אם נותרה לכם פינה חמה בלב ורגישות נסתרת למכוניות שאף אחד לא אהב חוץ מכם, מומלץ לבחון את המודעה הבאה באתר Bilweb auctions. לפניכם מתנוססת בתמונות לא אחרת מאשר המכונית האחרונה מסדרת סאאב 9-3 טורבו שעזבה את מפעל הייצור של היצרן הנורדי בשנת 2014 בטרוהלטן. מכונית הסדאן מוצעת למרבה במחיר ועל פי ההימורים ברשת היא תעבור ידיים תמורת 40-45 אלף דולרים. מחיר זה מגלם בתוכו גם ביקור מיוחד במוזיאון סאאב בשוודיה וכן ביקור במטה חברת NEVS. למי שאינו מעורה בהיסטוריה הקרובה של סאאב, נזכיר כי NEVS רכשה את הזכויות על סאאב לאחר פשיטת הרגל ב-2012, התניעה מחדש את הייצור כשנה לאחר מכן אבל נאלצה לקרקע את סאאב בסוף 2014 לאחר שאזלו לה אמצעי המימון.
ה-9-3 על גרסאותיה נולדה כיורשת לסאאב 900 בתקופה שברירית בה החברה היתה מבוקרת על ידי בעלות אמריקנית (ג'נרל מוטורס). היא חלקה מכלולים הן עם אחותה הגדולה סאאב 9-5 וכן עם קאדילק, שברולט, פיאט (מנועי דיזל) וכן עם מוצרים של אופל, שגם היא כידוע הייתה בין נכסיו של תאגיד הרכב האמריקני. במחזור חייה הקצר שהתפזר על פני כ-15 שנים היא פותחה בשני דורות, החל ב-1998 ועד 2002, והחל ב-2002 ועד 2014. הדגם שמוצע למכירה משלהי בציר 14' מצויד במנוע 2.0 ל' טורבו 220 כ"ס ו-30 קג"מ על בסיס הנעה קדמית ותיבת הילוכים אוטומטית שש מהירויות. אין לו תיעוד נסיעה על כבישים ציבוריים והוא צבר על מד המרחק רק 70 קילומטרים.
הדגם מתואר כ-9-3 AERO טורבו 4' עם מושבי עור וניל עם דיפון מושחר חלקית להם כיוון חשמלי, בקרת אקלים מכאנית, שליטה על חלק מהפונקציות מגלגל ההגה ועוד תוספות קוסמטיות מאופקות, אבל אין בו עודף פינוקים שאולי הורגלנו למצוא היום אפילו במכוניות עממיות. בקונסולה הראשית מערכת מדיה בסיסית עם כניסה לתקליטורים וצג מלבני עם גרפיקה מימי הביניים ומעט מאוד אינפורמציה. כל ההכנסות מהמכירה הפומבית אגב יתורגמו להשקעה בהנעה אלטרנטיבית ואפיקים הקשורים להנעה בחשמל והנעה ידידותית לסביבה באוניבריסטאות העוסקות במחקרים אלו.
בחברת NEVS עדיין מחזיקים בזכויות הייצור של סאאב והכריזו בשנה הקודמת על השקת גרסה חשמלית מלאה המבוססת חלקית על שרטוטי ה-9-3. זו תחלץ בסביבות 200 כ"ס ותהיה בעלת טווח נסיעה של קרוב ל-300 קילומטרים בין טעינות. אז אולי סאאב כפי שהכרנו אותה התפוררה, אבל כל עוד חשמל זורם בעורקיה של ה-9-3 החברה השוודית עדיין איתנו.