בלי הטור, בלי חוזה, עם חלום: האם זהו סוף הקריירה של כריס פרום?
בגיל 38, הרוכב שזכה 4 פעמים בטור דה פראנס נותר מחוץ לסגל של ישראל פרמייר טק, וכשחוזהו תם בסוף השנה, סימני השאלה עולים. פרומי מבחינתו משדר עסקים כרגיל ומכוון לטור של 2024, אך האם זה הסוף של אחת הקריירות המפוארות בסבב?
לכתבות נוספות בנושא אופניים, טריאתלון, ריצה, שחייה וכושר, לחצו כאן לאתר שוונג
פרסום הסגל של ישראל פרמייר טק אתמול (שישי) מראה שהקבוצה הישראלית הגיעה באיחור להבנה שלכריס פרום, רוכב הגרנד טור הגדול בדורו, אין כנראה הרבה מה לתרום בעולם של פוגצ'אר, וינגגור ואוונפול. אבל מבחינת הבריטי, שאין לו חוזה מובטח לשנה הבאה, המטרה ברורה: הטור של 2024.
פרום הוא רוכב שהבטיח את מקומו בהיסטוריה של הענף. 46 ניצחונות בסבב האופניים. ארבע פעמים זכה בטור דה פראנס, פעם אחת בג'ירו ד'איטליה ופעמיים בוולטה אספניה. בנוסף, הוא זכה בשתי מדליות ארד אולימפיות ובשתיים נוספות באליפות העולם. שלושתן במרוץ נגד השעון. יש לו אפילו מדליית ארד באליפות אפריקה, הפעם במרוץ הכביש, מהימים בהם ייצג את מולדתו קניה.
לכתבות נוספות בנושא:
הפתעה: כריס פרום מחוץ לטור דה פראנס, אף ישראלי לא בסגל IPT לראשונה מזה 3 שנים
"גם אצלנו בקבוצה רוכבים הרגישו לא בנוח להמשיך להתחרות אחרי המוות של ג'ינו"
עודד קוגוט ורותם גפינוביץ' הוכתרו כאלוף ואלופת ישראל ברכיבה נגד השעון
ב-2016 הפך לרוכב הראשון מזה 20 שנה שמגן על תוארו בטור. ב-2017 הפך לרוכב הראשון שמשיג דאבל טור-וולטה מאז שהוולטה עבר לאוגוסט. זכייתו בג'ירו ב-2018 הפכה אותו לרוכב השמיני שזוכה בשלושת הגרנד טורים, ולראשון מאז שנות ה-80' שמחזיק בשלושת התארים בו זמנית. שבע הזכיות שלו מציבות אותו במקום הרביעי בכל הזמנים.
הבריחה שלו 80 ק"מ לסיום הקטע ה-19 בג'ירו של 2018 הייתה משהו שלא נראה כמותו מאז ימי פאוסטו קופי.
הוא היה המטפס הטוב בעולם, שען מצוין, ו-ווינר אמיתי. עם זאת, יש תחושה של החמצה לגביו. הוא מעולם לא זכה במרוץ חד יומי או במדליית זהב. הוא הבריטי הראשון שזכה בגרנד טור, אבל בזמן אמת התואר הזה ניתן לבראדלי וויגינס – פרום הוכתר כמנצח הוולטה של 2011 רק שמונה שנים לאחר מכן, לאחר שהמנצח נפסל.
ב-2019, כשהיה נראה שהוא בדרך לזכייה חמישית, הוא נפצע קשה לפני הטור ומאז לא חזר לעצמו, ולא הצליח להתברג לרשימה היוקרתית של מרקס, אינו, אנקטיל ואינדוראיין. הוא גם לא זכה לחיבוק של התקשורת והקהל הבריטיים, אולי מפני שלא גר באנגליה מעולם.
כשהצטרף לפרמייר טק ב-2021, הכוונה הייתה ברורה – לחזור לטור, ולנצח אותו. אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד. הפציעה הקשה שלו בדופינה הותירה סימני שאלה על עצם יכולתו לחזור לספורט. העובדה שהוא חזר להתחרות אומרת עליו המון, אבל לחזור לרמות הגבוהות ביותר, בטח בגילו (38), זה כבר כנראה בלתי אפשרי.
כבר באותה שנה היה ברור שפרויקט פרום לא מתרומם. הוא אמנם נבחר לטור, אבל מייק וודס היה המוביל, כמו השנה. אשתקד הצליח לסיים שלישי בקטע לאלפ דואז, הישג שהרבה מאוד רוכבים היו מחשיבים כטוב בקריירה שלהם, אבל לא מה שפרום רצה. ולאחר עונה מאכזבת ונטולת הישגים ב-2023, ניכר שפרמייר טק מחשבים מסלול מחדש.
הקבוצה הצליחה בעזרת נוכחותו של פרום למשוך שמות גדולים, אם כי מזדקנים. כעת, לאחר ההצלחה בג'ירו ועם כישרונות צעירים יותר בקבוצה, נדמה שבקבוצה כבר לא מוכנים להשקיע ברוכב המזדקן, שהחוזה שלו מסתיים בתום העונה.
קשה לראות קבוצת צמרת שמחפשת לצרף לשורותיה רוכב בן 38 שברור שאינו בטופ. ספק גדול יותר שיש קבוצה שתסכים לשלם לו את ה-5.5 מיליון אירו שהוא מרוויח על פי הפרסומים ב-IPT. אבל פרום הראה בשנים האחרונות כמה הוא אוהב את הענף, וייתכן בהחלט שיהיה מוכן להתפשר על שכר תמורת הארכת חוזה.
בתחילת השנה דיבר על כך שאין לו כוונה לפרוש. "אפילו שאני לא בקדמת המרוצים יותר, אני עדין נהנה מאוד מהעבודה שלי", אמר, והוסיף שהוא מקווה להיות בסביבה עוד כמה שנים. גם עכשיו לא נראה שיש לו כוונות לתלות את הנעליים. לפחות כל עוד זה תלוי בו.
"ברור שאני מאוכזב מההחלטה. לטור יש מקום מאוד חשוב בלב שלי", אמר היום ל-GCN. "פיזית אני מוכן לתחרות, אבל לצערי לא הצלחתי להציג את היכולות האמיתיות שלי במרוצים בגלל בעיות ציוד". הוא הוסיף שהוא מכבד את החלטת הקבוצה, ויקח לעצמו זמן לחשוב מחדש מה המטרות שלו השנה, "ולחזור לטור דה פראנס ב-2024".