למרות שמישראל נעדרת המונדאו ממצבת כלי הרכב של דלק מוטורס כבר מספר שנים, בעולם היא עדיין מצליחה להשאר רלוונטית, גם אם בהשפעה יחסית קטנה מול מגפת הקרוסאוברים. אבל על פי דיווח של כלי התקשורת בבריטניה, המונדאו עומדת לעבור את המהפכה הגדולה בתולדותיה אחרי שכבר הוחלט רשמית בהנהלת פורד העולמית להיפרד בשנים הקרובות מהמונדאו ומתאומתה האמריקנית - פורד פיוז'ן. אז מה במקום? רכב סופר-וורסיטילי שיענה על צרכים מגוונים של המשפחה חובבת טיולי השבילים.
על פי הפרסומים, לקראת סוף השנה פורד תוציא לגמלאות 2 מכוניות גוססות שנאבקות לייצר רווחים נאותים - פורד S מקס וכן פורד גלקסי - למעשה 2 כלי הרכב השימושיים ביותר של פורד בקטגוריית המיניוואנים הבינוניים באירופה. הסיבה לכך היא שבשנה הקודמת פורד מכרו 50 אלף יחידות של המונדאו, בעוד 2 מובילי הנוסעים הצליחו לצבור מחצית מכך - ביחד. ערכים אלו, פשוט לא מצדיקים כלכלית את המשך קיומם על רצפת הייצור. בהמשך, פורד תיפרד גם מפורד C-מקס, גרנד C מקס וכן ה-B מקס. רוכשי ה-B מקס יופנו ליורשת החדשה פורד פומה, בעוד לקוחות המיניוואנים האחרים - אל פורד קוגה.
אז מה תעשה פורד? בהתחשב בכך שהשוק האמריקני אימץ לליבו את המונדאו/פיוז'ן, פורד רוצה קרוסאובר עם DNA דומה אבל לא מהזן הקובציונלי אלא רכב מוגבה גחון - מתחרה ישיר לסובארו אאוטבק. ה-אאוטבק הוא אחד מכלי הרכב הפופולרים ביותר בארה"ב ורשם למעלה מ-200 אלף מכירות מאז הוצג באמריקה לפני 20 שנה. כך שלפורד בהחלט יש נימוק מצוין לבצע הסבה מקצועית למונדאו החביבה.
הקרוס-וואגון של פורד יורכב על פלטפורמת ה-C2 של היצרן עליה נשענת פורד פוקוס. זה אומר, שמלבד אפשרות לשחק מעט עם המידות (ובמיוחד עם תא המטען), הרכב החדש יוכל לקושש היצע רחב של מנועים, דיזל, בנזין 1.5 ל' טורבו שלושה צילינדרים אנרגטי וכן מנוע היברידי-קל בעל מתנע-גנרטור שמסוגל לשפר את צריכת הדלק ב-10% לפחות ולהפחית את פליטת המזהמים בהשוואה למנוע טיפוסי. הפרט היחידי שטרם ברור הוא האם הקרוס-ספורט-וואגון של פורד יהיה בעל הנעה כפולה מתוחכמת או יבוסס רק על הנעה קדמית, או שמא יציע רק בגרסאות הבכירות סוג של מערכת אחיזה עם וויסות כוח משתנה לכל הגלגלים.
חשוב לומר, הדיווח של הבריטים רק מאמת את הפרסומים של פורד ביולי אשתקד, ומנסה לסמן תאריך יעד להצגת המכונית שלפי הבריטים נקבע לאמצע 2021. האסטרטגיה של פורד העולמית היא לצאת כמעט מכל קטגוריה שאינה רווחית עבורם, כלומר מכוניות סדאן פשוטות בהן טאורוס או פיאסטה-סדאן ולהתמקד בלעדית בג'יפונים. המכונית היחידה במרכב קלאסי שקיבלה אור ירוק לבלות על רצפת אולם המכירות היא פורד מוסטאנג.
בתוך כך, בפורד לא מוכנים לוותר על הכותר פ'יוזן במהלכים פזיזים ולכן טרם החליטו מה שמו של הרכב החדש. דובר פורד גלובל, מייק לוין אומר: "סבירות גבוהה שנמשיך להשתמש בשם הזה בגלל המודעות הגבוהה לו, האנרגיה החיובית שהוא מקרין וגם בזכות הערכים שהוא משדר לקהלים שלנו". את אותו הדבר כאמור, אי אפשר לומר על פורד-בריטניה, שבכל זאת עשויה להחליף את הכותר מונדאו בכותר חדש.
אבל בפורד, כמו בהרבה יצרנים בוחנים בעיניים מפוכחות את הנדידה מסדאן לקרוסאוברים, ומבינים שמולם ניצבים אתגרים מורכבים. "אני חושב שבהשוואה ליצרנים אחרים שהפיקו רכבי SUV בגדלים שונים, לפורד יש בעיה אמיתית להעביר לקוחות נאמנים שלהם אל הקרוסאוברים שהם בעצמם משווקים, והם רואים נהגים שעוברים מפורד פיוז'ן למשל לדגמים מתחרים כמו טויוטה ראב4 או הונדה CR-V", אומרת מישל קרבס, אנליטית בכירה בענף הרכב בארה"ב.
עתידה של המונדאו/פיוז'ן מתחיל להתבהר כעת, אבל מוקדם לדעת האם הקרוס-וואגן יביא להנהלת המותג את הבשורה הכלכלית שהם כל כך מקווים לה - מנוע צמיחה כלכלי וחיזוק תדמיתי. משהו שקצת חסר גם לפורד ישראל בשנים האחרונות.