תעשיית הרכב מתכוננת ליום שאחרי
מיליון וחצי מכוניות לא יצאו משערי המפעלים באירופה בחודש מרץ, אבל המוטיבציה בשיאה
משבר וירוס קורונה Covid-19 מתקרב לשיאו ברוב מדינות העולם ובחלקם אחרים הוא כבר מעבר לשיא למרות שעדיין יש אוכלוסיות רבות שנדבקות בוירוס האומלל הזה שלא מבחין בין מגדרים, גזעים, דתות או לאומים ומקומות מגורים. לכל אחד יש את "שעון הקורונה" שלו וכך גם לתעשיית הרכב העולמית (פרט לסין) שהשעון שלה החל לפעול בתחילת חודש מרץ 2020. התעשייה באירופה ובאמריקה נעצרה וגם התעשייה במזרח אי שם ביפן ובקוריאה נאבקה על נשימותיה הטכנולוגיות, אבל הכתובת הייתה על הקיר עד להפעלת אותו שעון. נכון לכתיבת שורות אלו, טרם התקבלו המספרים מארה"ב וממזרח אסיה ביחס לנזק שנגרם לתעשייה ולמשמעויות שלו פרט לכך שהמכירות צנחו בעשרות רבות של אחוזים עד למקומות שבהם היא נעצרה לגמרי. וכאשר המכירות נעצרות, גם הייצור נפסק ובאירופה נעצרה המכונה התעשייתית העצומה ומיליון וחצי מכוניות חדשות לא יוצרו ולא יצאו משערי המפעלים ביבשת הישנה.
לקחת דוגמה מהסינים
דווקא הסינים שאצלם התפרצה המגיפה, דווקא הם שנחשדים באי חשיפת הנתונים האמיתיים, הם אלה שהשתלטו בצורה מהירה יחסית על הסיפור ובלמו אותו ובימים אלה הם חוזרים לשגרה נורמלית אט אט בצעדים מדודים כשהדבר הראשון הוא החזרת תעשיית הרכב לפעולה ופתיחה של אולמות המכירה בערים לקהל הלקוחות, אם כי תחת כללי זהירות ושמירה על נוהלים ברורים למניעת הידבקות. באירופה החליטו לאמץ את המודל הסיני של בטיחות העובדים לתעשיית הרכב הרחבה ולהחיל אותו ברגע שיינתן אישור של הרשויות במדינות השונות והאור הירוק יידלק בפסי הייצור.
הנה כמה דוגמאות מהעולם לצעדים שכבר הכינו בתעשייה לקראת החזרה לעבודה: בפרארי החליטו להציע לעובדים שלהם לעבור בדיקות דם ולשלול את האפשרות שהם נדבקו בוירוס. הבדיקות הנ"ל ימומנו על ידי פרארי (כסף קטן ביחס לעלות המכוניות והשבתת קווי הייצור) ויסייעו לעובדים לעבוד בראש שקט. גם בג'נראל מוטורס ארה"ב שקלו לבצע בדיקות דם אך אחרי התייעצויות הוחלט לאמץ את הבדיקות שמבוצעות באמזון ולהתבסס רק על בדיקות חום מדי יום לכל עובד שמגיע לשערי המפעלים. פסי הייצור עברו התאמה מיוחדת כאשר המרחקים בין העובדים עצמם הורחקו ככל האפשר בכדי להימנע ממגע ובנוסף, כל העובדים מצוידים מדי יום במסכות פנים והם חייבים לחבוש אותן כל העת. באיטליה החליטו ראשי מפעלי פיאט-קרייזלר כי זמני הארוחות יוזזו לסוף המשמרות של העבודה וכי לא תתאפשר אכילה בחדרי האוכל באופן מרוכז. בנוסף לכך, העובדים ישוחררו בכל סוף משמרת בטווח של חצי שעה לפני הסיום הרשמי שלה בלי לפגוע בשכרם וזאת במטרה לצמצם את האפשרות לעזיבה מרוכזת ופגישה עם המשמרת המחליפה שנכנסת לעבודה.
שום יצרן לא יכול במצב הנתון כעת להתחייב על מועד החזרה לפעילות, אולם עיון בהודעות הרשמיות של יצרנים גדולים שונים באירופה וארה"ב לרבות יצרנים תומכים כמו צמיגים ומכלולים אחרים, נאמר כי מכבשי התעשייה שלהם עשויים לשוב לפעולה החל מאמצע חודש אפריל ועד לאמצע חודש מאי בהתאם לתקנות של כל מדינה בה הם נמצאים. עד אז מנסים במקומות שונים להירתם למאמץ הכללי ולסייע לגורמי הרפואה עם ייצור של אמצעי מיגון ומכשירי הנשמה בטכנולוגיות שונות.