נשיא טויוטה: "חרם על מנועי בערה יוביל לקריסת הענף"

אקיו טויודה מזהיר מפני החלטות לא אחראיות. "לא נראה לי שהפוליטיקאים בכלל מבינים את המשמעויות"

ניר בן טובים

תגיות: טויוטה

Getting your Trinity Audio player ready...
אקיו טויודה, אוהב לנהוג (צילום: Getty)
אקיו טויודה, אוהב לנהוג (צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

אקיו טויודה, נשיא חברת טויוטה העולמית התבטא לאחרונה בחריפות נגד הקולות הגוברים להחרים את מנועי הבערה המסורתיים ולעבור רק להנעה חשמלית. לדבריו, "חרם על חטיבות כוח מסוג בנזין או דיזל יוביל לקריסת המודל העסקי של ענף הרכב".  טויודה אומר כי התשתית הנדרשת להנעת מכונית חשמלית ביפן, מדינה הנשענת בכבדות על מקורות אנרגיה כמו פחם וגז, תגבה מחיר שנע בין 135 ל-358 מיליארד דולר. "אם כל המכוניות שלנו תהיינה רק חשמליות, פשוט לא יהיה לנו חשמל בקיץ".  

מדינות רבות בעולם הצטרפו לאחרונה לגל האקולוגי והכריזו כי בעשור-שניים הקרובים יובילו רפורמה שתגביל או כמעט תאסור כליל את השימוש במכוניות בנזין או דיזל בשטחן, וזאת כאמור מתוך מטרה להלחם בזיהום האוויר על ידי שימוש במכוניות "ירוקות". חברת טויוטה העולמית אמנם אינה נעדרת מהמירוץ החשמלי, ואף הכריזה לאחרונה כי תציג את הקרוסאובר החשמלי הראשון שלה בשנה הבאה (לסובארו יהיה רכב דומה), אולם טויודה טוען בתקיפות כי ההחלטות הן פופוליסטיות ונעשות בפזיזות: "זה יוביל לאיבוד מקומות עבודה, התיייקרות רוחבית של מכוניות וכן בעיות אנרגיה חריפות". 

טויודה ממשיך ואומר כי הפוליטיקאים שמובילים את המהלכים האלה "פשוט לא מבינים על מה הם מדברים. אם  עד שנת 2035 נוריד מהכבישים את כל מכוניות הבערה (בדומה ליעדים של מדינת קליפורניה למשל),  אנחנו נאלץ להתמודד עם פיטורים של מיליוני אנשים". עוד הוא מוסיף כי לא ניתן לבצע מהפכות טכנולוגיות בלי אבולוציה משמעותית ויצירתיות. "יפן היא מדינה שבה ניתן לרכוש כמעט כל מכונית חשמלית. ואולם, מקורות ההטעינה מגיעים מאנרגיה תרמית. על כן, נדרשת רפורמה באנרגיה מתחדשת ובמדיניות הנוכחית". 

לטויוטה יש כמובן אינטרס גלוי לזעוק כנגד המהפכה החשמלית המסתמנת בטווח הנראה לעין, שכן רוב מכוניות המותג מונעות על ידי חטיבות כוח היברידיות המשלבות בערה וחשמל ונחשבות למנוע הצמיחה המרכזי של החברה. אלא שנראה כי טויודה קצת מוטרד מלוחות הזמנים שהוקדמו, ודוגמא טובה לכך היא מהלכי החירום האסטרטגיים שביצעו בסין, שם נכפה עליהם למכור מכוניות חשמליות בזריזות, הרבה לפני כולם, ולכן קידמו את השקת לקסוס UX החשמלי וכן את הגרסה החשמלית של ה--CH-R.

 לא היחיד

טויוטה הייתה בין הראשונות בעולם להצביע על השינויים בצריכת האנרגיה העממית כשהציגה את הפריוס, אבל הנשיא הנוכחי של יצרן הרכב הגדול בעולם מוגדר כמעט בכל הזדמנות כ"חולה נהיגה" טהור ששינה לחלוטין את תפיסת המותג בעשור האחרון. טויודה היה בעברו נהג מירוצים חובבני וחתום על הססמא "לא עוד מכוניות משעממות". לא מילים ריקות מתוכן לאור היצירות האחרונות של החברה, בהן הסופרה ובעיקר ה-יאריס GR שגורפת ביקורות חמות מכלי התקשרות העולמיים.

יש לציין כי טויודה אינו היחיד שחושב שחרם על מנועי בערה הוא הצהרה חסרת אחריות. גם תומאס אינגלאת', נשיא חברת חברת פולסטאר (מקבוצת וולוו) אמר לפני כמה חודשים כי "לספר לציבור הנהגים שניתן לרכוש עכשיו מכונית לא מזהמת היא עבירה מוסרית". אינגלאת' אומר ש"אין כזה דבר. כל החומרים שאנחנו משתמשים בהם היום משפיעים לרעה על הסביבה - ומכוניות חשמליות אינן יוצאות דופן. אם אנחנו לא נהיה שקופים עם הציבור, כנים איתם, פשוט ניצור משבר אמון עמוק. צריך להפסיק עם הפרסומים השקריים. הדרך לשם עוד ארוכה מאוד".