כפי שדיווחנו לכם לאחרונה המצב בפיאט פריך מאוד עם שפל של 20 שנה במכירות, והעתיד פוסט ימי סרג'יו מרקיונה המנוח לוט בערפל. זו רק אחת הבעיות המורכבות שהיצרן האיטלקי המפואר נאלץ להתמודד עימן, אבל אם רוצים להצביע על סדרת הכשלים המהותית צריך פשוט להתבונן על קו הדגמים הנוכחי שנראה אפרורי, עייף וחסר השראה מזה שנים ארוכות, להוציא את ה-500 שממשיכה להיות נקודת האור החיובית (עם כל יתרונותיה וחסרונותיה).
אז מה עושים? ובכן, דרך אחת לקום מהתרדמת היא לחזור אחורה לשורשים ולסמן מה עבד וכיצד להגדיר אותו מחדש. בפיאט חוגגים השנה 120 שנה להקמת החברה ולרגל האירוע מסתמן שהם לוקחים צעד אחד בכוון הנכון, באופטימיות זהירה. הכוכבת המרכזית שלהם בתערוכת ז'נבה השנה היא מכונית רעיונית בשם פיאט Centoventi שמשמעותה היא פשוט "120". זו מכונית הצ'בק זעירה שמגלמת בתוכה לא רק את העתיד הטכנולוגי של פיאט אלא גם פילוסופיה מאחוריה עומדת שיטת תכנון מחוכמת של תא נוסעים מודולארי.
המכונית עצמה היא פלטפורמה מודולארית וסופר-גמישה שניתן לאפיין אותה כמו פריט ריהוט מתוחכם. מנהלי פיאט מסבירים מה למעשה עומד מאחורי הרעיון הזה: "פחות זה יותר, בעקרון. תא הנוסעים יכול להיות פשוט ועירום עם צג אחד שאתה בוחר להתקין במרכז או ללכת עם זה לצד השני ורחוק מאוד". כמה רחוק? בפיאט מתירים התקנה של צג בגודל 20 אינץ' ע-נ-ק בלוח המחוונים, ואם תרצה "שדרה" של מדפים מחורצים בתוכם אפשר להניח כוסות שתיה או מקומות אחסון קומפקטיים ונסתרים - רק תבקש. פיאט גם דאגה שבתוך הפרופורציות הזעירות הללו יהיה גם מרחב נשימה; בקטלוג הוירטואלי של הרכב אפשר להסיר מושבים, דלתות, תקרה ולמעשה להפוך את הרכב למיקרווואן מסחרי קטן אם רוצים. בחברה מוסיפים שבעתיד ניתן יהיה גם לתכנן עבור הרכב פריטים באמצעות מדפסת תלת ממדית ביתית - כל תוספת מותנית בתקציב שעומד לרשות הנהג.
ה-"120" רוויה אזכורים ומחוות לדגמי העבר של פיאט, כמו הלוגו בחזית בצבעי דגל איטליה שהתנוסס על דגמי פיאט בין 1990-1999 במונו-כחול, כולל פונטו, בראבו, פיאט קופה ועוד. העיצוב משתדל לשלב תחת קורת הגג הצנועה חלק מהאלמנטים של המכוניות הקטנות של החברה לאורך ההיסטוריה, אבל הוא מתורגם על קווים מודרניים לחלוטין שחולקים הרבה דמיון למכוניות המיני של השנים האחרונות דווקא - מבית ומחוצה לו. פטנט נוסף שקבור שם בין הדלתות המודולאריות של ה-"120" הוא מערכת הנעה חשמלית רב שכבתית. היא יכולה לאחסן בתוכה עד 5 סוללות בו זמנית עם טווח נסיעה שנע בין 97 קילומטרים ועד 482 קילומטרים בקיבולת מלאה. נקודת הטעינה שלה מוסתרת היטב בבסיס של הזגוגית הקדמית והיא אפילו מסוגלת להפוך לעמדת טעינה ניידת ולחלוק אנרגיה עם מכוניות אחרות, כלומר להטעין אותן.
אם הדיווחים בכלי התקשורת באיטליה מדויקים, תשמש המכונית הזו קרקע להתנעה מחודשת של סדרת הפנדה החמודה, שאמנם מיוצרת ברצף מאז 1980 אבל ידעה ימים הרבה יותר טובים מהדורות האחרונים שלה - ונקשרת להישגים המשמעותיים ביותר של היצרן. פיאט זקוקה נואשות למכונית קומפקטית צעירה ומוצלחת כמו אוויר לנשימה שתוכל לסייע לה להתגבר על המשברים שבדרך. ומהם צפויים להיות עוד הרבה למרבה הצער לפני שהשמש תזרח שוב על ארץ המגף.