עושים חשבון: מה עדיף בנזין או חשמל?
ללבטים בבחירת רכב התווסף בשנים האחרונות פרמטר נוסף – המנוע החשמלי. ביצענו השוואה "על הנייר" בין דגם בנזין למקבילו החשמלי - מי משתלם יותר?
רכישת רכב מלווה בלבטים רבים, כאשר בעבר היינו מתלבטים בין מותגים, נפחי מנוע ורמות גימור, הצטרף בשנים האחרונות הרכב החשמלי והביא איתו סנגורים וקטגורים, החל מסוג הזיהום שהוא מונע או מייצר, דרך הערך לכסף ברכישה עצמה וכמובן עד כמה הוא באמת חוסך לבעליו בעלויות השוטפות.
לאור כך החלטנו לבצע השוואה "על הנייר" ועם מסגרת נתונים קבועה בין שני דגמים זהים, כדי לנטרל יתרונות/חסרונות כאלה ואחרים, אך עם יחידות הנעה שונות. כאמור אין משמעות במקרה זה לתוכנית הרכישה הכלכלית, אלא רק לפער המחיר בין יחידות ההנעה ולנתונים כגון טיפולים שוטפים, עלויות ביטוח (בהתבסס על נתון אחיד) וכמובן עלויות דלק מול חשמל.
כיום נמכרים בישראל דגמים שונים בגרסאות בנזין/הייבריד לצד חשמל, הכוללים למשל את פיג'ו 208, סיטרואן C4 ו-C4 X, קיה נירו, צ'רי FX ודגמים נוספים בקטגורית היוקרה ואף בסגמנט במסחריות. אל המבחן במתמטיקה שלנו שלחנו הפעם את אופל מוקה, דגם נוסף המציע הנעת בנזין לצד הנעה חשמלית מלאה. בכל סעיף נתאר המצב הקיים ואילו בסיום נסכום את השקלים ונוכל להבין איזו יחידת הנעה משתלמת יותר ומתי.
תעודת זהות
אופל מוקה הוא רכב פנאי קטן, המתחרה באחת מהקטגוריות הצפופות, המגוונות והצומחות. מחירה של המוקה בנזין מתחיל ב-146,000 שקל לרמת הכניסה "אלגנס" ועד 152,000 שקל לרמת הגימור הבכירה "אולטימייט". לעומתה, הגרסה החשמלית משווקת רק ברמת הגימור הבכירה ולכן נבצע את ההשוואה בין רמות גימור זהות ונעמוד על ההבדלים, כאשר הבולט שבהם הוא פער מחיר של 13,000 שקל העומד לזכותה של גרסת הבנזין ולצד זאת אגרת הרישוי החל מ-1.4.24 שהתייקרה במעט, אך עוד שומרת על הטבת רכב חשמלי. אם יחליטו במשרד האוצר ליישר קו בין מנועי הבעירה הפנימית לחשמליים, אגרת הרישוי של המוקה החשמלית תאמיר ל-2,329 שקל, ועוד טרם הזכרנו את מס הנסועה למשל.
ביטוח רכב
מבדיקה שערכנו בסוכנות הביטוח "לוביט" לשני הדגמים ובהתייחס לנהג יחיד, בן 35 ובעל עבר תעבורתי נקי, נמצאו גם הפעם פערים לטובתה של המוקה בנזין. אלו עומדים על 250 שקל בביטוח החובה ו-476 שקלים בביטוח המקיף, ובסך הכל 726 שקל בשנה.
תדלוק וטעינה
על פי הפרסום האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (23.1.24) בנושא נסועה בישראל, נמצא כי כלי רכב פרטי ובבעלות פרטית נוסע בממוצע 15,200 ק"מ בשנה (עדכני לסוף 2022).
עלות ליטר בנזין (נכון ל-1.3.24) עומדת על 7.51 שקל בשירות עצמי. בהתחשב בנתון צריכת הדלק הרשמי, המוקה תצרוך בכל שנה ממוצעת 912 ליטר. המשמעות היא (במידה ומחיר הדלק קבוע כמובן) הוצאה שנתית לתדלוק של 6,849.12 שקל. אם נתייחס לצריכת דלק גבוהה ב-30% המדמה תנאי אמת, מדובר ב-9,784.45 שקל בשנה.
עלות קוט"ש חשמל בצריכה ביתית (נכון לעדכון האחרון מה-1.2.24) עומדת על 61.45 אגורות, כולל מע"מ (לא התייחסנו לתשלומים הקבועים בחשבון החשמל מאחר וכולם משלמים כך או אחרת). במקרה של המוקה החשמלית, היא תצרוך בכל שנה ממוצעת 2,462.4 קוט"ש. המשמעות היא (במידה ומחיר החשמל ישאר קבוע) הוצאה שנתית לטעינה ביתית של 1,513.14 שקל. גם בחשמלית בחרנו להתייחס לצריכת חשמל גבוהה ב-30% שתואמת יותר תנאי אמת, אז מדובר בעלות של 2,161.63 שקל בשנה.
אם אין ברשותכם עמדת טעינה יש להוסיף כ-1,500 שקל לעמדה בבית פרטי וכ-3,000 שקל בבית משותף, אך המחיר עוד תלוי בסוג העמדה, התשתית ואופי החיבור. אם תטעינו יותר בעמדות ציבוריות התשלום על החשמל גבוה יותר, על אחת בעמדות מהירות, ומכיוון שאין דרך לקבוע במדויק את אופי השימוש של הצרכן וטרם נאספו מספיק נתונים, נתייחס בשלב זה לטעינה ביתית בלבד, ובכל זאת טעינה בעמדת AC ציבורית זולה יותר מעלות תדלוק פר ק"מ - כך למשל, על-פי נתוני "סקאלה אנרגיה", עלות החיבור בעמדות ציבוריות עומדת בממוצע על שקל אחד ועלות קוט"ש עומדת על 1.2-1.5 שקל (בעמדות DC תשלמו בממוצע 2-2.4 שקל לקוט"ש).
טיפולים שוטפים
אופי הטיפולים בין רכב בנזין לחשמלי שונה באופן מהותי, פועל יוצא של מנוע שונה בתכלית. כך למשל על המוקה בנזין לעבור טיפול בכל 15,000 ק"מ או שנה, ואילו המוקה החשמלית בכל 25,000 ק"מ או שנה. מאחר וממוצע הנסועה לרכב פרטי עומד ממילא על כ-15,000 ק"מ, נתייחס לכך בהתאם, כלומר ששני הרכבים עוברים טיפול בכל שנה. בטבלה מטה תמצאו את עלויות הטיפולים השנתיים של שני הדגמים.
קחו בחשבון שבעוד הטיפול השוטף למנוע החשמלי של המוקה נותר זהה לאורך שנותיו (בדיקה שגרתית, החלפת מסנן מזגן ובדיקת חומציות נוזל הקירור החל מהשנה החמישית / 125,000 ק"מ), למנוע הבנזין מתווספות עלויות נוספות ככל שהשנים עוברות, כך למשל הטיפול בשנתו השישית / 90,000 ק"מ יקר משמעותית מאחר והוא כולל החלפת רצועת אביזרים ורצועת תזמון, כמו גם היתכנות לתקלות שונות לאור ריבוי החלקים הנעים.
עוד נציין כי עלות חלקים חיצוניים ופנימיים בין הרכבים זהה (כגון דלת צד, פנס או כרית אוויר), ובהינתן שאינכם מבצעים תאונות חדשות לבקרים, בשלב זה בחרנו שלא להתייחס לעלויות חלקים מכאניים וביניהם החלפת מנוע או סוללה, מה גם שלמקרים חריגים שכאלו יופעל ביטוח הרכב, או לכל הפחות אחריות היצרן בארבע השנים הראשונות או 8 שנים על הסוללה.
סיכום
פער מחיר הרכישה בין המוקה בנזין לחשמלית עומד על 13,000 שקל לטובת הבנזין, אליו הוספנו עלות ממוצעת של 3,000 שקל לעמדת הטעינה. הפרש עלות הביטוחים עומד על 726 שקל בשנה, גם כן לטובתה של הבנזין וכך גם בסעיף ירידת הערך, העומדת על כ-15% בשנה, כשרכב יקר יותר מפסיד יותר כסף בערך מוחלט.
מאידך, עלות אגרת הרישוי, בהתחשב בהטבה לרכב חשמלי, יוצרת הפרש של 1,405 שקל לטובת החשמלית ב-3 השנים הראשונות, ומהשנה הרביעית עד השישית הפרש של 1,176 שקל (במידה וההטבה תימשך). עלויות הטיפולים גם כן לטובת החשמלית והפרש צריכת הדלק אל מול החשמל עומד על 5,336-7,623 שקל בשנה, לטובת החשמלית כמובן.
בטבלה שכאן, הצגנו את המשתנים השונים בראי השנים ואת ההפרשים בין ההוצאות השונות (לא את העלויות עצמן, שתוארו במהלך הכתבה):
במקרה הנבחן, אופל מוקה בנזין מול מוקה e החשמלית, ובהתחשב בשימוש ממוצע לאדם הפרטי, הפרש העלויות הכללי עובר לטובתה של החשמלית באופן מוחלט רק במהלך השנה הרביעית, כאשר מכאן והלאה הפער ילך ויגדל בכל שנה ושנה.
המשמעות היא, שאם אתם מחזיקים ברכב 3 שנים בלבד, יתכן ולא תספיקו ליהנות מהחיסכון, על אחת אם תעשו שימוש תכוף בעמדות טעינה ציבוריות. מאידך, אם אתם מרבים בנסיעות מעבר לממוצע, יתכן שעלויות הטיפולים יהוו עבורכם יתרון בבחירה בחשמלית.
* המספרים המוצגים בכתבה מתייחסים למחירים הקיימים בשוק הרכב נכון למועד כתיבתה (מחיר הרכב, אגרת הרישוי, ביטוח, דלק, חשמל). נתונים אלה, לצד מיסים חדשים (עדכון מס קניה לחשמליות, מס נסועה, ייקור אגרות רישוי וכו') עלולים להשתנות עם השנים ולטרוף את הקלפים.