נחשף הרכב החשמלי של סקודה, אנייק

סקודה מציגים את מכונית הסטיישן המוגבהת אנייק עם מערכת הנעה חשמלית ושלוש קונפיגורציות סוללה. טווח מרבי של עד 510 קילומטרים בין טעינות

ניר בן טובים

תגיות: סקודה

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

שלוש שנים של פיתוח הובילו הערב לפתחה של המהפכה החשמלית הגדולה ביותר של סקודה. החברה הצ'כית הציגה לראשונה את הדגם החשמלי 'אנייק' (Enyaq) שבהתאם לפילוסופיה השימושית של המותג ובניגוד לכל התחזיות אינו מתגלה כ-SUV מגושם אלא מעוצב כמו מכונית סטיישן מוגבהת גחון עם אופי הרפתקני והרבה מחשבה על מרחב מחיה וביצועים. לדברי המעצבים של סקודה, האנייק מתהדר במידותיה של אוקטביה אך "מרווח בפנים כמו קודיאק" וכולל חידושים רבים שייכנסו לשימוש גם במכוניות הקונבציונליות בהמשך הדרך. השם של המכונית אגב מקורו בשפה האירית, "Enya" שמשמעותו "מקור החיים". 

האנייק מתוכנן על פלטפורמה ייעודית (MEB) שידועה גם כ"משטח סקייטבורד" עם מנוע חשמלי מותקן בסרן האחורי וסוללה מושתלת בתוך הרצפה לטובת פינוי מקום בתא הנוסעים. הוא נמתח לאורך של כ-4.70 מ', רוחבו 1.88 מ' והגובה הוא 1.62 מ' עם בסיס גלגלים של 2.76 מ'. בסקודה מתארים את הרכב כסוג של מוביל נוסעים חשמלי שלא מתפשר על מקום או כושר נשיאה, ולראיה יש לו תא מטען של 585 ל'. אחד האלמנטים הבולטים בו הוא "פרצוף הקריסטל" (לשון מעצב העל שלהם) שמורכב מ-130 נורות ויוצר אפקט של חלון ראווה עמוס LED שנותן לו חתימה ייחודית בלילה. החלק האחורי גבוה אבל מאמץ סיומת של דמוי קופה והתאורה של הזנב היא שילוב כל סימני ההיכר של הג'יפונים. סקודה תשווק אותו עם 8 עיצובי חישוקים ובגדלים שבין 19 ל-21 אינץ'.  

בפעימה הראשונה, האנייק יציע 3 סוללות והספקים מגוונים עם הנעה אחורית. בגרסה הבסיסית שלו ההספק יעמוד על 148 כ"ס ו-340 קילומטרים טווח טעינה (0-100 קמ"ש ב-11.4 ש'), אחריו 180 כ"ס ו-390 קילומטרים, הבא בתור הוא דגם עם 204 כ"ס ו-510 קילומטרים (0-100 קמ"ש ב-8.7 ש'), ובקצה העליון שני דגמים "ספורטיביים": אחד עם 265 כ"ס ו-460 קילומטרים והשני עם 306 כ"ס בגרסת RS מושחזת ו-460 קילומטרים. שני האחרונים מחוברים להנעה כפולה בזכות שילוב מנוע חשמלי נוסף מלפנים והאצה ל-100 קמ"ש ב-6.9 ש' ו-6.2 ש' בהתאמה. פרט לדגם ה-RS שמסוגל להעפיל ל-180 קמ"ש, שאר חברי המשפחה מוגבלים אלקטרונית ל-160 קמ"ש. בקרת הטעינה של הסוללה מאפשרת הזנה ל-100% משקע ביתי בתוך 6 עד 8 שעות וטעינה מהירה ל-80% בתוך 38 דקות ברשת חיצונית.

החלל הפנימי צועד בעקבות הטרנד השולט בתעשייה - מיעוט פקדים והעתקת חלק מהפעולות (או 80% מהן) ישירות לצגים הדיגיטליים. לאנייק יש קו מינימלי ברור עם צמד מוניטורים דומיננטים - אחד במרכז הקונסולה בגודל 13 אינץ' אופציונלי (10 אינץ' בדגמי בסיס) וצג נוסף בגודל 5 אינץ' בלוח המחוונים. לכך גם מתווספת תצוגה עלית עם הקרנה של מערכת הניווט בתלת ממד וכל המידע ממערכות הרכב. ברשימת האבזור שלו תמצאו גם התאמה לשני טלפונים סלולרים במקביל, שקעי USB, חיישנים היקפיים, מצלמת נסיעה לאחור, בקרות בטיחות כמקובל, תאורת אווירה, מושבי דמוי עור עם הפעלה חשמלית וניתן יהיה לאפיין את הרכב עם התוספות היוקרתיות של סקודה סופרב, כולל חבילות "שינה" להנעמת זמן הנוסעים שמגיעה עם חימום לספסל האחורי בין היתר. 

מחירים? סקודה פרסמה בינתיים רק את העלות של הדגם הכי בסיסי בהיצע (148 כ"ס ו-340 קילומטרים טווח נסיעה), וזה עתיד להתייצב על 34 אלף יורו. הערכות באירופה מדברות על מחירים שיאמירו מעבר ל-50 אלף יורו עבור הדגמים המאובזרים יותר וצפונה משם לדגמי RS עם הנעה כפולה. השיווק הרשמי שלו בגרמניה למשל יחל מתישהו במחצית הראשונה של 2021, ומשם אפשר להסיק שנראה אותו גם אצלנו במהלך השנה הבאה או לקראת סופה. המחירים וכל החבילות יפורסמו רק במועד השקתו המקומית.