תערוכת הרכב בפרנקפורט היא תערוכה מוטורית דו שנתית שנערכת ברוטציה עם תערוכת הרכב בפריס. היא נחשבת לאחד ממוקדי המשיכה האסטרטגים של מותגי הרכב, אבל כפי שמסתמן כעת על פי פרסומים של כלי התקשורת בגרמניה היא עלולה להתקפל עד שנת 2021 עקב העדרות מתמשכת של כמה מהשמות הגדולים ביותר בקהילה. השנה נסוגו מהתערוכה הגרמנית חברות רכב בהן טויוטה, וולוו, פיג'ו-סיטרואן, ניסאן, פרארי, קיה וחלק ניכר או למעשה, כמעט כל קונצרן פיאט-קרייזלר - שגם לא הציג בחודשים האחרונים שום דבר רלוונטי לשוק האירופי, מלבד גרסאות פלאג-אין של דגמי ג'יפ.
כל תערוכות הרכב חוו ירידה תלולה בכמות המציגים בשנים האחרונות, אבל התחושה בפרנקפורט היא שגם היצרנים שבוחרים להופיע קיצצו בשיעור חד את היקף השקעתם בדוכנים. בעיתון 'האנדסלבלט' הגרמני דווח כי ב.מ.וו הפחיתו בשני שליש את שטח התצוגה שלהם השנה ובשיעור דומה חתכו את המימון שהוקצה לצורכי המשלחות שיצאו ממינכן. גם דיימלר קיצצה 30% עבור המערך הלוגיסטי שנשלח לתערוכת הרכב בגרמניה כולל חטיבת מרצדס עצמה ומותג סמארט. עוד עולה, כי בסך הכול קטן מספר המציגים השנה ב-20% ל-800 ושטח התצוגה הצטמק ב-16% ל-168 אלף מ"ר.
פורום התאחדות תעשייני הרכב בגרמניה ייפגשו בקרוב לדון בהשלכות, שעה שיצרני רכב מארגנים בכורות פרטיות לחשיפת מכוניות חשובות על מנת להגדיל את אחוז החשיפה אליהן. אולם גרעין מאנשי ההתאחדות, כמו למשל מנהל מותג פורד גרמניה בדימוס ברנהרד מתאס, הגיעו להסכמה שהתערוכה העתידית תעבור מהפכה טכנולוגית ותתמקד בתחומים אחרים הקשורים לטכנולוגיה ופחות חשיבות תופנה לנהיגה. "המיקוד יהיה סביב מוצר ולא רכב", כך אומר ניקולאס פטר, ראש מחלקת התקציבים של חברת BMW העולמית. בעתון הגרמני גם הם נוקטים בגישה זו ומעריכים כי עתידה של תערוכת הרכב יהיה כרוך בהצגת פתרונות ניידות לערים הפקוקות, תחבורה שיתופית, נהיגה אוטונומית ועוד. במילים אחרות, הנהג יהפוך להיות הבורג הכי פחות חשוב בכל המערכת.
בעתון הגרמני מציינים כי איחוד התעשיינים כבר עמלים לפצח את מוטיב התערוכה בשנים הבאות, אבל מנגד יש מי שכבר החליטו שגורל התערוכה נחרץ באופן סופי ולא תקום לה פרשנות חלופית. מנהל מותג אופל לשעבר, קארל תומאס נימן סבור כי התערוכה הנוכחית תהיה האחרונה, והיא לא תשרוד אחרי שנת 2020 (כלומר הסבב הבא אחרי תערוכת פריס כבר לא יקרה). בחשבון הטוויטר שלו הוא צייץ: "התערוכה השנה היא צל חיוור לעברה המפואר".
לא כולם תמימי דעים לגבי מסקנותיו של קארל ניימן, אבל מדובר בדמות מוערכת בתעשיית הרכב שכבר הצליחה בעבר לחזות שינויים כלכליים בענף. אז האם זו באמת קיצה של תערוכת הרכב בגרמניה? לעניות דעתנו היא לא אמרה את המילה האחרונה, אבל המתכונת הנוכחית שלה עומדת לחוות את הזעזוע הגדול ביותר שלה. את התשובות, נקבל בדיוק בעוד שנתיים.