אלפא רומיאו ומזראטי מעלים הילוך

המיזוג בין קונצרן פיג'ו-סיטרואן לקרייזלר פיאט בשלבים מתקדמים. בצד האמריקני מבטיחים: "מזראטי תהיה מותג יוקרה חדשני"

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
אלפא רומיאו טונלה
אלפא רומיאו טונלה
שנה גודל פונט א א א א

ברבעון הראשון של 2021 יושלם באופן רשמי המיזוג בין פיג'ו-סיטרואן לקרייזלר-פיאט שהוכרז בסוף השנה הקודמת. בכך למעשה ימסדו את קונצרן הרכב הרביעי בגודלו בעולם אחרי טויוטה, פולקסווגן ורנו-ניסאן. אם טרם התעדכנתם נספר כי השם שנבחר לייצג את גוף המותגים יהיה 'סטלנטיס' שמקורו בלטינית (הילת כוכבים) והוא משקף את החדשנות שהם רוצים לשדר וכן את השורשים ההסטוריים של היצרנים. צריך רק לחדד שהחברות תשמרנה את הלוגואים וסימני ההיכר, כך שלא תתקלו בעתיד במכונית שקוראים לה סטלנטיס רנגלר או סטלנטיס 3008. השם סטלנטיס ישמש אותם רק בתוך מזכרים ובישיבות של הדירקטוריון.

שני חיזוקים חשובים שיוצאים בימים אלו מכלי התקשורת ברומא מתייחסים לשרידות של אלפא רומיאו ומזראטי, צמד מותגים איטלקיים מפוארים שסבלו מחוסר רגישות אמריקנית וניהול כושל שהובילו להחלטות עגומות ומוצרים מעורפלים מדי. מזראטי תהווה חלק משמעותי בהתכנות של סטלנטיס ולראיה, הושקעו במותג 2.5 מיליארד יורו, וזאת במסגרת השקת מכונית העל החדשה - מזראטי MC20 עלייה דיווחנו לפני ימים אחדים.

"יש לנו מותג יוקרה אחד. אם הוא ינוהל בצורה מושכלת כפי שאנחנו חושבים שיקרה - הוא יהפוך לסיפור הצלחה. זה מה שאנחנו מנסים לעשות כרגע", אומר מייק מנלי, מנכ"ל קרייזלר-פיאט. מנלי לא מתעלם מהשגיאות שנעשו בעבר אבל טוען שהלקח נלמד. "היו לנו הרבה טעויות עם מזראטי. למדנו אותן. הסקנו מסקנות. וכל התחזיות שלנו מכאן והלאה משדרות הרבה אופטימיות. תהליך החשמול הוא נדבך גרעיני במיזמים של מזראטי ויש לנו עוד הרבה הפתעות". 

מייק מנלי. הרבה מונח על הכתפיים שלו (צילום: Getty)
מייק מנלי. הרבה מונח על הכתפיים שלו (צילום: Getty)

מנלי מביא הרבה ניסיון מניהול מותג Jeep והוא נתפס בעיני עמיתו בפיג'ו-סיטרואן, קרלוס טאוורס, ליורש טוב לסרג'יו מרקיונה המנוח. הוא אומר שהוא חולק עם טאוורס הרבה רעיונות ובמסגרת ההסכם בין הצדדים הוא יאלץ למצוא את האיזון בין רווחיות שתיטיב עם בעלי המניות לשימור הארסנל שעומד לרשותו. בתוך כך, מקדיש הרבה מאמצים להפיג את החששות שחלק מהמותגים יקוצצו אחרי שהמיזוג יחתם. "אנחנו לא חושבים על צמצום או שאחד יבוא על חשבון האחר. לאלפא רומיאו למשל יש תכנית מסודרת לשנים הקרובות" הוא מדגיש. 

המיזם האסטרטגי הגדול ביותר של אלפא רומיאו ב-2020 והלאה הוא ה-SUV הקומפקטי 'טונלה', ג'יפון יוקרתי שיתחרה בין השאר בוולוו XC40. הטונלה יאמץ פלטפורמה של ג'יפ (רנגייד, שהיא בעצם רצפה של פיאט 500X) הנעת פלאג-אין ועיצוב רטרו-מודרני וכנראה יצא לכבישים בתחילת השנה הבאה. ואולם, מסתמן שטונלה יהיה רק הסנונית הראשונה שתבשר על גדילתה של אלפא רומיאו. "זמן קצר אחרי שנשיק את טונלה נציג מכונית נוספת". יש הרבה ספקולציות לגבי זהות המכונית אליה מתייחס מנלי, במיוחד כשאלפא רומיאו רשאית לגייס מגוון טכנולוגיות מפיג'ו-סיטרואן כולל רצפה מודולארית ומנועים. באיטליה מעריכים שאולי מדובר במכונית סופר מיני הנשענת על פיג'ו 208 ואופל קורסה ותחזיר לחיים את אלפא רומיאו מיטו שייצורה פסק לפני שלוש שנים. 

כך או אחרת, המיזוג בין פיג'ו-סיטרואן-לקרייזלר-פיאט נמצא בשלבים סופיים ולפחות עבור מנלי הוא מגיע בתזמון מצוין. "יש הרבה אנשים שתמכו בי לאורך השנים ואני רוצה להשיב להם כגמולם. תקופות כאלה, באמצע המשבר הבריאותי המורכב ביותר שידענו עד כה, רק מהווה עילה עוד יותר מוצדקת לחיבור בינינו. אנחנו נייצר כאן ערכים חדשים, קהל חדש. יש לנו צוות מצויין".