נהיגה ראשונה בקיה נירו EV החדשה

מנוע בהספק 201 כוחות סוס, תא מטען ענק בנפח 475 ליטרים ו-5 כוכבי בטיחות

תגיות: קיה נירו

כפיר כשריאן ובועז קורפל
(יצרן)
(יצרן)
שנה גודל פונט א א א א

ממלכת הג’יפונים החשמליים הקומפקטיים איננה נחה לרגע. הקרב האימתני בין אירופה לקוריאה בקטגוריה הכי נחשקת בקרב המכוניות הקומפקטיות החשמליות שאינן בקטגוריית פרימיום, נמשך ללא הרף כאשר בכל פעם מגיעה מכונית חדשה או גרסה חדשה וטורפת תרתי משמע את הקלפים ואת היריבות שלה. קיה שלפה את הדגם החשמלי החדש של הנירו שנקרא Niro EV שמחליף בימים אלה ממש את ה-e-Niro וההחלפה איננה קוסמטית וגם לא סמנטית, יש כאן משהו חדש וקיצוני באיכויותיו ותכונותיו שיגרום לאירופאים לגרד חזק מאוד בראש עד שתימצא לזה תשובה.

שמענו מרחוק על השיטפון החשמלי של הג’יפונים הקומפקטיים שמכסה את צפון אירופה ובעיקר את סקנדינביה ולא ממש ידענו להעריך על מה ולמה כל הרעש כי הטווחים היו סביב 300 ק”מ בין הטעינות והאבזור היה דומה לגרסאות הבנזין שהכרנו כאן באותם דגמים ששווקו בישראל. פרט ל-MG ששלטה בשוק הזה בזכות מחיר ואבזור ובעיקר בזכות אפשרות לייבא כמות נאה של מכוניות, התקשנו למצוא בכבישים את היריבות שלה מקוריאה והכוונה ליונדאי קונה החשמלית ולקיה נירו החשמלית.

הדגמים הללו שהפכו לסופר פופולאריים בישראל בכל הגרסאות המוכרות לרבות הייבריד ופלאג אין (נירו) נחתו כאן במשורה עם כמה מאות מכוניות בסה”כ ועם תג מחיר מאתגר מאוד, במקרה של קיה מדובר ב-180,000 שקלים שנראו בלתי אפשריים למכונית בסדר גודל שכזה, אבל למרבה הפלא, כל המכוניות מדגם e-Niro נמכרו והשטח הוכשר לנירו החשמלית החדשה.

(יצרן)
(יצרן)

רף חדש ובעיקר גבוה

זה מה שרצו מעצבי ומהדסי קיה להציב עם הנירו החשמלית החדשה שלמעשה לא מזכירה כמעט בשום דבר את הדגם המוחלף ויש בה המון אלמנטים ואבזור קצה שמגיע מאחיותיה הגדולות ובעיקר מהאחות החשמלית החדשה EV6 וקצת מבנות הדוד הקוריאניות ג’נסיס GV60 ויונדאי איוניק 5 החשמליות המלאות.

אם תרצו משפט מסכם שמשווה בין הנירו החשמלית הקודמת לבין הדור השני החדש של אותה מכונית, תמצאו אותו כאן: “הנירו החשמלית החדשה לוקחת את כל מה שהיה בדור הקודם ומשפרת אותו בגדול”. ממכונית עם עיצוב של הדור הקודם תרתי משמע, הנירו החשמלית החדשה פשוט מכונית יפה, מעוצבת ומודרנית במחשבה פורצת דרך שמציעה חרטום חדש ומעניין ובעיקר חלק אחורי בצביעה דו גוונית עם פנסים אחוריים אנכיים ענקיים וקווי עיצוב מדויקים שמחברים את החלק הקדמי והאחורי לדרגת נחשקות גבוהה. שאלנו את אנשי קיה שנכחו באירוע מבחני נהיגה למועמדות למכונית השנה בעולם מהיכן הרעיונות לעיצוב והתשובה הייתה: “בעיקר בזכות קהל הלקוחות שהביע את דעתו ואנחנו הקשבנו להם”.

המכונית אמנם בנויה על פלטפורמה חדשה אבל היא איננה גדולה משמעותית מהדור הקודם ורוב התכונות שלה בהיבט המימדים נותרו דומות-קרובות למה שהכרנו ואין כאן פריצת גבולות של ג’יפון קומפקטי ענק. הנירו החשמלית החדשה חייבת להיות מיוחדת כי בשונה מהדגם המוחלף, המשימה של הנירו החשמלית החדשה גדולה ומורכבת יותר מפאת התרחבות היצע הדגמים והתלהטות הקרב על כל לקוח חדש וזאת אחת הסיבות שגרסת המבחן שלנו שנמצאת בקצה העליון של הדגם במחיר 48,000 יורו באירופה (לפני הנחת רכישה של 9,000 יורו עידוד מהמדינה למכוניות לא מזהמות) קיבלה אבזור בשפע שטרם ראינו כמותו בקטגוריה ומצאנו חלק ממנו במכוניות גדולות ויקרות יותר דוגמת סקודה אנייאק או פולקסוואגן I.D או רנו מגאן החשמלית וסיטרואן C4 החשמלית.

זה בא לידי ביטוי בצמד המסכים הרחבים שמחוברים זה לזה ויוצרים מסך רוחבי אחד גדול במיוחד במידה של 25 אינץ’ עם תכונה עיצובית מהממת שהזכירה לנו טלפון חכם חדיש שמשנה את עיצוב המסך בהתאמה לטמפרטורה החיצונית ובמקרה שלנו, יום סגרירי שצבע את המסך של לוח השעונים בעננים וטיפות גשם ועוד תצוגות ואנימציות בשפע החל ממצב כמות האנרגיה ועד למצבי הנסיעה בגוונים שונים, הפעלת מערכות הרכב ותאורות האווירה והחוויה ועוד כיד הדמיון הטובה. המכונית שפגשנו מתחברת לטלפנוים חכמים בכל הטכנולוגיות אבל רק באמצעות כבל יעודי ולא בצורה אלחוטית.

התצוגה העילית הוסיפה את האלמנט היוקרתי והבטיחותי והשלימה את הרושם הכללי שהעניקו החומרים המצוינים שהמכונית עשויה מהם, וניכר כי בחירת החומרים העלתה את חוויית השהיה במכונית שתי מדרגות לפחות בכל מה שקשור לאיכות החומרים שהשליכה ישירות על איכות ההרכבה וגם על העיצוב המודרני בכללותו. אל העניין העיצובי הזה צריך להוסיף כמובן את הפרקטיקה, עם אפשרות לטעינה והפעלת מכשירים חשמליים באמצעוות מתאם מיוחד שמתחבר לשקע הטעינה של המכונית שהופכת לתחנת כוח ניידת וגם תאי אחסון פנימיים בנפח 21 ליטרים, תא מטען ענק בנפח 475 ליטרים שעולה על רוב המתחרות של הנירו (1,392 ליטרים בקיפול מושבים אחוריים) ואלה שיצטרכו טיפונת יותר, יוכלו להשתמש בתא של 20 ליטרים נוספים תחת מכסה המנוע.

מבחן ראשון של קיה נירו חשמלית חדשה:

האלמנט החשוב ביותר בשורת השימושיות הוא הסוללה. הדור החדש של הנירו החשמלית מקבל סוללה זהה לדור הקודם עם 65 קילוואט בקירוב ובמקום לנצל זאת לסחיטה של טווח ארוך שמתקרב ל-500 ק”מ בין הטעינות, הטווח נעצר על 285 מייל שהם 456 ק”מ בתקן WLTP כך שבמציאות אנחנו מעריכים שזה יהיה סביב 410-430 ק”מ בהתאם לסגנון הנהיגה של הנהג. המכונית יודעת לקבל טעינה של 76 קווט”ש ולמלא במטען מהיר (100 קוט”ש) את הסוללה מ-10 אחוזים ל-80 אחוזים תוך 40 דקות. אלה שיעדיפו לשמור את הטעינה למטען הביתי הרגיל בשיעור 6-7 קוט”ש יצליחו למלא את כל הסוללה בפחות מ-10 שעות.

הנירו החשמלית החדשה מגיעה עם מנוע בהספק 201 כוחות סוס מרשימים אם כי המומנט שלו צומצם מ-40 קג”מ ל-26 קג”מ בכדי לעדן ולהתמודד בהצלחה גדולה יותר עם התאוצות. ואם כבר הזכרנו את זה, אז זמן התאוצה של הנירו החשמלית החדשה מעמידה ל-100 קמ”ש הוא 7.8 שניות והמהירות המרבית 165 קמ”ש והמסקנה היא שהנירו החשמלית החדשה זריזה בביצועיה.

(יצרן)
(יצרן)

איכות הנסיעה ורמת הבטיחות

גם במצב ספורט לא מדובר במכונית ספורטיבית טהורה ופעולת דוושת התאוצה מתחדדת ביחס למצבים האחרים שמציעים תפקוד חסכוני ורגיל. המשקל של הסוללה ברצפת המכונית משפר את מרכז הכובד ומסייע בשמירה על יציבות כיוונית בפיתולים מהירים ותופעת הגלגול של גוף המכונית קטנה אף היא ופעולת ההגה אמנם קצת חסרת משקל במהירויות הגבוהות של האוטובאן בגרמניה, אבל הנסיעה שקטה הרבה יותר מהדגם הקודם וגם שיכוך המהמורות בדרכים הכפריות על גלגלים עם חישוקי 17 אינץ’ היה מצוין.

המכונית קיבלה 5 כוכבי בטיחות במבחנים המחמירים ורישמת אבזור הבטיחות שלה מלאה בכל טוב מקצה לקצה בעיקר במערכות הסיוע לנהג וכאמור גם תצוגה עילית. הדגם היקר ביותר בו נהגנו כלל דלת תא מטען חשמלית, מושבים מחוממים מלפנים ומאחור, חימום להגה, ריפודי עור מלפנים ומאחור, מושב חשמלי לנהג עם שני זיכרונות וגם חלון שמש ומצלמות מכול זווית אפשרית.

חוויית הנסיעה בנירו החשמלית החדשה טובה מאוד בכל היבט שרק בדקנו אבל, וזה אבל גדול, סוגיית המחיר של הגרסה הזאת תמנע ממנו לדעתנו להגיע לישראל ולכן מה שנקבל כאן בהמשך זה גרסאות זהות בסוללות ובמנועים ובביצועיםן וצריכת החשמל והטעינה, אבל דלים יותר באבזור עם מסך 8 אינץ’ וללא תצוגה עילית ובלי מערכת סאונד של הרמן קרדון וללא חימום למושבים האחוריים וגם בלי דלת אחורית חשמלית. בדקנו עם כמה ידידים מאירופה לגבי המחיר של המכונית שם ביבשת הישנה וחלקם טענו שהמחיר של גרסת הקצה קרוב מאוד לרמת הכניסה של האחות הגדולה, קיה EV6 שמציעה טווח ארוך יותר עם סוללה של 77 קוטש ועיצוב מיוחד ושימושיות גדולה יותר, אבל אלה צרות של חשמלאים עשירים.

(יצרן)
(יצרן)