בשבוע האחרון אנחנו מקבלים דיווחים אודות השבר שפוקד את הענף; מצד אחד, יצרני רכב מפעילים מחדש את קווי הייצור אחרי השבתה ארוכה ומראים סימני חיים, אולם במקביל לכך מנהלים משא ומתן עם גופים ממשלתיים כדי להחלץ מהמשבר הכלכלי אליו נקלעו בעקבות נגיף הקורונה. הוירוס הקטלני קיפל חלקים גדולים מתעשיית הרכב ופגע בשורה ארוכה של מותגים, כולל חברת 'רנו' שביקשה בימים האחרונים 5 מיליארד יורו סיוע ממשלתי. בצרפת אומרים כי "החברה עלולה להעלם בהעדר חבל הצלה כלכלי". כן, זה באמת המצב.
עד כמה חמור המשבר בתעשייה? במעגלים של שירותי השכרה ומכירה, פרסמה בסוף השבוע חברת 'הרץ', העוסקת בהשכרת מכוניות למעלה מ-100 שנה, כי הגישה בקשה להקפאת הליכים (הגנה מפני נושים) בארה"ב ו-בקנדה אחרי שכבר פיטרה יותר מ-20 אלף עובדים מאז פרוץ המגפה. "ההשלכות של הנגיף על התיירות היו אקוטיות וגרמו לביטולים בכל הסוכנויות מסביב לעולם", כך אמרו בחברה.
אל הרשימה העגומה הזו מצטרפת כעת גם חברת יגואר-לנד-רובר, שבין כה ניהלה את המשאבים שלה ברגישות יתרה עד היום והולכת על חבל דק. על פי דיווח של סוכנות הידיעות 'רויטרס', JLR הגישו בקשה רשמית לממשלת בריטניה כדי שזו תשלח לה חבילת חירום בגובה 1 מיליארד לירות שטרלינג, בעוד מקורבים לצלחת אומרים שהסכום גבוה הרבה יותר ומתקרב ל-2 מיליארד לירות שטרלינג.
ביגואר לנד-רובר מסרבים כעת להגיב באופן רשמי לדיווח, אבל גם לא מכחישים בתוקף. "אנחנו בהחלט בקשר רציף עם ההנהגה בבריטניה, אבל אנחנו מדברים איתם על נושאים רחבים מאוד". בכלי התקשורת באנגליה מעריכים שאין שום דבר אחר על הפרק מלבד חילופי דברים על כסף בין הצדדים, וכי הסיכוי שהממשלה לא תעתר לבקשת יגואר-לנד-רובר נמוך, שכן מדובר בהלוואה זמנית.
יגואר-לנד-רובר נמצאת תחת בעלות חברת 'טאטא' ההודית מזה למעלה מעשר שנים. היא מעסיקה כיום 38 אלף עובדים באנגליה וכמו יצרני רכב רבים נפגעה גם היא בעקבות סגירת אולמות המכירה. בינואר האחרון הכריזו על תכנית הבראה במסגרתה יקצצו 4,500 משרות ואף יבצעו שינויים אסטרטגיים על הקרקע, כמו למשל העברת ייצור לנד רובר דיסקברי לסלובקיה (במקום ברימינגהם), וזאת על מנת להכשיר את המפעל לייצור מכוניות חשמליות.
כל אלה נראים כמו תרחישים טובים לתקופות יציבות, אולם אחרי גל הקורונה קשה לדעת איזו תרומה תביא התכנית הזו בהמשך הדרך וכיצד יגואר-לנד-רובר תתעצב לאחר שהוא יסתיים.