"היה בוכה מעצבים". המשבר שעיצב את אוסקר גלוך
ההחלטה להשאיר אותו שנתון ("האופי שלו לא היה מספיק חזק"), הפנייה מאייאקס ("התעניינה בו עוד בנערים") וההווה במכבי ת"א ("נשאר יציב כל הזמן"). מאמנו לשעבר של קשר הצהובים חושף
״פלא. דבר מדהים שאין לו הסבר. קסם. אירוע לא מציאותי״. או שפשוט נגיד אוסקר גלוך? טוב, ככה ערן זהבי תיאר אותו אחרי הגול הענק בדרבי, שפתח את החגיגה הצהובה של מכבי ת"א בדרך ל-0:3 מול הפועל.
אז הסדר העירוני נשמר בזכות ה"ג'וקר" של מכבי ת"א העונה, שבפעם האחרונה שראה הפסד בדרבי הוא עוד סידר תיק לכיתה ד׳. עם ארבעה שערים, ארבעה בישולים, ו-0 כיבושים לצהובים כשהוא פתח על הספסל, ה"ילד״ מסתמן כנשק המרכזי של איביץ׳ בדרך לפסגה. הכדורגל הקסום הזה תמיד היה שם ובענק, אבל גם לפצצת כישרון כמו גלוך היו בעיות בדרך, שכללו ישיבה ממושכת על הספסל בנערים של מכבי ת״א.
״אני זוכר את השיחות עם אבא שלו, מקסים, כשהיו לו בעיות בתוך הקבוצה בגלל שהוא היה מגיב קשה להפסדים ובחוסר פרופורציות. לאוסקר לא היו חיים קלים בתוך המחלקה. זה ממש לא הסיפור״, הסביר אורי דוד, שאימן את גלוך במכבי 6 שנים. ״בגיל 12 הוא היה מפסיד משחקון באימון והולך לצד המגרש ובוכה מעצבים. אוסקר לא טיפוס כזה פתוח וקשה מאוד לפצח אותו״.
״בגילאים הצעירים אתה משתף את ההורים כדי לעזור לילד״, המשיך דוד וסיפר איך כיוונו אותו במכבי, ״ומקסים אמר שהוא נותן לנו את כל הגב ושנחנך אותו בדרך שלנו וגם הוא יעזור מהבית. תמיד אוסקר היה משחק עם שנתון בוגר ממנו ואחרי עונת שיא עם 30 גולים, השארנו אותו עוד שנה בנערים ג׳ כי האופי שלו לא היה מספיק חזק. התגובות שלו לא היו פרופורציונליות לאירועים״.
״ואז בליגה שכבר כיכב בה, הוא ישב 10 מחזורים ברצף על הספסל. זה היה לפני 4 שנים, הוא לא היה מרוכז והיתה לו תקופה קשה. אוסקר היה הכוכב הכי גדול שלנו ולא פתח בהרכב, אבל התקופה הזו עיצבה אותו. דרך הספסול, דרך הלימוד הקשה. כשהוא התבגר הוא כבר למד לשלוט ברגשות שלו, אבל עדיין בתוך תוכו תיקו או הפסד לא באו בחשבון. רק ניצחון״.
דוד, שאימן אצל הצהובים 12 שנה וכיום נמצא בהפועל ב"ש, הסביר מהם היתרונות אוסקר מעבר לכישרון ברגליים. ״הוא מאוד מקצועי. תמיד סקרן, שואל שאלות, רוצה שהאנליסט יעבוד איתו אחד-על-אחד, תמיד המדדים שלו טובים. יש לו מוסר עבודה גבוה ואהבה טוטאלית למשחק. לפני שתי עונות היה לנו משחק נגד מכבי חיפה והוא עלה פצוע. הובלנו 0:3 והחלפתי אותו בדקה ה-70 בזמן שהוא מתחנן אלי להישאר על הדשא".
״אחרי שאוסקר התבגר הוא כבר הבין מה רוצים ממנו מבחינה טקטית והגנתית, ואז מה שנשאר בהתקפה זה פשוט קסם אחד גדול. בשנים האלה הוא הפך להיות יותר מנהיג, והכיל את חדר ההלבשה, נתתי לו את סרט הקפטן. דווקא אחרי שהוא חווה סיטואציות לא פשוטות, האופי שלו התחזק, והרבה שחקנים טובים במכבי נפלו על זה״.
״זה היה חלק מתהליך מובנה, לא של החלטות מהבטן. ידענו שיש בו משהו מיוחד, אבל שצריך לעצב לו את האישיות. ואז, כל עונה קיבלת ממנו דברים אחרים. בעיטה יותר נקייה, פס יותר טוב, הוא תמיד מתקדם ומשתפר. מבחינתו המשחק של אתמול מת, גם אם זה גול בדרבי. אוסקר תמיד רעב ומחכה למשחק הבא. לא משנה אם זה בשכונה או בבלומפילד מלא, זה הילד״.
דוד, שטיפח את גלוך, סיפר על ההדים שהוא עשה גם ברחבי אירופה: ״אייאקס התעניינה בו עוד כששיחק בנערים. שאלו אנשים במכבי על החינוך שלו וההתנהגות. גם מאמנים זרים במועדון שאימנו כוכבים בעבר ראו בו משהו שונה והיו בהלם. אוסקר רואה את המשחק אחרת, הוא סורק את המגרש אחרת ומתעצבן על שחקנים שלא רואים את המשחק דרך העיניים שלו. הסברתי לו שזה טבעי ואין מה לעשות״.
כולם זוכרים את השער של גלוך בבכורה בליגה נגד מכבי חיפה בשנה שעברה, אבל הופעת הבוגרים הראשונה שלו הייתה מול הפועל ירושלים בגביע הטוטו והעידה הרבה על הביטחון שלו. ״הוא החמיץ פנדל נגד הפועל ירושלים בגביע הטוטו. היה דו קרב פנדלים ואחרי שכל החמישה בעטו ולא הייתה הכרעה, שאלו מי רוצה לבעוט והוא הרים את היד במיידי, לפני השחקנים של הבוגרים. נכון שזה רק גביע הטוטו, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר בשחקן נוער במשחק ראשון במכבי. הוא הראה שיש לו ביצים, למרות ההחמצה. אח״כ הוא בכה, אבל בא לאימון בבוקר חדש. ראיתי את זה על הפנים שלו, וכמו שההחמצה לא הזיזה לו, ככה הוא גם לא סופר את השער בדרבי. אוסקר נשאר יציב כל הזמן. מי שמצליח לא להיות מונע מתוצאות, לא רק בכדורגל, אלא גם בחיים, הופך להיות מפלצת״.