פיאט משיקים השבוע במילאנו את ה-500 החדשה בצל אחת מנקודות המפנה הרגישות בתולדותיה, בתקווה לימים טובים יותר, וזאת בחסות בעלת בית אירופית (פיג'ו-סיטרואן) שמבינה את צרכיה, קשובה אל משפחת אניילי ועל פי הרפורמה המתגבשת באופל, אף מסוגלת לסייע בשיקומה. בחודשים האחרונים ניהלו בכירי המותג מהלכים אסטרטגיים שקטים כדי להוציא את פיאט לדרך חדשה עם דילול מוצרים וחידוש כלי רכב קיימים, כאשר בין השאר התניעו טכנולוגיה אקולוגית עם הרכבת מערכות הינע היברידיות (כולל במותג Jeep).
הסטטוס בפיאט-קרייזלר מאוד מורכב ויש לו השלכות כלפי מעלה. הוא גורר גם את אלפא רומיאו ומזראטי לפשרות לא פשוטות בכלל, והצמרת כבר הודיעה במסגרת המעבר לקונצרן פיג'ו-סיטרואן שנבחרת הדגמים מעט "עייפה" וכן כי יאלצו לבצע קיצוצים נרחבים (כמו למשל חיסול הפלטפורמה של אלפא סטלביו ו-ג'וליה כי איננה כשירה להנעה חשמלית). ישנן הערכות בארה"ב שאחד המותגים הראשונים שישלם את מחיר הכשלונות של FCA עשוי להיות קרייזלר, שכן החברה מחזיקה כיום רק 2 כלי רכב - מיניוואן ומכונית סדאן, שבין כה לא זוכים לביקוש ערני.
נקודת אור
השקת ה-500 החדשה היא לכאורה אירוע חגיגי והיסטורי, אבל אף אחד אינו ממהר ללבוש את חליפות היוקרה ויוצא לרקוד ברחובות רומא כאילו החובות נמחקו. בפיאט תולים הרבה משקל במכונית רטרו-מודרנית בודדה שזכתה להצלחה מבוססת מאז שהומצאה מחדש לפני 12 שנים, וכדי להשאיר אותה בתמונה התקינו לה הנעה חשמלית, הגדילו את מידותיה וגם שדרגו את מעמדה ממכונית עממית למכונית תת-פרמיום, ככל הנראה ("מעולם לא מכרנו אותה כמכונית להמונים", כך אומרים כעת בכיריה). היא תמכר לצידן של הגרסאות ההיברידיות של הפנדה וה-500 שהושקו לאחרונה.
תמורת החידושים האלו מקבלים דור רביעי למשפחה הקטנה שצמח באורך, ברוחב ובסיס הגלגלים שלו גדל ב-2 סנטימטרים. את הייצור יעשה כעת המפעל המרכזי בטורינו במקום המפעל הפולני ולפחות כרגע מציבים בחזית את הגרסה החשמלית עם הבטחה לעוד מהדורות "ידידותיות לסביבה". המנוע החשמלי מספיק לטווח של כ-330-300 קילומטרים והתפוקה המרבית היא כ-120 כ"ס. את ההאצה ל-50 קמ"ש תסיים ב-3.1 שניות, ל-100 קמ"ש תזדקק ה-500 ל-9 שניות לערך ועד מהירות מרבית מבוקרת אלקטרונית של 150 קמ"ש. את הסוללה ניתן להטעין ל-80% בכחצי שעה אולם לדברי פיאט, הזנה של 5 דקות מניבה טווח נסיעה של 50 קילומטרים (פחות או יותר המרחק היומיומי של תושבי איטליה בכבישים, כך מציינים).
העיצוב החיצוני שומר על הקו המקורי כשרק הפנסים זכו לתכנון מחודש והלוגו הראשי הוחלף בספרות "500". החלל הפנימי לעומת זאת, משדר ניחוח של סאלון מפואר שטרם נראה ב-500 הקטנה, גם לא בגרסאות האופנתיות שצצות מדי פעם בשיתוף מותגי ביגוד כדי להזכיר לנו שהיא עדיין קיימת. הבחירה של פיאט בחומרים טובים יותר בהחלט צריכה לתרום לחוויה הקלאסית בקבינה שלפיהם מחברת בין העבר להווה. לפי התמונות לפחות, עושה רושם שהיציקה הראשית די דומה לדור השני אולם העיצוב, סידור הפקדים והמסך הראשי - כולם עברו שינויים דרמטיים וכן ישנה הפרדה מובהקת יותר בין המפלס העליון לאמצעי.
פיאט הכניסו ב-500 החשמלית את כל הממשקים החדישים ביותר כולל מולטימדיה מסדרת U-קונקט 5 עם התאמה אלחוטית לאפל קאר פליי ואנדרויד אוטו - וגם לא שכחו לעדכן את הבטיחות; המכונית מגיעה עם נהיגה אוטונומית רמה 2 ומגוון של מערכות חכמות שכבר הורגלנו למצוא כמעט בכל מכונית חדשה ב-2020. תוספת שמאוד הולמת את אופייה השובב של ה-500 היא התרעה קולית להולכי רגל במהירות של עד 20 קמ"ש באמצעות פס קול מתוך הסרט "זכרונות" (1973) של פדריקו פליני.
בפיאט מוסיפים שהמחיר לגרסה המאובזרת ביותר יאמיר ל-40 אלף יורו, אולם לא ברור כמה תעלה גרסת הבסיס עם מנוע בנזין קונבציונלי (הערכות מדברות על 16 אלף יורו ו-30 אלף יורו למהדורות מפוארות). התחזית האופטימית של מנכ"ל FCA, מייק מנלי היא 80 אלף מכירות בשנה, אבל לא ברור כמה תגענה לארה"ב נוכח הירידה החדה בביקוש.
מהיבואנית סמלת נמסר ל'עולם הרכב' כי ככל הנראה תגיע לארץ בינואר 2021.