חברת 'פוינטר', העוסקת באיתור ובהשבת כלי רכב גנובים, מסכמת את שנת 2019 עם נתונים אודות שיעור גניבות הרכב שהתרחשו כאן במהלך 12 החודשים האחרונים. מפילוח הנתונים עולה כי במבט כללי לא חלה עליה דרמטית בהיקף הגניבות, אולם בחלוקה לאיזורים גאוגרפים וניתוח תת קבוצות הרכב, דווח על ידי פוינטר על מספר שינויים מדאיגים, בין היתר בשיטות הפריצה החדישות לרכב וכן בסוג כלי הרכב שנגנבו.
מבחינת סוג המכוניות המבוקשות על ידי הגנבים, עולה כי מכוניות פרטיות, היינו ג'יפונים ומכוניות סדאן, מהווים את האחוז הגדול ביותר ,58% - ירידה של 8%. בהיקף הגניבות מכוניות היברידיות מהוות 5% מסך הגניבות עם עליה קלה ביחס לאשתקד וכלי רכב מסחריים מהווים 15% מסך הגניבות - ירידה של 13% בהשוואה לשנת 2018. המשאיות לעומת זאת הפכו להיות נחשקות במיוחד בשנה האחרונה, עם גידול של 14%. אלה מהוות 16% מסך כלי הרכב שדווחו על ידי פוינטר שנגנבו.
באופן לא מפתיע, הגנבים ערניים במיוחד בשעות הלילה המאוחרות, בין 22:00-5:00 לפנות בוקר, ובמרוצת השנים פיתחו שיטות מגוונות לפריצה אך לא מהפכניות. השיטה הנפוצה ביותר היא שכפול מפתח, מחיקת המפתח הקיים והתחברות למחשב המכונית - מחצית מהגניבות התרחשו בדרך זו, עם עלייה של 11% ביחס לשנה היוצאת. במקום השני מעדיפים הגנבים פעילויות אגרסיביות כדי לפרוץ למכונית - 24% מהיקף הגניבות. שיטה שהייתה פעם נפוצה יותר ומאוד מסוכנת ירדה ב-40% - התגנבות לבית הלקוח ולקיחת המפתח. 9% מהיקף הגניבות ב-2019 התרחשו כך.
עוד עולה, כי 15% מסך הגניבות היו בידי מורשה, כלומר מישהו שקיבל את המפתחות לידיו, שכפל אותם וגנב את הרכב - בעקיפין או במישרין. בשיטה זו חלה עליה של 15%. גניבות אלימות יותר כמו שוד של רכב מונע מהוות רק 2% מסך הגניבות - ללא שינוי משנת 2018.
אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר ישראל מציין: "במסגרת הטמעת בינה מלאכותית במוקד המבצעי הוכנסו למערכות המידע פרמטרי זיהוי שקשורים בלימוד דפוסי התנהגות הנהג, בשעות נסיעה, הנעות בשעות חריגות, אזורי נסיעה חריגים, שיגרת נסיעה של הרכב ושל הנהג ועוד. שילוב יכולות ה- AI הינו תוצאה של זיהוי מגמה במהלך השנתיים האחרונות של גניבות רכבים בדרך של גניבת מפתחות הרכב וקוד או שיתוף פעולה בין נהג מורשה לגנב רכב. נסיעות שזוהו כחוקיות מקוטלגות עכשיו כניסיונות גנבה, נשלחות התראות ומופעל אירוע גנבה עבורן.
תופעה אחת שפוינטר מתמודדת איתה היא עליה יחסית חדה בגניבות רכבי-שטח באזור הדרום. לדברי החברה, מדובר בכלי רכב קשוחים, רכבי 4X4 טהורים בעיקר משנות הייצור 2005-2007. בסך הכול, היקף הגניבות בדרום עומד על 10%, בעוד בצפון הארץ שיעור הגניבות הוא 6% בלבד. בשפלה עומד שיעור הגניבות על 11%, כמו בירושלים, ובאזור השרון - 27%. אזור המרכז של גוש דן והסביבה ממשיך להיות הקרקע הרגישה ביותר לגניבות רכב - 35% מסך הגניבות.