ג'יפ רנגלר ספורט במבחן. סימן שאתה צעיר

כבר נכתב רבות על הרנגלר החדש, גם על ידי, ובכלל. אז בכל זאת למה שוב? עוד סיבוב חוזר? האמת היא שפשוט קל להתאהב ברכב ה-4X4 שמאחוריו הסטוריה כל כך מיוחדת ובגרסת ספורט יש בו כמה פיצ'רים מרתקים

תגיות: jeepג'יפ

ג'וי בירן
שנה גודל פונט א א א א

אז באמת למה? ובכן בעיקר, כי שוק רכבי השטח הקשוחים קיבל לאחרונה זריקת מרץ. הופעת הברונקו בעולם ובישראל, עוררה את עולם השטח מחדש. זה לא שהשליט הבלעדי איבד ממעמדו, הוא דווקא נקרא לדגל, להזכיר שהוא שם כבר המון שנים, וכדאי לרענן את הסיבות להמצאותו שם, כל כך הרבה זמן. כמה מילים על הג'יפ, ממש בקיצור; הרכב האייקוני נולד כצורך מבצעי של צבא ארצות הברית בשלהי שנת 1940. הצבא האמריקאי שהיה שקוע בבוץ המלחמתי באירופה, נזקק לרכב שטח יעיל לחייליו. מכרז הוצע, חברות נענו ולבסוף, חברות פורד ו-וויליס זכו במכרז.

הגיפ 42', כפי שכונה אז והיום, היה להצלחה אדירה והפך ל"חברו הטוב ביותר" של החייל האמריקאי בשטח. חוסר הוודאות בנושא השם JEEP, גם הוא קשור לכך. הסברה הרומנטית טוענת שהוא קיבל את הכינוי על שם חברו הנאמן ביותר של פופאי JEEP, והפחות רומנטית טוענת שהשם נולד בעיוות של התואר GENERAL PURPOSE. לאחר המלחמה, האמריקאים חיפשו מפלט חווייתי וכך נולד ה CJ  - CVILIAN JEEP. ה-CJ לדורותיו יצר את הבסיס לתרבות טיילות השטח המוטורית והגיפאות, כפי שכולם מכירים היום.

החדש וסבא שלו
החדש וסבא שלו

רנגלר ספורט S
הדור הרביעי של רנגלר המכונה רנגלר JL הוא לדעתי, הג'יפ הטוב ביותר שיוצר עד היום. גם מבחינה הנדסית – מתלים, מערכת הינע, וגם מבחינת תא הנוסעים, נוחות וארגונומיה. הוא מצוייד במנוע 2.0 ליטר מוגדש, המספק 272 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים בעלת 8 מהירויות. שני סרנים חיים יצוקים, מערכת מתלים המבוססת על קפיצי סליל וצמיגי כביש/שטח בשרניים. תא הנוסעים מוכר, פונקציונאלי, באיכות חומרים טובה אך לא מפנק מידי ביחס למחיר. מצד שני, צריך לזכור שמדובר בג'יפ אמיתי - אולי מישהו צריך לתת דעתו למחיר? 285-324 אלף שקלים עבור מרכב 3-דלתות קצר.

כאמור, תא הנוסעים נעים, המושבים נוחים, חסרה כמו תמיד דוושת 'דמה' משמאל, לתמיכת הגוף. החלונות לא גדולים מספיק – תיכף נטפל גם בזה – ובסך הכל תנוחת הנהיגה טובה.  מאחור צפוף, לא יותר מידי, ונפח האיחסון מינימליסטי משהו... בגרסה הקצרה, זה לא רכב מסעות קלאסי. דגם הספורט S הוא דגם ה"כניסה" לעולם הג'יפאות האמיתית, זוהי גרסת בסיס נטולת עזרים "קרביים" כשאר הדגמים היקרים יותר כגון: סרנים חזקים, יחסי העברה משופרים לשטח, נעילות דיפרנציאל רוחביות ומערכת מתלים משודרגת. איך  החבילה מתקבלת בחיוך גדול. עצם הידיעה כי המרכב כל כך ורסיטלי ואפשרויות חוויות הנהיגה כל כך מרובות, מעוררת חיוך עוד לפני ההתנעה.

ואכן, הפעם לא ויתרתי. לקחתי את הרנגלר לאן וכמו שהוא צריך להיות – לטעמי. ביקשתי לקבלו ללא גג. לא רק מעל הנוסע והנהג אלא כל הגג ממש, גם בחלק האחורי. כבר שם, תחושת הנהיגה מדהימה. החיבור לעולם החיצון מיידי. הריחות, הקולות, המראות, התחושות, מתעצמות מיד. החיבור כמעט בלתי אמצעי.  זה כמעט פחות חשוב איך הוא נוסע, למרות שהמנוע החרישי חזק להפליא, מטיס את הרנגלר קדימה כמו רכב ספורטיבי אמיתי. ההיגוי מעט מעורפל, הבלמים חזקים אך לא חדים במיוחד, תיבת ההילוכים מהירה ומדויקת והנהיגה מהנה ביותר. מעין שילוב מעניין בין רכב שטח לרכב ספורט.

רנגלר 'ספורט' הוא כלי רכב מהנה ממש לנהיגה עירונית. הוא זריז, בעל קוטר סיבוב מצויין, נעים לנהיגה ומסובב ראשים לא נורמלי. ולפני שירדנו לשטח, עשיתי מעשה: רציתי להרגיש את המהות האמיתית של ג'יפ, ג'יפ ולא אחר (כיום יש אופציות נוספות אבל מועטות ממש). עצרתי בביתי ופירקתי את הדלתות. קיבלתי ג'יפ אמיתי, כזה שנשאר נאמן לאבותיו המיתולוגיים שנולדו בשנות הארבעים של המאה הקודמת. רכב שטח אמיתי שמעבר ליכולותיו הטובות יותר או פחות, שומר על אותו DNA של המותג שהתחיל את הכל.

כבר בשניה הראשונה של הנהיגה, מקבלים תחושה של רכב שונה לגמרי. זה לא נובע מהפחתת משקל הדלתות, זה בעיקר בזכות החיבור האולטימטיבי לעולם מסביב. מכלי רכב "רגיל" הפך הרנגלר לטרקטורון נוח.  הכל קרוב, הכל נגיש, הכל מוחשי הרבה יותר. זו חווית נהיגה שונה לגמריי מכל מה שאפשר לחוות בכל רכב שטח אחר. זה הכי קרוב ל SBS, או לטרקטורון. רק רמת נוחות משופרת, ובהרבה פחות דרמה. שוב, הביצועים הדינאמיים מתגמדים... הם הופכים משניים לחלוטין. החוויה של נהיגה רגועה בג'יפ פתוח לגמריי מתגמלת יותר מכל ביצועי כביש או שטח, טובים ככל שיהיו.

שטח אמיתי
רציתי גם לראות האם הדגם הבסיסי, הפשוט והכי פחות "קרבי", יודע להתמודד גם עם תוואי שטח תובעני. יצאתי לאזור רמות מנשה, חיפשתי הצלבות, מדרגות ומכשולים, מעבר לשבילי טיול ממוצעים. גם מצאתי. ואכן, את מה שהכרתי מדגמי הרנגלר הארוכים והמאובזרים ביותר, פגשתי גם כאן.  שמחתי לגלות כי מערכת בקרת המשיכה האחראית על העברת הכוח לגלגלים שאוחזים בקרקע, עובדת בצורה מצויינת, לא פחות. הרנגלר הניף גלגלים באוויר, התקדם במהירות זחילה נשלטת ובטוחה, גם בזכות אחיזת שני גלגלים בקרקע בלבד. המערכת מדוייקת להפליא ומאפשרת התקדמות נשלטת ואיטית, גם ללא צורך בנעילות רוחביות של הדיפרנציאלים.

דוושת התאוצה רגישה ומאפשרת נהיגה מבוקרת, המנוע מספק מספיק מומנט לנהיגה איטית ועם זאת גם ל"מכות" מומנט במידת הצורך, על מנת להתגבר על מכשול עיקש – תענוג. והכל, תוך כדי חיבור הכי אמיתי לטבע מסביב.. בלי חוצצים, בלי מתכת מסביב – כיף גדול. הרנגלר הבסיסי הוא רכב שטח מצויין, לא פחות. זה לא שלא ניתן להפכו לעוד יותר מצויין – בעזרת מתלים משודרגים, נעילות דיפרנציאל רוחביות וצמיגים מותאמים יותר. אך גם בתצורתו המקורית הוא מספק יכולות שטח יוצאות דופן – ובחווית נהיגה אחרת לגמריי.

 

בסוף, מדובר בג'יפ אמיתי – ובחוויה אחרת

הרנגלר הוא ג'יפ אמיתי, שאינו דומה לשום SUV. ה-DNA העיצובי נשמר עם השנים, וטוב שכך. זהו לדעתי המותג הכי אמוציונאלי בעולם הרכב, גם היום – בעיקר בתחום רכבי השטח. הוא אינו משאיר מקום לספק, מהיכן הוא בא ולאיפה הוא הולך – ובעיקר לאן הוא לוקח אותנו איתו. נאמר לא מעט שכלי הרכב הנכון, מעורר תחושות חזקות אצל בעליו – וכזה הוא הרנגלר. זו לא בהכרח קניה רציונאלית – יש נוחים ממנו, מהירים ממנו, מרווחים ממנו – בטוחים ממנו וגם זולים ממנו - ובכל זאת, זה JEEP.

איך אמר עמיתי באחד הימים? נכנסתי לג'יפ, מיד הרגשתי 30 שנים צעיר יותר. ממרום גילי ושנותיי בשטח נוכחתי לדעת שגם הדרישות משתנות, גם אופי הטיילות משתנה, וכן, גם הדרישות מכלי הרכב מותאמות גם הן לצרכים החדשים. הרנגלר מצליח לשלב בין רכב יומיומי ייחודי ומהנה, בעל ייחוס והיסטוריה שאין שווה לה, לרכב שטח אמיתי, בעל יכולות שטח לא מתפשרות, וכן (איני מצטער על השימוש החוזר ונשנה במילה 'חוויה'), מספק חוויית נהיגה וטיול – אחרת לגמרי. אני לא פחות ממאוהב.