מבילבאו עד פריז: המסלול המלא של הטור

פול גז בחבל הבאסקים והעליות המשמעותיות. כל מה שצריך לדעת על המירוץ

דני פורת
דני פורת
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

קרנבל על גלגלים. הטור דה פראנס - מרוץ האופניים הגדול בעולם - יצא לדרך בשבת הקרובה בחבל הבאסקים במסע של שלושה שבועות מורטי עצבים, דרמות גדולות, התרסקויות ועד לכיבוש החולצה הצהובה בפריז, המסתמן כרגע ענקים בין שני רוכבי העל - יונאס וינגגור וטדיי פוגצ'אר. כך יראה המסלול של 2023:

הפלוטון יעבור הפעם 3,400 ק"מ שיכלול 8 קטעים הרריים, כאשר 4 מתוכם יסתיימו בפסגה, עוד 8 קטעי ספרינט, 4 קטעי גבעות וקטע אחד בלבד נגד השעון. הטור יחל כאמור בצפון ספרד ויעבור השנה בחמשת רכסי ההרים של צרפת - האלפים, הפירנאים, יורה, ווז' ומסיף סנטרל.

שינוי שיכול להיות משמעותי בטור 2023 הוא החזרת שניות הבונוס במהלך מספר עליות מפתח: 8 שניות לרוכב הראשון, 5 לשני ו-2 לשלישי. הבונוסים יכללו בקטעים 1, 2, 5, 12, 14 ו-15. כמובן שבכל הקטעים, למעט השלב נגד השעון, יוענקו שניות בונוס בסיום הקטע: 10 שניות למנצח, 6 לשני ו-4 לשלישי.

המסלול של הטור
לראשונה מאז 1992, הטור יפתח בחבל הבאסקים עם שלושה שלבים - כאשר השניים הראשונים קשים במיוחד. קטע הפתיחה בבילבאו כולל חמש עליות מדורגות כול ללקוט דה פיק (2.2 ק"מ, 9.9 אחוז שיפוע) והמנצח יקח את החולצה הצהובה באופן זמני. גם בקטע השני יטפסו, הפעם ליאיסקיבל (6.9 ק"מ, 6.2 אחוזי שיפוע) לפני הירידה לסן סבסטיאן עם אופציה רצינית להחלפת המוביל בדירוג הכללי. בקטע השלישי לבאיון הצרפתית והקטע הרביעי בנוגארנו ייכנסו לפעולה הספרינטרים.

הטור יגיע לפירנאים מוקדם מהרגיל, כאשר הקטע החמישי ללארון יכלול עליה ראשונה בקטוגרית על (קול דה סודט) באמצע היום ויתאים כנראה לקבוצת בריחה גדולה. הקרב הגדול בין יונאס וינגגור לטדיי פוגצ'אר ורוכבי ה-GC יקרום עור וגידים בקטע השישי בעליה לקוטרה קמבאסק, השלב הראשון שיסתיים בפסגה (16 ק"מ, 5.4 אחוזי שיפוע), ובדרך לשם הקול דה אספין (קטגוריה 1) והקול דה טורמאלה (HC) האימתני. השבוע הראשון ינעל בספרינט המוני לעיר הדרום מערבית - בורדו (קטע 7).

המפה של טור 2023
המפה של טור 2023

השבוע השני יחל ברכיבה ללימוז' (קטע 8) שתכלול שתי גבעות לפני הפיניש המישורי. גולת הכותרת תהיה בקטע התשיעי וההגעה לפוי דה דום, הר הגעש הלא פעיל שחוזר לטור לראשונה מאז 1988. הפסגה תופיע בתום טיפוס של 13.3 ק"מ בשיפוע של 7.7 אחוז ותזמין את הפייבוריטים לעימות פירוטכני. לאחר העליה הקשה, הפלוטון ימשיך ללב צרפת עם הירידה לאיזואר (קטע 10) בשלב מתגלגל ולאחר מכן קטע 11 - ספרינט המוני למולאן. הקטע ה-12 יסתיים בבלוויל ויכלול 5 גבעות מדורגות ועוד הזדמנות לפאנצ'רים לקטוף את התהילה.

בקטע ה-13 שיתקיים ביום הבאסטיליה הרוכבים יטפסו לקול דה גרנד קולומבייה - העליה לפסגה בסיום השלב של 1,500 מטרים בלבד אבל בדרגת הקושי הגבוהה ביותר - 17.4 ק"מ בשיפוע של 7.1 אחוזים. הכאבים ברגליים יורגשו עוד יותר בשלב האלפים הראשון בקטע 14 שיחל באנמאס. שלוש עליות בקטגוריה 1, לפני העליה לקול דה ג'ו פלאן (11.6 ק"מ, 8.5 אחוזי שיפוע) ואז ירידה לאתר הסקי במורזין. קטע 15 יגיע לשיא בעליה לסיינט ג'רבה מון בלאן - 7 ק"מ ו-7.7 אחוזי שיפוע לאחר ארבע עליות מדורגות. מה שיצריך למחרת יום מנוחה אחרות.

השבוע השלישי יחל עם קטע הנג"ש היחיד מפאסי לקומבלו - 22.5 ק"מ שיכללו עליה קצרה (2.5 ק"מ, 9.4 אחוזים) ומשופעת בקטע ה-16. נפרד מהאלפים בקטע ה-17 ממון בלאן לקורשאבל - שתי עליות בקטגוריה הראשונה, עליה אחת בקטגוריה 2 ואז טיפוס רצחני לקול דה לה לוז (28.1 ק"מ, 6 אחוזי שיפוע) לנקודה הגבוהה ביותר של הטור השנה - 2,304 מטרים ומשם גלישה לאתר הסקי קורשאבל.

קטע 18 לבורג אן ברס יהיה שלב מעבר קלאסי עם אופציה לספרינט המוני לקו הסיום ולמחרת קטע 19 לפוליני יהיה מתגלגל עם עליה קטנטנה בפיניש. בקטע 20 למרקסטין לרוכבים תהיה הזדמנות אחרונה לשיפור עמדות בדירוג הכללי עם שש עליות בהרי הווז', כולל לקול דה פלצרואזל - 7.1 ק"מ בשיפוע של 8.4 אחוזים, לא הרחק מקו הסיום. קטע 21 יהיה הספרינט המסורתי והשמפניות למנצח בשדרות הכי מפורסמות בעולם השאנז אליזה בפריז. 

וינגגור וקבאנדיש. רוצים לכתוב פרק גדול וחדש בטור (getty)
וינגגור וקבאנדיש. רוצים לכתוב פרק גדול וחדש בטור (getty)

הרוכבים הבולטים
הקרב הגדול המסתמן הוא כמובן בין אלוף הטור יונאס וינגגור לטדיי פוצג'אר, אלוף השנתיים הקודמות וסגנו של הרוכב הדני. מדובר בשני המטפסים הטובים ביותר בעולם, שילחמו ראש בראש על החולצה הצהובה וצפויים לפתוח פער גדול על כל יתר המתחרים. וינגגור מיומבו ויסמה מגיע בכושר טוב יותר אחרי הזכיות בטור הבאסקי ובדופינה ומתמחה במיוחד בעליות הגבוהות והארוכות באלפים ובפירנאים. פוגצ'אר שרוכב עבור UAE הצטיין במרוצי האביב אבל נפצע ובקושי התחרה מאז אמצע חודש אפריל ובכל זאת לא מעטים מהמרים על כך שיזכה בפעם השלישית בחולצה הצהובה.

ג'יי הינדלי, אלוף הג'ירו ב-2022, מסומן כאחד הרוכבים הבולטים שיכולים להכנס לפודיום, וכך גם בן אוקונר, עוד אוסטרלי, שסיים שלישי בקריטריון דופינה וכמובן ריצ'רד קרפאס שהגיע שלישי בטור 2021. מיקל לאנדה ואנריק מאס הספרדים שואפים גם כן למיקום גבוה ב-GC, וכך גם שני רוכבי אינאוס דניאל מרטינס ואגן ברנאל (אלוף 2019), בעוד התקווה הצרפתית לפודיום היא דויד גודו, שסיים רביעי אשתקד. כדאי לשים לב לרוכבים הצעירים כמו מתיאס סקילמוזה (טור בכורה) וטום פידקוק, שניצח באלפ דואז אשתקד.

בגזרת הספרינטרים, מארק קבאנדיש ינסה לשבור את שיא הניצחונות של אדי מרקס ויש לו 8 הזדמנויות לעשות את זה בטור האחרון שלו. הספרינטרים המהירים ביותר הם פאביו יאקובסן, יספר פיליפסן ודילן  חרוננוואגן. כדאי לשים לב לקאלב יואן שמנסה לחזור לכושר הטוב שלו אחרי סדרה של פציעות ולביניאם גירמאי האריתראי בהופעת בכורה. רוכבים מהירים אחרים הם כמובן ווט ואן ארט, לובש החולצה הירוקה ומדס פדרסן שמתמחים בעיקר במיאוץ בעליות קצרות. מאתיו ואן דר פול וז'וליאן אלאפיליפ, כמו גם ואן ארט, צפויים להאבק על שלבי הפתיחה בחבל הבאסקי ובשלבים מתגלגלים נוספים בהמשך.

לא נשכח כמובן את הקבוצה הישראלית. פרמייר טק מגיעה לטור השנה מהדרג השני ולאחר שני ניצחונות היסטוריים שהשיגה במהדורה אשתקד. כריס פרום לא זומן גם לא אף רוכב ישראלי (עומר גולדשטיין לא היה בכושר אופטימלי), אבל כן 8 רוכבים חזקים שצפויים לצאת להרבה בריחות ולאתגר את הקבוצות האחרות. דילן טיונס ומייקל וודס מסומנים כמי שעשויים לנצח קטע באחד מהשלבים היותר הרריים. בנוסף גם סיימון קלארק והוגו הול מנצחי הקטעים אשתקד ברשימה. קורבין סטרונג הספרינטר המבטיח יכול להצטיין במירוצים המישוריים והמתגלגלים.

קלארק ופרמייר טק מחפשים עוד ניצחון (getty)
קלארק ופרמייר טק מחפשים עוד ניצחון (getty)

כל הקטעים של טור 2023
1.7, קטע 1: בילבאו - בילבאו, 182 ק"מ, גבעות
2.7, קטע 2: ויטוריה גאסטייס - סן סבסטיאן, 209 ק"מ, גבעות
3.7, קטע 3: אמורבייטה-אצ'אנו - באיון, 193.5 ק"מ, מישורי
4.7, קטע 4: דאו - נוגארו, 182 ק"מ, מישורי
5.7, קטע 5: פאו -לארון, 163 ק"מ, הרים
6.7, קטע 6: טרבה - קוטרט-קמבסק, 144.8 ק"מ, הרים
7.7, קטע 7: מונט דה מרסן - בורדו, 169.9 ק"מ, מישורי
8.7, קטע 8: ליבורן - לימוז', 200.7 ק"מ, גבעות
9.7, קטע 9: סנט לאונרד דה נובלט - פוי דה דום, 182.2 ק"מ, הרים
10.7, יום מנוחה בקלרמון-פראן
11.7, קטע 10: ולקאניה - איזואיר, 167.5 ק"מ, גבעות
12.7, קטע 11: קלרמון-פראן - מולאן, 180 ק"מ, מישורי
13.7, קטע 12: רואן - בלביל-בוז'ולאה, 169 ק"מ, גבעות
14.7, קטע 13: שאטילון-סור-שרלארון - גרנד קולומבייה, 138 ק"מ, הרים
15.7, קטע 14: אנמאס - מורזין לה פורטה דו סוליי, 152 ק"מ, הרים
16.7, קטע 15: לה גטס לה פורטה דו סוליי - סנט ג'רבה מון בלאן, 179 ק"מ
17.7, יום מנוחה בסנט ג'רבה מון בלאן
18.7, קטע 16: פאסי - קומבלו, 22.4 ק"מ, נגד שעון אישי
19.7, קטע 17: סנט ג'רבה מון בלאן - קורשאבל, 166 ק"מ, הרים
20.7, קטע 18: מוטייר - בורג אן ברס, 185 ק"מ, מישורי
21.7, קטע 19: מויראן-אן-מונטאנה - פוליני, 173 ק"מ, גבעות
22.7, קטע 20:  בלפורד - לה מרקסטין פלרינג, 133.5 ק"מ, הרים
23.7, קטע 21: סנט קנטן אן ילנה - פריז שאנז אליזה, 115.5 ק"מ, מישורי