בישראל כ-25 מיליארד שקלים, וזאת כאשר במשך שבועות ארוכים היו שערי סוכנויות הרכב נעולות. כיצד ניתן להסביר את הסתירה בין הלך הרוח הקודר בציבור הישראלי ונתוני המאקרו הכלכליים לבין החגיגה המוטורית על כבישי הארץ?

"אל תתנו לנתוני המשק לבלבל אתכם", אומר לנו פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכלכלי במשרד האוצר. "יש בישראל למעלה ממיליון איש שחיים יפה מאוד, והמשיכו לחיות את החיים הטובים גם בקורונה. מדובר על שכבת אוכלוסיה רחבה שנמנת על העשירון העליון ומתהדרת במעין חסינות לקורונה הכלכלית - ורבים מהם רכשו השנה מכוניות חדשות. לצידם הוא מקפיד לציין, "יש בישראל 80 אלף עסקים שנסגרו ועוד עשרות אלפים שצפויים לפשוט את הרגל בקרוב שספגו את עיקר הפגיעה. כל בית עסק כזה מפרנס בממוצע בין 5-10 אנשים. מדינת ישראל נמצאת במקום השני בעולם מבחינת אי השיוויון אחרי ארה"ב, כך שהאמידים ימשיכו לרכוש מכוניות חדשות  ולחגוג, ואילו העניים ימשיכו לסבול מחרדות קיומיות". תשאלו את משה חוגג, מבעלי בית"ר ירושלים שרכש השנה פורשה חשמלית בשווי 2 מיליון שקל.  

לא כל מותגי היוקרה חוו ירידה
בדומה לשנת 2019, נתח שוק רכבי היוקרה בישראל מהווה בסביבות 6% מסך כלל המכירות, או כ-13-14 אלף מסירות ב-12 החודשים האחרונים (אם מחשבים את המצטרפות האחרונות) במה שמסתמן כמגמת כרסום של אחוזים בודדים בין 2018-2020. חלק גדול מקרב מותגי הפרמיום רשמו השנה ירידות בשיעור תלול;  נכון לסוף נובמבר האחרון, מותג היוקרה המוביל בענף, אאודי ספג ירידה של קרוב ל-20%, מרצדס ירדו ב-5% ו-ב.מ.וו ב-27%. מזרטי ב-25%. לקסוס ו-וולוו יסיימו כנראה בקיטון דו-ספרתי קל (כ-9 ו-2 אחוזים בהתאמה). מנגד, יש מי שרוו דווקא נחת בחודשי הקורונה; לנד רובר וקאדילק צמחו ב-5%, יגואר זינקה ב-46% ופורשה גדלה ב-9%.

הקורונה גם לא פגעה אנושות במכירות מותגי הקצה. בנטלי למשל מסרו השנה כמעט 20 כלי רכב, פרארי 6 ואסטון מרטין 3. זו אמנם ירידה מסוימת, אבל בשנה כזו היינו ערוכים לראות נתונים גרועים הרבה יותר. 

בנטלי בישראל. קרוב ל-20 מכירות מתחילת השנה. כל מכונית כ-2 מיליון שקל לפחות
בנטלי בישראל. קרוב ל-20 מכירות מתחילת השנה. כל מכונית כ-2 מיליון שקל לפחות
משה חוגג והפורשה טייקן שרכש (מתוך עמוד האינסטגרם של משה חוגג)
משה חוגג והפורשה טייקן שרכש (מתוך עמוד האינסטגרם של משה חוגג)

בענף הטכנולוגי לא מרגישים שינוי לרעה
ענף ההייטק, שנחשב לקטר הצמיחה של המשק נפגע באופן זניח ממשבר הקורונה, ולא מעט חברות בתחום אף רשמו גידול משמעותי בהכנסות שלהן - השכר למשל עלה ואיתו גם כוח הקנייה של העובדים. "הירידה שראינו השנה במספרם של אלו שבחרו במסלול הליסינג התפעולי אינה תולדה של צמצום מצבת כוח האדם, אלא המשך התעצמות מגמת נטישת המסלול התפעולי, בשל חוסר הכדאיות שטמון בו לרבים מהם והעליה באטרקטיביות של חלופות הליסינג הפרטי ואפס קילומטרים", אומר לנו דגן רונן, מנכ”ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון. "כמו כן, חלה השנה קפיצה במספר החברות שמאפשרות לעובדיהן לבחור בין מסלול תפעולי לבין תוספת לשכר החודשי. לכך יש להוסיף את ההיצף של מכוניות משומשות והקושי למכור רכבים פרטיים בזירה שנשלטת ע"י חברות גדולות וסוחרי רכב שקונים שטחי פרסום בסיטונאות". 

יש אגב, מי שמצביעים דווקא על המגמות ההפוכות שהביא איתו הנגיף. "אני לא יודע אם המשק במשבר או לא במשבר", אומר לנו הכלכלן הבכיר שלמה מעוז. "רק דבר אחד אני יכול להגיד לך בוודאות: לו היית יודע כי ניתן לרכוש תרופה שתקטין משמעותית את האפשרות שתידבק בקורונה, לא היית רוכש? ברור שכן. אז בכל העולם יש עליה חדה ברכישת כלי רכב היות והציבור מעדיף להימנע משהייה בחללים סגורים כגון אוטובוס או מוניות. כן, דווקא בגלל הקורונה הם קנו כלי רכב".

אאודי אי-טרון חשמלי (צילום: רונן טופלברג)
אאודי אי-טרון חשמלי (צילום: רונן טופלברג)
אפיק רכישת רכב מפואר
מכוניות יוקרה רבות נרכשות על ידי בעלי חברות - קטנות או גדולות, אבל מסלולי הקניה אינם בשיטת "מזוודת מזומנים" כפי שאולי נראה לעתים מהצד. "אתה רואה פורשה על הכביש ששווה מיליון שקל ושואל את עצמך, מאיפה הכסף? כאן אתה כבר מתחיל להמציא כל מיני תאוריות -  או שהוא עשה מכה בעסקת קוקאין, או שעשה אקזיט בהייטק. ומהי האמת? לא בהכרח דווקא שם", אומר לנו הפרשן הכלכלי הבכיר אלכס קומן. "אתה נזכר ששיעור ניכר מרכבי היוקרה שנעים על הכבישים בכלל נלקחו בעסקת ליסינג. אין בכך שום אינדיקציה על המצב הכלכלי האמיתי. שנית, בוא לא נשכח משהו אחד בסיסי במדינת ישראל: יש כאן סקטור גדול של עובדי חברת חשמל ובשאר הגופים הציבוריים, שהכסף ממשיך לזרום להם לחשבון כל חודש, ויש שם ועד חזק שנלחם לא לפגוע להם בתנאים. הקורונה לא פגעה בהם. מבחינתם הכל סוכר. לקנות רכב חדש זה קטן עליהם. אז מי נדפק ולא יכול לקנות רכב? את מי המדינה ריסקה? את היחידים שהעזו ופתחו עסק אבל אז בא הסגר הראשון והוריד להם קרש על הראש, ולאחר מכן הסגר השני שהנחית עליהם נבוט  ועכשיו השלישי שעושה ווידוא הריגה. הם בטוח לא קנו רכב חדש. כנראה גם לא יקנו בשנה הבאה".